• Anonym (Virrig...)

Någon som kan de med traktamente och dess regler?

Jag har arbete 50 mil bort enkel väg som sommarvikarie.

Åker på söndagkväll och åker hem på fredag efter jobbet.

Får dag och natttraktamente 230+115 per dag.

Betalar hotell och all mat själv.

Pratade med skatteverket och blev inte alls klokare.

SKV menar att jag inte ska få traktamente utan göra avdrag vid nästa deklaration för dubbelt boende + avdrag för resa en gång i veckan.

Medans när jag pratade med SKV förra gången så skulle jag få traktamente..

Medans jobbet har betalat ut traktamente...

Vad är rätt egentligen?

Vill ju inte bli återbetalningsskyldig heller.

• Svar på tråden Någon som kan de med traktamente och dess regler?
  • punktslash
    Anonym (Virrig...) skrev 2018-07-09 09:25:21 följande:

Jag har arbete 50 mil bort enkel väg som sommarvikarie.

Åker på söndagkväll och åker hem på fredag efter jobbet.

Får dag och natttraktamente 230+115 per dag.

Betalar hotell och all mat själv.

Pratade med skatteverket och blev inte alls klokare.

SKV menar att jag inte ska få traktamente utan göra avdrag vid nästa deklaration för dubbelt boende + avdrag för resa en gång i veckan.

Medans när jag pratade med SKV förra gången så skulle jag få traktamente..

Medans jobbet har betalat ut traktamente...

Vad är rätt egentligen?

Vill ju inte bli återbetalningsskyldig heller.

Vad som gäller beror på din ordinarie arbetsplats är.

Är du anställd på hemmaplan och firman skickar iväg dig på uppdrag, då ska du ha traktamente.
    "Den anställde måste alltid övernatta minst en natt för att arbetsgivaren ska kunna betala ut ett skattefritt traktamente. Det krävs också att den anställde reser till en plats som ligger mer än 50 kilometer från den vanliga arbetsplatsen och mer än 50 kilometer från bostaden."
    (skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/traktamente.4.dfe345a107ebcc9baf80006547.html) "
    (I detta fall skulle jag förutsätta att arbtesgivaren betalar boende och resor.)

Eller är du anställd 50 mil bort? Du ska du göra avdrag för dubbel bosättning.
  • Anonym (Virrig...)
    punktslash skrev 2018-07-09 09:34:04 följande:

Vad som gäller beror på din ordinarie arbetsplats är.

Är du anställd på hemmaplan och firman skickar iväg dig på uppdrag, då ska du ha traktamente.

"Den anställde måste alltid övernatta minst en natt för att arbetsgivaren ska kunna betala ut ett skattefritt traktamente. Det krävs också att den anställde reser till en plats som ligger mer än 50 kilometer från den vanliga arbetsplatsen och mer än 50 kilometer från bostaden."

(skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/traktamente.4.dfe345a107ebcc9baf80006547.html) "

(I detta fall skulle jag förutsätta att arbtesgivaren betalar boende och resor.)

Eller är du anställd 50 mil bort? Du ska du göra avdrag för dubbel bosättning.

Min arbetsplats är 50 mil bort.

Så då är det fel att jag fått traktamente då alltså?

Jag sökte jobb i hela Sverige och fick arbetet.
  • punktslash

Precis, skattefritt traktamente gäller endast om du arbetar minst 50 km från ordinarie arbetsplats.

Avdrag för dubbel bosättning gäller därmed. (Precis som för alla säsongsarbetare på skidanläggningar etc.)

• Kjell2
    Anonym (Virrig...) skrev 2018-07-09 10:06:29 följande:

Traktamenet ska du bara få om du är borta från din ordinarie arbetsplats. Om jag förstår ditt fall rätt är du inte berättigad till traktamneten.

Däremot kan du göra skatteavdrag för dubbelt boende och resor till hemmet. 
  • Kjell2
    Anonym (Virrig...) skrev 2018-07-09 10:06:29 följande:

Dubbelkolla ditt avtal och vad det står som arbetsplats. 
  • Anonym (Virrig...)
    Kjell2 skrev 2018-07-09 10:36:07 följande:

Dubbelkolla ditt avtal och vad det står som arbetsplats. 

Traktamente

Traktamente utbetalas enligt Skatteverkets regler till dig som kan redovisa kvitto för dubbelt boende/utökade levnadskostnader.

Vidare så betalas traktamente endast ut från dagen innan ditt första arbetspass till dagen efter ditt sista arbetspass, alltså inte under de dagar du är skiftledig innan och efter arbete.

Vid skiftledighet mellan passen betalas traktamente endast ut de dagar du kan redovisa för dubbelt boende.
  • Kjell2
    Anonym (Virrig...) skrev 2018-07-09 11:34:53 följande:
    Traktamente

Traktamente utbetalas enligt Skatteverkets regler till dig som kan redovisa kvitto för dubbelt boende/utökade levnadskostnader.

Vidare så betalas traktamente endast ut från dagen innan ditt första arbetspass till dagen efter ditt sista arbetspass, alltså inte under de dagar du är skiftledig innan och efter arbete.

Vid skiftledighet mellan passen betalas traktamente endast ut de dagar du kan redovisa för dubbelt boende.
    Ta det med arbetsgivaren.

Det finns en risk att du får en skattesmäll här
Svar på tråden Någon som kan de med traktamente och dess regler?