• AnonymYesYes

    Nafsade barn i ansiktet! Hjälp!

    Hej!

    Min hund hade fått fag i en ostmacka från köksbordet och när min flickväns åtta-åring skulle ta mackan så nafsade hunden barnet i ansiktet. Det blev inga märken och barnet tog det hela mer eller mindre med ro. Hunden har aldrig varit aggressiv eller hotfull eller bitit någon tidigare. Hunden är världens snällaste och lugnaste. Hade det varit en vuxen människa som försökte ta mackan så hade jag sagt "skyll dig själv", men ett barn förstår inte alltid var djurs gränser går och hur det reagerar i vissa lägen. Det gör visserligen inte vissa vuxna heller.

    Hursom, problemet ligger i att om barnets far får reda på detta så kommer det ta hus i helvete och han kommer polisanmäla utan tvekan. Han är bitter och svartsjuk för att hans ex nu är tillsammans med mig. Mamman till barnet känner hunden och vet att det ej var någon fara och är lugn med det hela, barnet är även lugnt det med. Men vi är rädda för vad som kan komma att hända ifall pappan får reda på detta och väljer att polisanmäla. Jag har världens magont och ångest över detta. 

    Vad kan hända vid en eventuell polisanmälan? 

    MvH

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-07-08 12:11
    Hunden försvarade alltså sin mat.

  • Svar på tråden Nafsade barn i ansiktet! Hjälp!
  • Nonym
    Starka skrev 2018-07-10 13:35:19 följande:

    Och allt detta ska hunden bara kunna helt automatiskt tycker du? Om en hund inte tränas att veta detta så är det helt enkelt ett naturligt beteende och betyder inte att det är en galen, farlig mördarhund som kommer att äta barn till höger o vänster.

    Lite träning så är detta ett ickeproblem

    Sen din syn på hund får mig att må illa hoppas FU inte äger några djur


    Nej, det ska man som djurägare lära sitt djur från början, en sådan här situation ska inte få uppstå.

    Har haft otaliga djur, både hund och häst och katt och smådjur.

    Äger för tillfället bara en häst, en fantastiskt väluppfostrad varelse, väntar på att man säger varsågod när han fått mat, kan gå fot, kan lämna honom stående lös ute och han står kvar, min tvååring kan leda honom och ge honom godis osv. Hur är detta möjligt? Uppfostran, kärlek, bra vägledning och tydlighet i vad man vill så går det alldeles utmärkt att lära en häst sånt.

    Hade tidigare en pitbull, världens snällaste och mest väluppfostrade hund. Stal aldrig mat, väntade på att få lov att börja äta, skulle aldrig morra åt eller nafsa åt någon och OM hon någon gång tyckte att ett barn var jobbigt (om det petades i rumpan eller drogs i öron eller dylikt) så gick hon bara därifrån ÄVEN om det var inom hennes territorium (till exempel i hundsängen) hon visste sin plats helt enkelt, längst ner på rangordningen, men självklart lika älskad ändå.
  • Nonym
    FallenAngelNr1000 skrev 2018-07-10 15:04:24 följande:

    Då liggr felet på ägaren som inte har förstått distansens alla olika krav och "regler". Den som inte klarar det, känner inte sin hund. Alltså har man misslyckats som ägare om något sådant ens kan ske!


    Är ju PRECIS vad som hänt i TS fall
  • Nonym
    FallenAngelNr1000 skrev 2018-07-10 15:16:44 följande:

    Något är väldigt väldigt fel här i ägandeskapet!

    Nej det finns ingen jävla anledning till att någon över huvudtaget ska gå fram och peta i maten! När du har gett hunden mat så ÄR DET HUNDENS MAT ! Det ligger i ägarens och förälderns ansvar att se till att hunden får äta ostört, precis som man låter sina barn få äta upp sin mat tills dom är mätta! Det ligger i deras natur att vakta sin mat då det handlar om en överlevnads instinkt hos dom. Sen finns det hundar som över en tid har lärt sig bort det beteendet, vilket är åt helvete egentligen då man har tränat bort en instinkt hos djuret, sen visst det finns få hundar som accepterar det då dom aldrig har behövt vakta sin mat och alltid har blivit fått sitt matbehov tillgodosedda. Men det du snackar om ÄR INTE inte ett bevis för att man är bra ägare! Det är ett bevis för att du har BRUTIT ner din hund och tagit ifrån den ALLA rättigheter som djuret bör ha och ska ha då det är ett djur och de reagerar på instinkter!

    Ett bra ägandeskap är att förstå barnens och hundens olika behov och därefter se till att man sköter i sitt ansvar så att fel INTE KAN UPPSTÅ! Återigen, att bryta ner sin hund och snarare tvinga bort en instinkt än att lära den vilket du faktiskt tydligt påvisar då du anser att vem som helst ska kunna gå fram och peta i hundens mat ÄR FEL !

    Och det kommer ifrån mig som blev huggen i min mun på min 5 års dag!!!!!!!


    Är det hundens mat när den har stulit maten?
  • FallenAngelNr1000
    Starka skrev 2018-07-10 15:36:24 följande:

    Håller med dig i sak men vill påpeka att träna bort resusrvakt betyder inte på något vis att man bryter ner hunden. Vi har tydliga regler här för alla som kommer hit vuxna eller barn, ge fan i hunden om hon tex äter eller sover. Hon har även vissa leksaker som är off limits, som hon har haft med sig sen vi hämtade henne. Dom är hennes snuttefiltar typ och dom ska ingen ta ifrån henne. Däremot har jag varit noga att på ett positivt sätt träna på att genom byta ta saker från henne just för att om det behövs ska man kunna ta ifrån henne mat eller saker. Om hon tex skulle få tag på nåt giftigt eller farligt måste man ju. Nu spottar hon glatt ut vad hon har och väntar på en godis

    Sen ska man absolut vara försiktig med att träna bort hundens sätt att kommunicera, många går ju totalt i taket om en hund morrar och det ska stävjas direkt, men det man gör då är ju att bestraffa hunden till att kanske sluta varna. Det kan sluta med det klassiska helt från ingenstans så bara högg den, den är galen, AVLIVA!!

    Om dom istället hade försökt läsa sin hund och förstå vad som ledde upp till det, hade dom sett hur många tecken som helst.


    Så länge det håller sig gentemot sin ägare (ledare, vilket bara kan vara 1), absolut. Sen är det upp till männiso-familjen att kunna ge hunden en sådan trygghet att den vill och väljer att ge dom liknande respekt. Så absolut, men i första hand ska hunden kunna svara för en person för att inte förvirra den. Alltså en som har huvudansvaret, och självklart den som hunden mest ser upp till. Tänker i ett par förhållande där hunden inte alls går ihop med den ena, då är det fel att låta den personen ha huvudansvaret! Men att kräva så som "viseversa" skriver, får mig att koka !!!!!!

    Jag kan ändå erkänna att jag anser att man kan bryta ner en hund om hunden är riktigt aggressiv och farlig och gör allvarliga utfall mot sin omgivning och inte reagerar på ägaren överhuvudtaget. Men då handlar det om att man måste lära hunden grunderna på nytt. Och hellre det än att avliva, för hunden blir inte en farlig hund så länge som den har behandlat bra utav människan. Så som människor bör vi alla ha ett ansvar och kunskap om att inse och förstå detta. Men oftast går även det för långt då människan ändå känner sig ofta distanserad emot ett djur. Så vem som helst bör inte göra sådant! Och det handlar om att Rädda djuret, inte om att vara den dominanta även om så bli för ett tag i absolut värsta fallen! Men både privatpersoner som myndigheter gör helt galna beslut vad gällande en "aggressiv" hund.

    Borde heta "En missförstådd och stressad hund" Ev med PTSD dessutom!

    Men det här med avlivning har gått för långt!!!

    Det du skriver om din hund gillar jag ! Jättesmart att lära den byta objekt. Och ja, giftiga saker ska man kunna få hunden helst att spotta ut. En del gör det, en del sväljer snabbt som tusan (oftast för att dom inte har förtroende för människan "än" eller fortfarande är i "valpstadiet".)

    Med lek och tillgivenhet kommer man längst ! :)

    Det sista du skrev; "Om dom istället hade försökt läsa sin hund och förstå vad som ledde upp till det, hade dom sett hur många tecken som helst."

    Det har du HELT Rätt i! Finns helt klart grundläggande tecken och för de mer kunniga ser man dom helt enkelt tidigare än just sekunden innan de starkaste reaktionerna!

    Och man bör som ägare även lära känna sin hund istället för att ge skarpa blickar för precis allt på den!

    Kämpa på och sprid gärna din kunskap! Det kan ju iallafall inte bli sämre , även om andra blir tjuriga. Problemet ligger hos dom, inte hos hunden!
  • FallenAngelNr1000
    Nonym skrev 2018-07-10 15:58:40 följande:

    Är det hundens mat när den har stulit maten?


    Tydligen förstår du inte vad jag skriver!

    Så jag upprepar det. Ägaren har brustit i sitt förstående om vilka avstånd som behövs hållas och hur hela situationen ska gå till!

    En hund kan inte stjäla barnets mat om hunden är i ett annat rum under tiden som man äter. Eller hur?

    Sen kan man träna in att den kan komma närmare och närmare men ändå förstå att den inte får försen man har ätit klart. Men här har ju hunden och barnet varit på lika nivå och för nära varandra och utan ordentlig observation. SÅ nej, det här är inte hundens fel. Det är Ägarens / de ansvariga över barn och hund, deras fel!

    Skyll inte på hunden!

    Har du hunden 20 meter bort så ska det väldigt mycket till för att den ska kunna stjäla någons mat och ännu mindre om man är observant som ägare !

    Skyll inte på hunden din stackars fega människa!

    Inse vem som har ansvarsrollen !
  • Starka
    FallenAngelNr1000 skrev 2018-07-10 16:16:31 följande:

    Så länge det håller sig gentemot sin ägare (ledare, vilket bara kan vara 1), absolut. Sen är det upp till männiso-familjen att kunna ge hunden en sådan trygghet att den vill och väljer att ge dom liknande respekt. Så absolut, men i första hand ska hunden kunna svara för en person för att inte förvirra den. Alltså en som har huvudansvaret, och självklart den som hunden mest ser upp till. Tänker i ett par förhållande där hunden inte alls går ihop med den ena, då är det fel att låta den personen ha huvudansvaret! Men att kräva så som "viseversa" skriver, får mig att koka !!!!!!

    Jag kan ändå erkänna att jag anser att man kan bryta ner en hund om hunden är riktigt aggressiv och farlig och gör allvarliga utfall mot sin omgivning och inte reagerar på ägaren överhuvudtaget. Men då handlar det om att man måste lära hunden grunderna på nytt. Och hellre det än att avliva, för hunden blir inte en farlig hund så länge som den har behandlat bra utav människan. Så som människor bör vi alla ha ett ansvar och kunskap om att inse och förstå detta. Men oftast går även det för långt då människan ändå känner sig ofta distanserad emot ett djur. Så vem som helst bör inte göra sådant! Och det handlar om att Rädda djuret, inte om att vara den dominanta även om så bli för ett tag i absolut värsta fallen! Men både privatpersoner som myndigheter gör helt galna beslut vad gällande en "aggressiv" hund.

    Borde heta "En missförstådd och stressad hund" Ev med PTSD dessutom!

    Men det här med avlivning har gått för långt!!!

    Det du skriver om din hund gillar jag ! Jättesmart att lära den byta objekt. Och ja, giftiga saker ska man kunna få hunden helst att spotta ut. En del gör det, en del sväljer snabbt som tusan (oftast för att dom inte har förtroende för människan "än" eller fortfarande är i "valpstadiet".)

    Med lek och tillgivenhet kommer man längst ! :)

    Det sista du skrev; "Om dom istället hade försökt läsa sin hund och förstå vad som ledde upp till det, hade dom sett hur många tecken som helst."

    Det har du HELT Rätt i! Finns helt klart grundläggande tecken och för de mer kunniga ser man dom helt enkelt tidigare än just sekunden innan de starkaste reaktionerna!

    Och man bör som ägare även lära känna sin hund istället för att ge skarpa blickar för precis allt på den!

    Kämpa på och sprid gärna din kunskap! Det kan ju iallafall inte bli sämre , även om andra blir tjuriga. Problemet ligger hos dom, inte hos hunden!


    Jo du har rätt att i vissa lägen med vissa hundar måste man ta till lite mer handfasta metoder för att lösa problemet. Min förra var en 55 kilos 2,5 åring som aldrig hört ordet nej och endast lekt kamplekar. Hon använde sin tyngd och storlek för att få som hon ville. Herregud va jag var sönderbiten och riven över hela kroppen, men med många många timmars jobb och träning, blandat med massor av kärlek så blev hon helt underbar. Ingen ville tro på hur tossig hon hade varit när hon blev så lydig och kärleksfull. Där har vi det där med att läsa hunden, dom som sålde henne valde mellan oss eller avlivning för hon var i deras ögon farlig. Dom såg inte dom små glimtarna av hunden hon kunde vara, det som vi såg i mellan utbrotten.

    Gud va jag saknar henne

    Ja träna byte funkar suveränt det blir roligt och positivt för hunden. Man kommer så mycket längre med morot än piska oavsett vilket djur det gäller. Framför allt kommer man närmare sina djur på nåt vis när det är ett samarbete istället för blind lydnad

    Hahaha men vår lilla var lite lite för smart, ett tag gick hon och aktivt letade upp saker hon inte skulle ha för att få byte.

    Alltså jag är verkligen kass på att uttrycka mig i text men hoppas nåt går att förstå
  • DeathByPickles
    FallenAngelNr1000 skrev 2018-07-10 15:31:57 följande:
    Bara här gör du bort dig totalt. Du ska ALDRIG vara säker som ägare när det handlar om mat och barn! Det spelar ingen roll om det är en stor hund eller liten hund. Du ska ALDRIG låta en hund behöva utsättas för en sådan situation att den ev känner sig stressad över sin mat! Det spelar ingen roll vad du än säger för du har redan förlorat i mina ögon ! Du har brutit ner din hund istället för att förstå ditt ansvar och lära känna hunden och lära ut till barnen om hur det ska fungera på ett Humant sätt!

    Sen att skylla på hunden när fel uppstår är fan i mig det fegaste man kan göra! Det är människan som har missat att vara observant och se till att respekten möts ifrån alla olika håll! När andra utomstånde barn är på besök, så kräver du antagligen att hunden inte ska vakta sin mat, men det du självklart missar är att se till att hunden inte utsätts utav barnen när du inte ser, t ex sliten i pälsen, jagad av leksaker som gör ljud som hunden upplever stressande. DU har helt ögon för vad hunden får och inte får göra, annars skriker du "Avlivning"! Jag vet precis hur sådana människor som du fungerar!

    DU SKA INTE HA HUND !
    Vad du tar i. Viseversa har ingenstans lagt skulden på någon hund. 
    Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • DeathByPickles
    Nonym skrev 2018-07-10 15:54:22 följande:
    Nej, det ska man som djurägare lära sitt djur från början, en sådan här situation ska inte få uppstå.

    Har haft otaliga djur, både hund och häst och katt och smådjur.

    Äger för tillfället bara en häst, en fantastiskt väluppfostrad varelse, väntar på att man säger varsågod när han fått mat, kan gå fot, kan lämna honom stående lös ute och han står kvar, min tvååring kan leda honom och ge honom godis osv. Hur är detta möjligt? Uppfostran, kärlek, bra vägledning och tydlighet i vad man vill så går det alldeles utmärkt att lära en häst sånt.

    Hade tidigare en pitbull, världens snällaste och mest väluppfostrade hund. Stal aldrig mat, väntade på att få lov att börja äta, skulle aldrig morra åt eller nafsa åt någon och OM hon någon gång tyckte att ett barn var jobbigt (om det petades i rumpan eller drogs i öron eller dylikt) så gick hon bara därifrån ÄVEN om det var inom hennes territorium (till exempel i hundsängen) hon visste sin plats helt enkelt, längst ner på rangordningen, men självklart lika älskad ändå.
    Jag tycker att det låter som totalt vansinne att låta en tvååring leda en häst - oavsett hur snäll.  Likaså tycker jag att det är orättvist och tokigt att inte låta hunden ha en fredad zon ens i sin egen säng, och att tycka att den ska "veta sin plats" när det petas på och dras i öron. 
    Helt vansinnig inställning,
    Rang och dominans mellan arter existerar inte. Alla djur borde få behålla sin integritet och sin rätt till kommunikation. 
    Jag tror de flesta bett händer just i sådana situationer där man berövat djuren möjligheten till kommunikation, för att de inte "ska"  göra på det viset.  Får hunden inte morra när den ligger i sin bädd plockar man bort ett jätteviktigt steg i eskaleringstappan, till exempel. 
    Till sist finns ingen "gul lampa" längre utan hunden tvingas gå direkt från grönt till rött. 
    Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • Starka

    Precis så!


    DeathByPickles skrev 2018-07-10 17:41:27 följande:

    Jag tycker att det låter som totalt vansinne att låta en tvååring leda en häst - oavsett hur snäll.  Likaså tycker jag att det är orättvist och tokigt att inte låta hunden ha en fredad zon ens i sin egen säng, och att tycka att den ska "veta sin plats" när det petas på och dras i öron. 

    Helt vansinnig inställning,

    Rang och dominans mellan arter existerar inte. Alla djur borde få behålla sin integritet och sin rätt till kommunikation. 

    Jag tror de flesta bett händer just i sådana situationer där man berövat djuren möjligheten till kommunikation, för att de inte "ska"  göra på det viset.  Får hunden inte morra när den ligger i sin bädd plockar man bort ett jätteviktigt steg i eskaleringstappan, till exempel. 

    Till sist finns ingen "gul lampa" längre utan hunden tvingas gå direkt från grönt till rött. 


  • FallenAngelNr1000
    DeathByPickles skrev 2018-07-10 17:36:02 följande:

    Vad du tar i. Viseversa har ingenstans lagt skulden på någon hund. 


    Ja det stämmer. Det var Nonym som skrev om avlivning. Men efter vad viseversa har skrivit om sin hund så spelar det ingen roll. Att tvinga en hund av med sina instinkter hellre än att förstå dom och anpassa det så är det misshandel. Precis som att man ger barnet en örfil för att den inte lyssnar när den springer omkring vid ett övergångställe. Man anpassar efter individen / djurets behov. Mindre barn har man t ex sele på för just den bemärkelsen.
Svar på tråden Nafsade barn i ansiktet! Hjälp!