• Mandarina1

Varför badar du inte naken?

Ja - Jag vet att naturism inte har något alls med sex att göra. Kanske möjligen med samlevnad. Men jag vill ändå öppna en tråd här i mitten av sommaren som ställer en fråga om naturism.

Hur kommer det sig att så få (att inte du) har upptäckt hur underbart det är att bada naken och att övrhuvudtaget vara naken ute i naturen?

Jag är ingen organiserad naturist och har inte naturism som livsstil, men för mig är det ingen riktig sommar om jag inte fått bada naken. Nakenheten utomhus är den ultimata njutningen med sommaren. Det handlar om en känsla av samhörighet Med naturen och med de man umgås med. En kompromisslös samhörighet. Det handlar om självkänsla när man vågar utlämna sig helt till naturen, och till eventuella andra människor. En känsla av att slippa skyddsnät, jag duger ändå.

För mig ger det lite av en holistisk känsla att varje sommar få vandra naken i skogen och att bada naken i sjön. Ensam eller tillsammans med andra. En upplevelse jag unnar flera.

Varför är det så få som tar chansen att uppleva detta i Sverige 2018?

• Svar på tråden Varför badar du inte naken?
  • Anonym (Lisa)

Jag är bara naken med min partner. Att andra män ska se mig naken finns inte på kartan.

• Fjäril Vingad

Alla är inte bekväma med att vara nakna bland andra helt enkelt, det får man ju försöka förstå.

Själv åker jag gärna till naturistbad ibland. Var på en senast i lördags. Najs!

• punktslash

Jag vill skydda mina nedre regioner från bromsbett och sjögräs. Annars vore det ok, fast bara i enskildhet.

• Anonym (A)

Jag känner mig inte bekväm med att vara naken på platser där andra kan se det. Det skulle inte vara nån som helst njutning för mig, enbart en ångest och oro över att någon skulle dyka upp och se mig. Sen tycker jag inte heller att det är bekvämt att vara naken överhuvudtaget. Klarar inte ens av att sova naken själv hemma för det känns obehagligt.

• Drottningen1970

Det skulle jag kunna göra om jag hade tillgång till en privat strand utan några andra. Har inte minsta lust att frottera mig med andra nakna människor och anser inte heller att jag har nån rätt att utsätta andra intet ont anande människor som skulle kunna komma förbi med min nakna kropp.

• Jonnynilsson

Vi kastar gärna kläderna under rätt förhållande. tyvärr kommer vi sällan iväg till naturistområdena här hemma. Utomlands bokar vi alltid nära naturiststrand. Det är så skönt att slippa blöta badkläder som blöter ner handduk och solsäng. Efter ett bad står man bara upp en stund och låter moder natur med vind och sol torka kroppen.

Kan verkligen rekommenderas. Tvekar du så prova utomlands först. Liten risk att springa på någon man känner.

• Mandarina1

Jo det handlar förstås mycket om nutidens sjuka kroppsideal och om den starka sexualiseringen av främst kvinnokroppen. Men kan vi inte försöka komma vidare? Det finns så mycket att vinna på att strunta i, bekämpa, övervinna de galna normer och ideal som styr människors tankar, ofta för att nån vill tjäna pengar.

• Anonym (aldrig)

Skulle aldrig våga som kvinna och är heller inte bekväm eller förtjust i min kropp.
    Så mycket pervon ute. Känner mig trängd även på vanliga badstränder av mäns stickande och kletiga blickar.

Kan beundra människor som kommit så långt med sig själv att de släppt spärrarna och blivit vän med sina kroppar och kan umgås med varann utan att sexualiasera allt som rör sig.

• Anonym (aldrig)
    Anonym (A) skrev 2018-07-09 09:53:14 följande:

Jag känner mig inte bekväm med att vara naken på platser där andra kan se det. Det skulle inte vara nån som helst njutning för mig, enbart en ångest och oro över att någon skulle dyka upp och se mig. Sen tycker jag inte heller att det är bekvämt att vara naken överhuvudtaget. Klarar inte ens av att sova naken själv hemma för det känns obehagligt.

Samma här..gillar inte alls det. Känner mig bara utsatt.Sover alltid med kläder. Endast efter sex med någon jag är förälskad i kan jag ibland vilja somna in naken i varandras famnar..
  • Anonym (*)
    Mandarina1 skrev 2018-07-09 09:39:23 följande:

Ja - Jag vet att naturism inte har något alls med sex att göra. Kanske möjligen med samlevnad. Men jag vill ändå öppna en tråd här i mitten av sommaren som ställer en fråga om naturism.

Hur kommer det sig att så få (att inte du) har upptäckt hur underbart det är att bada naken och att övrhuvudtaget vara naken ute i naturen?

Jag är ingen organiserad naturist och har inte naturism som livsstil, men för mig är det ingen riktig sommar om jag inte fått bada naken. Nakenheten utomhus är den ultimata njutningen med sommaren. Det handlar om en känsla av samhörighet Med naturen och med de man umgås med. En kompromisslös samhörighet. Det handlar om självkänsla när man vågar utlämna sig helt till naturen, och till eventuella andra människor. En känsla av att slippa skyddsnät, jag duger ändå.

För mig ger det lite av en holistisk känsla att varje sommar få vandra naken i skogen och att bada naken i sjön. Ensam eller tillsammans med andra. En upplevelse jag unnar flera.

Varför är det så få som tar chansen att uppleva detta i Sverige 2018?

Många naturister har sex som mål med sin nakenhet. Jag har frågat många.

Sen finns det de som gillar att vara nakna utan en tanke på sex.

Du kan inte dra alla över en kam och säga att det inte alls handlar om sex när det för en del gör just det.
Svar på tråden Varför badar du inte naken?