• Anonym (Felicia)

Tilltalsnamn först eller på andra plats?

Jag är osäker på hur jag ska placera dotterns namn när jag skickar in till skatteverket? Tilltalsnamnet är längre än ett av hennes andranamn. Alltså tycker jag att det kortaste namnet passar bäst först (andranamnet). Även om jag markerar tilltalsnamnet, finns det risk att ex tandläkare osv kommer att använda det första namnet? Tänker att isåfall är det kanske bättre att skriva tilltalsnamnet först? 

• Svar på tråden Tilltalsnamn först eller på andra plats?
  • Anonym (Theresa)
    Anonym (Var du vill) skrev 2018-07-10 00:10:01 följande:
    Vill bara påpeka: ni blandar ihop förnamn, mellannamn och tilltalsnamn.

Anna Sara Kristina Svensson Karlsson

Anna, Sara och Kristina är alla förnamn, ett av dem är förutom förnamn även tilltalsnamn. Mellannamnet är Svensson och efternamnet är Karlsson.

Förra året (tror jag det var) blev det tillåtet att ha två efternamn så det kan vara så att både Svensson och Karlsson är efternamn. Men eftersom det precis har tagits i bruk är det inte så troligt.

Ber om ursäkt över min petighet. Men jag råkar vara en petig person Glad

Du sa inte vad det är för skillnad på förnamn och tilltalsnamn?

exempelvis: Katarina Theresa Larsson..

Många har bara två namn och ett efternamn. Alltså förnamn och mellannamn och då bör ju förnamnet vara tilltalsnamn tycker i alla fall jag och förnamn bör ju stå först? men de ropar alltid upp mellannamnet. Skrikandes

• Anonym (K)
    Anonym (Theresa) skrev 2018-07-10 03:09:39 följande:

Du sa inte vad det är för skillnad på förnamn och tilltalsnamn?

exempelvis: Katarina Theresa Larsson..

Många har bara två namn och ett efternamn. Alltså förnamn och mellannamn och då bör ju förnamnet vara tilltalsnamn tycker i alla fall jag och förnamn bör ju stå först? men de ropar alltid upp mellannamnet. 

Förnamn är en persons individuella namn, i ditt exempel är både Katarina och Theresa förnamn. Tilltalsnamnet är det förnamn som används vid tilltal och som man kallas för i vardagliga sammanhang. Öriga förnamn är just bara förnamn men inofficiellt kallas de ofta för andranamn. Att kalla dem mellannamn är dock helt fel eftersom ett mellannamn är ett efternamn som står mellan förnamnen och efternamnet.

Skillnaden på mellannamn och efternamn är att mellannamn inte kan ärvas eller tas av make/maka vid giftemål, men det kan dock tilldelas vid den vanliga namnanmälan efter födseln.

Tidigare fick man bara ha ett efternamn så om man t ex gifte sig och ville behålla sitt efternamn men även lägga till sin make/makas efternamn blev det efternamnet som stod först mellannamn och det efternamnet som stod sist efternamn. Samma sak för barn som fick båda föräldrarnas efternamn vid födseln, det som stod först blev mellannamn och det andra efternamn, även om båda namnen används som efternamn. Rätt krångligt så sedan ett år tillbaka är namnlagen ändrad och man kan ha dubbla efternamn igen och mellannamnen har tagits bort. Eller, om man redan hade ett mellannamn när lagen trädde i kraft har man fortfarande det om man inte själv har ansökt om namnbyte för att få dubbla efternamn.

Exempel (påhittade namn):

Jag hette tidigare STINA (förnamn, tilltalsnamn) Kajsa (förnamn, andranamn) Svensson (efternamn). När jag gifte mig för två år sedan tog jag min mans efternamn och eftersom det lät bäst att ha det sist blev mitt tidigare efternamn ett mellannamn: STINA (förnamn, tilltalsnamn) Kajsa (förnamn, andranamn) Svensson (mellannamn) Karlsson (efternamn). Eftersom jag ville att båda mina efternamn skulle vara just efternamn ansökte jag om namnändring när lagen ändrades för ett år sedan: STINA (förnamn, tilltalsnamn) Kajsa (förnamn, andranamn) Svensson (efternamn) Karlsson (efternamn).

Min äldsta son fick när han föddes tre förnamn, ett mellannamn (mitt efternamn eftersom vi inte var gifta då) och ett efternamn (pappans efternamn): Karl (förnamn, andranamn) WILLIAM (förnamn, tilltalsnamn) Johan (förnamn, andranamn) Svensson (mellannamn) Karlsson (efternamn). För ett år sedan bytte vi även hans namn så att både Svensson och Karlsson är efternamn.

Hoppas det blev lite tydligare!
  • Anonym (fördelar)

Min mamma tycker det är praktiskt att ha tilltalsnamnet sist. Tex post/reklam hon inte bett om blir tydligt utmärkt med hennes förstanamn. Personer/myndigheter hon haft kontakt med vet vilket namn de ska använda. Det blir ett skräppostfilter

• Anonym (Alice)
    Anonym (Utomlands) skrev 2018-07-09 18:34:55 följande:

Håller med om detta. Om det är troligt att hon kommer vistas utanför landet på något annat än chartersemester: sätt tilltalsnamnet först. Ett exempel är britterna och deras jäkla elräkningssystem. Leder bara till onödig byråkrati.

Skulle du kort kunna säga vad som är så jäkligt med det?
  • Anonym (Var du vill)
    Anonym (K) skrev 2018-07-10 06:12:17 följande:
    Förnamn är en persons individuella namn, i ditt exempel är både Katarina och Theresa förnamn. Tilltalsnamnet är det förnamn som används vid tilltal och som man kallas för i vardagliga sammanhang. Öriga förnamn är just bara förnamn men inofficiellt kallas de ofta för andranamn. Att kalla dem mellannamn är dock helt fel eftersom ett mellannamn är ett efternamn som står mellan förnamnen och efternamnet.

Skillnaden på mellannamn och efternamn är att mellannamn inte kan ärvas eller tas av make/maka vid giftemål, men det kan dock tilldelas vid den vanliga namnanmälan efter födseln.

Tidigare fick man bara ha ett efternamn så om man t ex gifte sig och ville behålla sitt efternamn men även lägga till sin make/makas efternamn blev det efternamnet som stod först mellannamn och det efternamnet som stod sist efternamn. Samma sak för barn som fick båda föräldrarnas efternamn vid födseln, det som stod först blev mellannamn och det andra efternamn, även om båda namnen används som efternamn. Rätt krångligt så sedan ett år tillbaka är namnlagen ändrad och man kan ha dubbla efternamn igen och mellannamnen har tagits bort. Eller, om man redan hade ett mellannamn när lagen trädde i kraft har man fortfarande det om man inte själv har ansökt om namnbyte för att få dubbla efternamn.

Jag hette tidigare STINA (förnamn, tilltalsnamn) Kajsa (förnamn, andranamn) Svensson (efternamn). När jag gifte mig för två år sedan tog jag min mans efternamn och eftersom det lät bäst att ha det sist blev mitt tidigare efternamn ett mellannamn: STINA (förnamn, tilltalsnamn) Kajsa (förnamn, andranamn) Svensson (mellannamn) Karlsson (efternamn). Eftersom jag ville att båda mina efternamn skulle vara just efternamn ansökte jag om namnändring när lagen ändrades för ett år sedan: STINA (förnamn, tilltalsnamn) Kajsa (förnamn, andranamn) Svensson (efternamn) Karlsson (efternamn).

Min äldsta son fick när han föddes tre förnamn, ett mellannamn (mitt efternamn eftersom vi inte var gifta då) och ett efternamn (pappans efternamn): Karl (förnamn, andranamn) WILLIAM (förnamn, tilltalsnamn) Johan (förnamn, andranamn) Svensson (mellannamn) Karlsson (efternamn). För ett år sedan bytte vi även hans namn så att både Svensson och Karlsson är efternamn.

Tack för att du svarade åt mig! Glad
  • Anonym (M)
    Anonym (Alice) skrev 2018-07-10 17:53:34 följande:
    Skulle du kort kunna säga vad som är så jäkligt med det?
    Jag kan, mitt tilltalsnamn är mitt tredje namn och har bott i USA och England. Eftersom det oftast är instruktioner om att man ska fylla i sitt namn i den ordning som det står i pass eller dyl. så betyder det att mitt förstanamn, som inte är mitt tilltalsnamn, har stått på det mesta; min adress, alla officiella papper inom skolan, alla räkningar (och därmed alltså el, internet, TV, mobil osv.) och på mina första jobb var jag även tvungen att heta mitt förstanamn i allt relaterat till lön och andra officiella papper (har på mitt nuvarande jobb fått det fixat speciellt så mitt tilltalsnamn får stå istället). Dessutom blir alltid mitt tilltalsnamn avhugget då det är för långt i samband med att jag har två namn före. Men det är ju mer ett problem med att jag har tre namn. 
  • Anonym (Själv)

Vill bara inflika att tilltalsnamn inte automatiskt blir markerade i register.. Jag har mitt tilltalsnamn på plats nr två och på jobbet i alla officiella listor från procapita stod det första namnet där...och vet att det är lika för flera kollegor..jag fick själv ringa upp skatteverket ( tror jag det var ?) och begära att tilltalsnamnet skulle markeras...då blev det rätt i procapita och jag heter nu " rätt " i datasystemet ( mina egna ungar har jag satt tilltalsnamn först och även markerat då de först fick sina namn registrerade)

• Anonym (Alice)
    Anonym (M) skrev 2018-07-10 18:33:16 följande:

Jag kan, mitt tilltalsnamn är mitt tredje namn och har bott i USA och England. Eftersom det oftast är instruktioner om att man ska fylla i sitt namn i den ordning som det står i pass eller dyl. så betyder det att mitt förstanamn, som inte är mitt tilltalsnamn, har stått på det mesta; min adress, alla officiella papper inom skolan, alla räkningar (och därmed alltså el, internet, TV, mobil osv.) och på mina första jobb var jag även tvungen att heta mitt förstanamn i allt relaterat till lön och andra officiella papper (har på mitt nuvarande jobb fått det fixat speciellt så mitt tilltalsnamn får stå istället). Dessutom blir alltid mitt tilltalsnamn avhugget då det är för långt i samband med att jag har två namn före. Men det är ju mer ett problem med att jag har tre namn. 

Tack för svar! Mitt tilltalsnamn är också mitt tredje namn och jag har nyligen flyttat till England och bor inneboende så har inte fått en egen elräkning än...

Så kan det bli nåt "riktigt" problem av det där, eller är det mest bara lite drygt att aldrig få ha sitt tilltalsnamn?

Har nämligen också funderat lite löst på att byta tilltalsnamn till mitt första namn (för att jag tycker bättre om det) men om det även skulle vara mer praktiskt om jag blir kvar här länge kanske jag gör slag i saken.
  • Anonym (Frankrike)

Min bild är också att det är jobbigare utomlands om man inte har tilltalsnamnet som första förnamn.

Jag har mitt andra förnamn som tilltalsnamn och har bott och studerat i Frankrike. Antingen är det extremt ovanligt, eller så är det inte möjligt att ha ett annat tilltalsnamn är första förnamnet där.

Mitt första förnamn användes på alla officiella dokument (studentleg, inskrivning på skolan, bank, m.m.). Jag var tvungen att använda första förnamnet på centralt rättade tentor (men de kursens lärare rättade kunde jag underteckna med mitt tilltalsnamn). Jag tycker det var rörigt och att det inte uppväger fördelarna, vilka typ är att ordningen låter snyggare när man säger alla förnamnen efter varandra. Mina vänner som läst i Tyskland har liknande erfarenheten och började kalla sig för dubbelnamn när de bodde där.

• Anonym (M)
    Anonym (Alice) skrev 2018-07-10 20:57:15 följande:

Tack för svar! Mitt tilltalsnamn är också mitt tredje namn och jag har nyligen flyttat till England och bor inneboende så har inte fått en egen elräkning än...

Så kan det bli nåt "riktigt" problem av det där, eller är det mest bara lite drygt att aldrig få ha sitt tilltalsnamn?

Har nämligen också funderat lite löst på att byta tilltalsnamn till mitt första namn (för att jag tycker bättre om det) men om det även skulle vara mer praktiskt om jag blir kvar här länge kanske jag gör slag i saken.

Mestadels drygt bara, att man måste använda ett namn som inte känns som sitt hela tiden. Ibland glömde jag bort det och ringde för att fråga något och angav förstås mitt tilltalsnamn + efternamn och man kunde inte hitta mitt konto. Enkelt löst ioförsig, men sådana smådryga saker. Annars blev det mest krångel när jag beställde saker hem till min adress eller någon skickade ett paket till mig, men gick också att lösa genom att lägga till alla mina namn på brevlådan. Och var lite drygt samt problematiskt när jag studerade, höll på att få min examen (diploma) i mitt första namn samt efternamn bara, hade ju vart sådär kul haha... Men lyckades ordna det som tur var!
  • Anonym (Theresa)
    Anonym (K) skrev 2018-07-10 06:12:17 följande:

Det blev inte ett mycket tydligare tyvärr, inte ditt fel, bara ologiskt hur lagen eller vad det är som bestämmer vad namnen kallas beroende på vilken plats de är på.. som exempel så är andranamn och mellannamn samma sak i min bok.

Alltså att kalla ett efternamn för mellannamn låter konstigt, dubbla efternamn låter bättre. fast det är en fördel kanske om tandläkaren skulle ropa upp det mellannamnet som då kanske är Karlsson.

och jag fattar inte riktigt varför man ska sprängfylla ens barns namn liksom Karl William Johan Svensson Karlson. det blir lite som "Pippilotta Viktualia Rullgardina Krusmynta Efraimsdotter långstrump" för att ifall ungen inte gillar nåt av namnen så kan hen inte lägga till ett själv, utan måste plocka bort nånting först, men detta är helt subjektivt.

• snedtak
    Anonym (Theresa) skrev 2018-07-14 15:43:07 följande:

Det blev inte ett mycket tydligare tyvärr, inte ditt fel, bara ologiskt hur lagen eller vad det är som bestämmer vad namnen kallas beroende på vilken plats de är på.. som exempel så är andranamn och mellannamn samma sak i min bok.

Alltså att kalla ett efternamn för mellannamn låter konstigt, dubbla efternamn låter bättre. fast det är en fördel kanske om tandläkaren skulle ropa upp det mellannamnet som då kanske är Karlsson.

och jag fattar inte riktigt varför man ska sprängfylla ens barns namn liksom Karl William Johan Svensson Karlson. det blir lite som "Pippilotta Viktualia Rullgardina Krusmynta Efraimsdotter långstrump" för att ifall ungen inte gillar nåt av namnen så kan hen inte lägga till ett själv, utan måste plocka bort nånting först, men detta är helt subjektivt.

Fast mellannamn och andranamn (förnamn som inte är tilltalsnamn) är inte samma sak, även om du tycker det.
    Det är stor skillnad på att ha ett mellannamn eller dubbla efternamn. Ett mellannamn kan man tex inte föra vidare till sina barn eller när man gifter sig. Dvs. heter jag Stina Andersson Jonsson kommer mitt barn heta Jonsson i efternamn och inte heta Andersson Jonsson.

(Sen kan man anmäla att lägga till förälders namn som ogift osv.)
  • Hönanagda12

Jag har tilltalsnamn, mellan, mellan. Sonen: mellan, tilltal, mellan.

Har aldrig varit några problem. Jag har däremot fått frågan många gånger om mitt namn är X

• tolvtretton

Har mitt andranamn först, och det händer extremt sällan att fel namn används av någon (men eftersom jag vet vad jag heter kan jag inte påstå att det varit ett problem de få gånger det hänt heller...)

Svar på tråden Tilltalsnamn först eller på andra plats?