• Aiyana

Hur lär man sig tycka om sitt liv i en bonusfamilj?

Anonym (TS) skrev 2018-07-10 09:02:33 följande:

Man får tycka vad man vill om bonusfamiljer/kärnfamiljer. Men min fråga är hur man blir av med negativa och dåliga känslor man har inom sig? Med sunt förnuft så har jag inget att klaga på, det är bara min inre bild av drömmarna jag hade en gång i tiden som inte blev som jag hade drömt om. Det blev ingen kärnfamilj för min del, och det är den sorgen jag vill komma över. Det är inget fel på min bonusfamilj, bara dumma tankar som jag inte visar utåt. Vill vända på det negativa inom mig till att känna positivt hela vägen inifrån ut.

Acceptans. 

Du måste acceptera att du valt den här situationen och att den är som den är. Det är som ditt liv ser ut just nu och så är det. Om du inte kan göra det så fortsätter dina tankar och önskningar om att det vore annorlunda at köra i ditt huvud och det leder varken till förbättring av läget eller till förändring. 

Om du försöker önska saker som du inte kan förändra så blir du bara olycklig och frustrerad. 

Acceptera verligheten som den är,  eller om du absolut inte kan det så får du förändra ditt liv, dvs inte leva i en bonusfamilj. Men du kan inte göra ett val och sedan gå omkring och önska att det du valt såg annorlunda ut.
Svar på tråden Hur lär man sig tycka om sitt liv i en bonusfamilj?