• Anonym (Felicia)

Tilltalsnamn först eller på andra plats?

Jag är osäker på hur jag ska placera dotterns namn när jag skickar in till skatteverket? Tilltalsnamnet är längre än ett av hennes andranamn. Alltså tycker jag att det kortaste namnet passar bäst först (andranamnet). Även om jag markerar tilltalsnamnet, finns det risk att ex tandläkare osv kommer att använda det första namnet? Tänker att isåfall är det kanske bättre att skriva tilltalsnamnet först? 

• Svar på tråden Tilltalsnamn först eller på andra plats?
  • Bunny on speed

Sätt tilltalsnamnet först. Vid upprop hos tex läkare kommer det bli fel.

Bunnies, it must be bunnies!
  • Anonym (Fel namn)

Råder er att lägga tilltalsnamnet först. Jag har mitt andranamn först och blir alltid obekväm och frågande när läkare kallar in mig. Är 30+ och har varken vant mig eller gillar när folk tilltalar mig vid ett namn jag inte "heter". Har funderat på att ta bort namnet då jag tycker det är fult och inte vill att folk ska kalla mig det. En del post kommer även adresserad med "fel" namn. Är trött på att konstant behöva rätta folk men vill heller inte att folk ska tro att jag heter något annat än mitt riktiga namn.

• Anonym (Felicia)
    Anonym (Fel namn) skrev 2018-07-08 22:41:49 följande:

Råder er att lägga tilltalsnamnet först. Jag har mitt andranamn först och blir alltid obekväm och frågande när läkare kallar in mig. Är 30+ och har varken vant mig eller gillar när folk tilltalar mig vid ett namn jag inte "heter". Har funderat på att ta bort namnet då jag tycker det är fult och inte vill att folk ska kalla mig det. En del post kommer även adresserad med "fel" namn. Är trött på att konstant behöva rätta folk men vill heller inte att folk ska tro att jag heter något annat än mitt riktiga namn.

Förstår att det inte är så roligt. Mitt namn står först och vad jag vet är mitt tilltalsnamn också det markerade som tilltalsnamn till skatteverket. trots detta händer det ju att läkare frågar om vilket av de två namnen jag heter. så kan tänka mig att det sker ännu oftare om tilltalsnamnet står som nr 2 i följd. Jag kommer att sätta tilltalsnamnet först då för säkerhets skull
  • Anonym (Fel namn)
    Anonym (Felicia) skrev 2018-07-08 22:49:16 följande:

Förstår att det inte är så roligt. Mitt namn står först och vad jag vet är mitt tilltalsnamn också det markerade som tilltalsnamn till skatteverket. trots detta händer det ju att läkare frågar om vilket av de två namnen jag heter. så kan tänka mig att det sker ännu oftare om tilltalsnamnet står som nr 2 i följd. Jag kommer att sätta tilltalsnamnet först då för säkerhets skull

Mitt tilltalsnamn står också markerat. Ändå verkar ingen notera det :P

Har man ett andranamn man gillar är det säkert inte så jobbigt, men för mig som avskyr mitt andranamn är det väldigt jobbigt. Har flera gånger fått höra "jag väntade mig en äldre dam med tanke på ditt namn. Heter du verkligen så?!" Så nej, mitt andranamn var knappast ett bra val av min kära mor, ännu värre att lägga det först i ordningen haha :)
  • Anonym (K)

Ja risken finns men min erfarenhet är att det inte händer så ofta. Jag är lärare och jag har aldrig varit med om att andranamn har misstagits som tilltalsnamn på klasslistor. Där står bara tilltalsnamn och efternamn (och mellannamn för de barn som har det). Själv har jag mitt tilltalsnamn först men blir ändå alltid uppropad med mitt andranamn när jag är hos tandläkaren. Min äldsta son har ett av sina andranamn före sitt tilltalsnamn och har aldrig blivit uppropad med sitt andranamn utan alltid med tilltalsnamnet. Sätt namnen i den ordning som det låter bra och flyter på säger jag! :)

• Aniiee
    Bunny on speed skrev 2018-07-08 22:31:38 följande:

Sätt tilltalsnamnet först. Vid upprop hos tex läkare kommer det bli fel.

Jag förstår inte riktigt denna. Jag har ALDRIG blivit felropad, varken hos vården eller någon annan stans. Tilltalsnamnet är ju markerat. I alla fall är mitt det.

Faktiskt när jag skerv det kommer jag på att jag faktiskt blivit felropad en gång, men det var inte på mitt andra namn utan en felläsning av mitt tilltalsnamn. 
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Anonym (Siv)

Tänk på att det kan bli jobbigt utomlands också att ha namnen i fel ordning. I USA tex fattar man inte att man kan heta namn nr två som tilltalsnamn. Det blir bara struligt.

• Anonym (Var du vill)
    Anonym (Felicia) skrev 2018-07-08 22:28:55 följande:

Jag är osäker på hur jag ska placera dotterns namn när jag skickar in till skatteverket? Tilltalsnamnet är längre än ett av hennes andranamn. Alltså tycker jag att det kortaste namnet passar bäst först (andranamnet). Även om jag markerar tilltalsnamnet, finns det risk att ex tandläkare osv kommer att använda det första namnet? Tänker att isåfall är det kanske bättre att skriva tilltalsnamnet först? 

Jag heter förnamn+ TILLTALSNAMN+ förnamn+ förnamn+ mellannamn+ efternamn von efternamn. Det har aldrig blivit fel hos läkaren och inte krånglat till något någonstans vad jag kan minnas.

Placera du namnet där du tycker att det låter bra. Min man har tre förnamn och tilltalsnamnet sist av alla. Våra barn har tre förnamn och tilltalsnamnet i mitten.

Och om det är som några skriver, att det blir fel någon gång, vad gör det? Förhoppningsvis behöver ditt barn inte sitta på vårdcentralen varje dag, det är väl bara att gå vidare i livet.
  • elyse

Tilltalsnamn först. Det kan bli riktigt krångligt när man reser annars.

Svar på tråden Tilltalsnamn först eller på andra plats?