• moaguuun

Måla över våtrumstapet?

Läst en massa och det verkar vara så delade meningar om huruvida en kan måla över tapeten (med våtrumsfärg såklart) eller om en förstör badrummet. Någon som gjort detta? tapeten är i duschen också så kommer ju utsättas för mycket vatten.

• Svar på tråden Måla över våtrumstapet?
  • kaffe

Jag har gjort. 5 år senare var det fortfarande lika fint. Vi målade golvet också och slängde på några flingliknande saker och sen lack. Det höll sej också lika fint.

• riboflavin

Min erfarenhet är att det går utmärkt att måla över den äldre typ en av våtrumstapet, den med en papoersliknande struktur/yta, som användes från 50-70-tal. Men den moderna väggmattan med glansig fet yta är mycket svårare framförallt i våtzonen. När du säger våtrumstapet, vilken sort menar du? Hört uttrycket användas om även väggmatta nämligen.

Vi målade vårt ena badrum i gamla huset för snart 7 år sen, nya ägarna har inte renoverat sen dess och av allt att döma sitter färgen fortfarande.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • moaguuun

Okej, ja jag har ingen aning om vad det är för typ. Men det lär inte vara någon nyare.

• riboflavin
    moaguuun skrev 2018-07-08 15:00:24 följande:

Okej, ja jag har ingen aning om vad det är för typ. Men det lär inte vara någon nyare.

Om du känner på väggen, känns den slät och lite fet till ytan eller torr och lite sträv? Om du trycker mot den är den då fast eller sviktar den lite?

Bägge typer går att måla över men det krävs mer underarbete med våtrumsmatta och de jag har hör som gjort det tycker att resultatet har hållit ganska kort tid (upp till 3 år verkar funka för de flesta dock).
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Zorreo

Jag jobbar som målare och åker ut minst en gång i veckan på att måla badrum, TVÄTTA NOGA, helst med ammoniak som du späder med vatten, Skulle också rekomndera Beckers våtrumsfärg.

Svar på tråden Måla över våtrumstapet?