• Mandarina1

Varför badar du inte naken?

Ja - Jag vet att naturism inte har något alls med sex att göra. Kanske möjligen med samlevnad. Men jag vill ändå öppna en tråd här i mitten av sommaren som ställer en fråga om naturism.

Hur kommer det sig att så få (att inte du) har upptäckt hur underbart det är att bada naken och att övrhuvudtaget vara naken ute i naturen?

Jag är ingen organiserad naturist och har inte naturism som livsstil, men för mig är det ingen riktig sommar om jag inte fått bada naken. Nakenheten utomhus är den ultimata njutningen med sommaren. Det handlar om en känsla av samhörighet Med naturen och med de man umgås med. En kompromisslös samhörighet. Det handlar om självkänsla när man vågar utlämna sig helt till naturen, och till eventuella andra människor. En känsla av att slippa skyddsnät, jag duger ändå.

För mig ger det lite av en holistisk känsla att varje sommar få vandra naken i skogen och att bada naken i sjön. Ensam eller tillsammans med andra. En upplevelse jag unnar flera.

Varför är det så få som tar chansen att uppleva detta i Sverige 2018?

• Svar på tråden Varför badar du inte naken?
  • Anonym (Hm)
    Anonym (A) skrev 2018-07-09 09:53:14 följande:
    Jag känner mig inte bekväm med att vara naken på platser där andra kan se det. Det skulle inte vara nån som helst njutning för mig, enbart en ångest och oro över att någon skulle dyka upp och se mig. Sen tycker jag inte heller att det är bekvämt att vara naken överhuvudtaget. Klarar inte ens av att sova naken själv hemma för det känns obehagligt.
    Håller med.
  • Aikido

Jag brukade bada och snorkla naken tills jag en dag vände blicken mot underredet och fann ett par abborrar allt för intresserade av pitten för att det skulle kännas tryggt. 

• Minimalen
    Aikido skrev 2018-07-09 11:49:19 följande:

Jag brukade bada och snorkla naken tills jag en dag vände blicken mot underredet och fann ett par abborrar allt för intresserade av pitten för att det skulle kännas tryggt. 

Gratis fiskspa. De ska ju nafsa.
  • UlfGöteborg

Jag håller verkligen med Mandarina. Sola, bada och vara i naturen naken en skön sommardag är verkligen underbart. Om man sedan kan göra det tillsammans med andra är det ännu bättre. Det är synd att nakenheten är (har blivit?) så tabubelagt i vårt samhälle. Undrar vad det beror på... Är det kroppsfixeringen? Man skall exponera sin kropp, men ändå inte... Vore skönt om alla kunde vara lite mer avslappade kring nakenhet. Trots allt är ju nakenhet naturligt. -Vi är ju födda nakna. De som skriver här att de skäms för sin nakenhet, hur kommer det sig? 
    Jag har varit en del på "riktiga" nakenbad och jag upplever att folk där är mycket mer toleranta för olika kroppsformer, diverse lyten mm än textilare. -Släng kläderna och slappna av!
    En sista sak, ibland har jag och min fru bastat (nakna såklart) med vänner. Även om det är folk man känner väl sedan tidigare så kommer man varandra ännu lite närmare när man kan vara nakna tillsammans. Man visar och får förtroende. Man behöver inte vara hemlig med hur man ser ut under kläderna, precis som man kan dela andra "hemlisar" för goda vänner. 
    Ni som är rädda att vara nakna, testa! Det är jätteskönt och inte alls jordens undergång om någon ser er. Den som ser er har med säkerhet sett massor av andra nakna människor. Inget konstigt alls!

• Mandarina1
    Anonym (*) skrev 2018-07-09 11:37:34 följande:

Många naturister har sex som mål med sin nakenhet. Jag har frågat många.

Sen finns det de som gillar att vara nakna utan en tanke på sex.

Du kan inte dra alla över en kam och säga att det inte alls handlar om sex när det för en del gör just det.

Nja. Är sex syftet kallar inte jag dom för naturister. Ä då hoppas

Jag dom inte badar med andra som inte vill va med.
  • Anonym (Värmlänning)

Jag skulle badat naken så ofta jag kunnat om det fanns bra nakenbad i närheten.
    Är en frihetskänsla.

• Aikido
    Minimalen skrev 2018-07-09 13:05:57 följande:
    Gratis fiskspa. De ska ju nafsa.
    Abborrar i den storleken nafsar inte. De slukar. Även om det kanske var kvinnliga abborrar kändes det inte på något sätt lockande.
  • Minimalen
    Aikido skrev 2018-07-09 16:47:39 följande:

Abborrar i den storleken nafsar inte. De slukar. Även om det kanske var kvinnliga abborrar kändes det inte på något sätt lockande.

Då var det nog gäddor.
  • Aikido
    Minimalen skrev 2018-07-09 17:03:14 följande:
    Då var det nog gäddor.
    Jag börjar misstänka att jag skriver till en fisk-analfabet.
  • Mandarina1
    Aikido skrev 2018-07-09 17:07:02 följande:

Jag börjar misstänka att jag skriver till en fisk-analfabet.

Jag börjar misstänka att ni skriver i fel tråd.

Är ni så rädda för fiskar ska ni inte bada med badbyxor heller.

Håll er på land. Men vandra gärna i skogen.
  • Physalis

Det lockar inte mig det minsta att vara naken bland andra nakna människor. Inte heller för att vara ute i naturen. Det handlar inte om att inte våga eller inte gilla min kropp för min del. Jag gillar kläder eftersom de är verktyg speciellt skapade för att anpassa och skydda mig från vädrer och natur.

Korrekturläser som en kratta
  • Doc H
    Anonym (Värmlänning) skrev 2018-07-09 14:19:52 följande:

Jag skulle badat naken så ofta jag kunnat om det fanns bra nakenbad i närheten.

Är en frihetskänsla.

Bara hålla med

Badar naken året runt, så ofta jag bara kan och hinner

Frihet
Svar på tråden Varför badar du inte naken?