• Anonym (Trött)

Fel att anmäla?

Vi har en ny grannfamilj, de är syrier och nya i Sverige.

Mina och deras barn kommer bra överens och den biten är bara kul, men en sak börjar jag lessna hårt på.

De använder den gemensamma innergården som sin egen och var och varannan kväll äter de middag där och lämnar massa skräp efter sig, så nu är gården än en gång full med servetter och annat. Det här blir vi övriga grannar som får städa om vi inte vill ha det såhär mellan de gånger kommunens folk är här och klipper gräs osv.

De förstår inte svenska och pratar väldigt lite engelska och de verkar inte förstå alls att man inte får bete sig så.. Det eller så bryr de sig helt enkelt inte. Vet stt minst två har varit på dem om det.

Börjat ärligt talat överväga att kontakta värden om det här, jag är något less på att städa upp efter dem nu.

Min man försvarar dem med att ?de är inte vana vid att bry sig om sånt, det är ganska meningslöst när man får huset sprängt.

Jag har allt medlidande i världen för dem, men tycker inte det ger dem rätt att smutsa ner här.

• Svar på tråden Fel att anmäla?
  • Anonym (Sara)

Jag hade anmält eller skrivit ett brev till dem, översatt på syrianska.

• Anonym (Solklart)

Hade definitivt anmält till hyresvärden. Helt oacceptabelt! Och jag hade även sagt till dom ordentligt. Och haft med en översatt text så dom fattar.

• Anonym (123)

Klart du ska anmäla.

• Anonym (V)

Självklart ska du prata med dem och anmäla om det inte hjälper.

Deras etniska bakgrund spelar ingen roll.

Skulle du anmäla om de var svenskar?

Din man idiotförklarar dem och inte försvarar dem.

Den här attityden många svenskar har att vi invandrare klarar inte av att förstå / lära sig saker och ska behandlas som småbarn gör stora skador i samhället.

Ni ska hjälpa familjen att anpassa sig och fungera i svenska samhället om ni bryr er , inte tro att de är korkade/medvetet beter sig illa.

• Anonym (Hm)
    Anonym (V) skrev 2018-07-08 11:03:57 följande:

Den här attityden många svenskar har att vi invandrare klarar inte av att förstå / lära sig saker och ska behandlas som småbarn gör stora skador i samhället.

Ni ska hjälpa familjen att anpassa sig och fungera i svenska samhället om ni bryr er , inte tro att de är korkade/medvetet beter sig illa.
    Instämmer
  • Anonym (Trött)
    Anonym (V) skrev 2018-07-08 11:03:57 följande:

Så är det dock absolut inte, han är invandrare själv, dock inte flykting.
  • Anonym (kanske)

Förstår barnen svenska? Om de är tillräckligt gamla och kan svenska kan du förklara för dem .

• Drottningen1970

Första steget borde rimligtvis vara att prata med dom om att städa efter sig. Att äta och umgås utomhus på innergården är väl sånt en gård egentligen ska vara till för även om de flesta svenskar mer ser det som nån slags dekoration, så det ser jag inget problem med.

• Anonym (xXx)
    Drottningen1970 skrev 2018-07-08 11:22:29 följande:

Första steget borde rimligtvis vara att prata med dom om att städa efter sig. Att äta och umgås utomhus på innergården är väl sånt en gård egentligen ska vara till för även om de flesta svenskar mer ser det som nån slags dekoration, så det ser jag inget problem med.

Precis.

Och om de intehar går att prata med på grund av språket så gå till.google translate!

Men använda innergården, varje kväll om de vill,klart de får det! Bara de städar efter sig!
  • Anonym (V)
    Anonym (Trött) skrev 2018-07-08 11:10:53 följande:

Så är det dock absolut inte, han är invandrare själv, dock inte flykting.

Men då får ni prata med dem ? De kanske inte förstår att de skulle plocka undan?

Fortsätter de skäpa ner ska de anmälas.

Beter de sig illa medvetet är de idioter , och det har ingenting att göra med deras ursprung heller.

Det finns svenskar som skräpar ner också.

Behandla dem som vilka människor som helst helt enkelt.
Svar på tråden Fel att anmäla?