Anonym (Theresa) skrev 2018-07-10 03:09:39 följande:
Du sa inte vad det är för skillnad på förnamn och tilltalsnamn?
exempelvis: Katarina Theresa Larsson..
Många har bara två namn och ett efternamn. Alltså förnamn och mellannamn och då bör ju förnamnet vara tilltalsnamn tycker i alla fall jag och förnamn bör ju stå först? men de ropar alltid upp mellannamnet.
Förnamn är en persons individuella namn, i ditt exempel är både Katarina och Theresa förnamn. Tilltalsnamnet är det förnamn som används vid tilltal och som man kallas för i vardagliga sammanhang. Öriga förnamn är just bara förnamn men inofficiellt kallas de ofta för andranamn. Att kalla dem mellannamn är dock helt fel eftersom ett mellannamn är ett efternamn som står mellan förnamnen och efternamnet.
Skillnaden på mellannamn och efternamn är att mellannamn inte kan ärvas eller tas av make/maka vid giftemål, men det kan dock tilldelas vid den vanliga namnanmälan efter födseln.
Tidigare fick man bara ha ett efternamn så om man t ex gifte sig och ville behålla sitt efternamn men även lägga till sin make/makas efternamn blev det efternamnet som stod först mellannamn och det efternamnet som stod sist efternamn. Samma sak för barn som fick båda föräldrarnas efternamn vid födseln, det som stod först blev mellannamn och det andra efternamn, även om båda namnen används som efternamn. Rätt krångligt så sedan ett år tillbaka är namnlagen ändrad och man kan ha dubbla efternamn igen och mellannamnen har tagits bort. Eller, om man redan hade ett mellannamn när lagen trädde i kraft har man fortfarande det om man inte själv har ansökt om namnbyte för att få dubbla efternamn.
Exempel (påhittade namn):
Jag hette tidigare STINA (förnamn, tilltalsnamn) Kajsa (förnamn, andranamn) Svensson (efternamn). När jag gifte mig för två år sedan tog jag min mans efternamn och eftersom det lät bäst att ha det sist blev mitt tidigare efternamn ett mellannamn: STINA (förnamn, tilltalsnamn) Kajsa (förnamn, andranamn) Svensson (mellannamn) Karlsson (efternamn). Eftersom jag ville att båda mina efternamn skulle vara just efternamn ansökte jag om namnändring när lagen ändrades för ett år sedan: STINA (förnamn, tilltalsnamn) Kajsa (förnamn, andranamn) Svensson (efternamn) Karlsson (efternamn).
Min äldsta son fick när han föddes tre förnamn, ett mellannamn (mitt efternamn eftersom vi inte var gifta då) och ett efternamn (pappans efternamn): Karl (förnamn, andranamn) WILLIAM (förnamn, tilltalsnamn) Johan (förnamn, andranamn) Svensson (mellannamn) Karlsson (efternamn). För ett år sedan bytte vi även hans namn så att både Svensson och Karlsson är efternamn.
Hoppas det blev lite tydligare!