• Zannne

    Betala hemma

    Vi har 2 barn.

    1 är mitt 1 är min sambos.

    Min dotter just fyllda 18 år har 1 år kvar på gymnasiet.

    Min sambo har en 20 årig son.

    Han är klar på gymnasiet.

    Jobbar just nu bara timmar lite då och då men söker för fullt.

    Vi har idag pratat om att man sen får betala hemma när man har lön.

    Vi kollade på konsumentverkets sida.

    Just lite över 4000 kr i månaden.

    Här hemma blir det som vanligt mat och tvättat.

    Ingår wifi el hemförsäkring då alla är skrivna här.

    Finns tv finns tvspel alla har varsin dator.

    Så nästa år när min dotter slutat gymnasiet och jobbar och hon betalar hemma lite över 4000.

    Då bet ju kidsen typ hela hyran den ligger nu på 8700 kr.

    Hur många av er har vuxna barn som bor hemma och vad betalar dom??

    Vad ingår inte i hyran? Typ schampo tvål hygien toapapper.

    Hur fasiken ska man tänka och dra det i en ok linje??

    Vill ju göra det så bra som möjligt för oss alla.

    Alla ska känna att det blir rättvist.

  • Svar på tråden Betala hemma
  • Jonnynilsson

    4 000:- i månaden är inte dyrt. Har ni ekonomi för det kan ni sätta undan pengarna och ge de till ungen när dom skall köpa sitt första boende. Eftersom det kan ta lite tid så är det bra om man sätter pengarna med någon form av avkastning. 

    Eller tar ni glatt emot pengarna och sparar till en utlandsresa eller något annat fint som sätter lite guldkant på äktenskapet :)

  • sextiotalist
    Anonym (Lära sig bli vuxen) skrev 2018-07-10 12:51:37 följande:

    Hur kan ni tycka 4000 är mkt?

    När jag gick ut gymnasiet 18 år gammal (dec barn) flyttade jag hemifrån för att studera. Jag är idag 32.

    Då betalade jag min egen hyra på ca 2500kr (bodde billigt i en liten håla på landet) hade matbudget på ca 1800, bensin till bilen som jag behövde för ta mig till skolan ca 1000kr och kanske 500-800kr i försäkringar o annat. Hade inget internet för jag tyckte det kändes som mycket pengar, tror det då skulle kosta mig nästan 500kr i månaden där. Hade standard utbud på tvn.

    Så ca 6000 kr kostade det mig. På ett CSN som då låg väl på 6300. Så självklart fick man jobba extra för kunna utöva nöjen, handla kläder och spara för framtiden.

    Då fick jag oxå handla, städa, tvätta, laga mat osv själv.

    Så hur ni kan tycka att 4000kr för en 20-åring med mer eller mindre fullservice är mycket att betala känns absurt. Dags att bli vuxen i den ålder. Och det kostar att leva och ha ett hushåll. Dumt om det kommer som en chock när de väl flyttar. O lägga undan pengarna de betalar till senare, dumheter. 4000 är deras kostnader, sen får man ju lära dem att spara utöver dessa för framtiden.

    Inser att min sjuåring kommer få det tufft när han blir äldre, för inte tänker jag curla honom på detta viset. För jag har verkligen fått en fantastiskt grund att stå på när jag behövde lära mig att bli vuxen istället för att mina föräldrar hade curlat mig. Nu skulle de inte ha råd att curla mig heller och det är jag glad för idag. Har kompisar som haft det tuffare att bli vuxna pga föräldrarna varit lite väl hjälpsamma.


    För mig är det viktigaste att de inte bor gratis, men man ska inte betala för föräldrarnas uppehälle.

    Låter dyrt, som du hade det. Sonen betalar 2 600 för sitt rum, min systerdotter 4000.
  • Anonym (Lära sig bli vuxen)
    sextiotalist skrev 2018-07-10 13:03:31 följande:

    För mig är det viktigaste att de inte bor gratis, men man ska inte betala för föräldrarnas uppehälle.

    Låter dyrt, som du hade det. Sonen betalar 2 600 för sitt rum, min systerdotter 4000.


    Dyrt?! För en etta med kök vilket var grymt billig hyra o man jämför med stora studentstäder, bra mat, försäkringar o dylikt. Det är inte gratis att bli vuxen. Att bo hemma o få full service och tycka 4000 är mycket att betala är absurt.
  • Anonym2721
    Anonym (Lära sig bli vuxen) skrev 2018-07-10 13:23:24 följande:

    Dyrt?! För en etta med kök vilket var grymt billig hyra o man jämför med stora studentstäder, bra mat, försäkringar o dylikt. Det är inte gratis att bli vuxen. Att bo hemma o få full service och tycka 4000 är mycket att betala är absurt.


  • Anonym2721
    Anonym (Lära sig bli vuxen) skrev 2018-07-10 13:23:24 följande:

    Dyrt?! För en etta med kök vilket var grymt billig hyra o man jämför med stora studentstäder, bra mat, försäkringar o dylikt. Det är inte gratis att bli vuxen. Att bo hemma o få full service och tycka 4000 är mycket att betala är absurt.


    Kan bara hålla med, finns ingen anledning att dalta med vuxna barn. De vinner på att lära sig utan att bli curlade.
  • Anonym (Bortskämda ungar)

    Alltså 4000 är inte alls mycket pengar. Första jobbet eller studier då får man ut ca 10 tusen efter skatt. De ska betala er 4000 där mat, boende, nöjen och internet ingår. De får alltså 6000 spänn att sätta sprätt på. 


    Det är inga dåliga fickpengar. Hade de bott själva hade de kanske bara haft runt 2-3 tusen över per månad. 


    Men sen beror det ju också på vad ni som föräldrar känner att ni har råd med. För de är faktiskt vuxna människor som ni inte har något juridiskt ekonomiskt ansvar för längre. Och det beror ju också på vad för typ av barn du har skulle jag säga. Har du ett par ungar som bränner 6000 i månaden på skit, alltså tillbehör till bilar, kläder, hår, naglar, onödiga elektronik prylar. Då hade jag tillochmed tagit ut ännu mer pengar i hyra från dem så att de får tänka till kring pengarna och visa ett vuxet konsumerande, och passar inte det då kan man ju flytta. Har du däremot ansvarsfulla barn som kanske sparar till eget boende då hade jag kunnat tänka mig att sänka till kanske 2000. 

  • PH76

    Jag kan hålla med i vad många i tråden säger, att man (om man har råd) spar de pengarna barnen betalar in och sen ger tillbaka det i en klumpsumma när de flyttar.

    Det är dyrt att flytta och kommer att vara ett välkommet tillskott.

  • sextiotalist
    Anonym (Lära sig bli vuxen) skrev 2018-07-10 13:23:24 följande:

    Dyrt?! För en etta med kök vilket var grymt billig hyra o man jämför med stora studentstäder, bra mat, försäkringar o dylikt. Det är inte gratis att bli vuxen. Att bo hemma o få full service och tycka 4000 är mycket att betala är absurt.


    Två olika etablerade studentstäder, den ena riktigt stor. Den dyrare lägenheten nybyggd i den större, centralt. En etta
  • Anonym (..)
    sextiotalist skrev 2018-07-10 13:03:31 följande:

    För mig är det viktigaste att de inte bor gratis, men man ska inte betala för föräldrarnas uppehälle.

    Låter dyrt, som du hade det. Sonen betalar 2 600 för sitt rum, min systerdotter 4000.


    Ett studentetta hos SGS med kokvrå och egen toalett kostar idag 5800 kr i Göteborg. Min gamla etta hos Chalmers bostäder (32 kvm), kostar idag 7900 kr och grannens etta går tydligen loss på 9100 kr.

    Allt är ju relativt. Att få både mat, tvättservice och tak över huvudet för 4000 är snuskigt billigt. Men det beror ju såklart på vad de tjänar också. Klart man ska bidra men konsumentverkets räknare tar inte hänsyn till annat än standardkostnad. Tycker inte att man ska kräva en ungdom på mer än max 30% av deras inkomst även om det understiger vad de egentligen kostar. Detta förutsatt att man har råd att ligga ute med mellanskillnaden.
  • Anonym (2 vuxna barn)

    2 av mina barn är vuxna (23 och 20) bägge jobbar och betalar 3000kr/ månad hem då ingår allt mat hygien tvättmedel boende internet osv

  • Anonym (S)

    Man får ju räkna på hur mycket de ska betala i förhållande till vad hyran ligger på. Låt dom betala 1500:- eller 2000:- var? Det handlar ju mer om att de ska lära sig att inte få allt serverat på ett silverfat. Jag tycker allt ska ingå men däremot tycker jag de ska hjälpa till med hushållssysslor som matlagning, tvätt, städning osv. Jag har inga barn ännu utan relaterar till när jag bodde hemma.

  • sextiotalist
    Anonym (..) skrev 2018-07-10 14:02:24 följande:

    Ett studentetta hos SGS med kokvrå och egen toalett kostar idag 5800 kr i Göteborg. Min gamla etta hos Chalmers bostäder (32 kvm), kostar idag 7900 kr och grannens etta går tydligen loss på 9100 kr.

    Allt är ju relativt. Att få både mat, tvättservice och tak över huvudet för 4000 är snuskigt billigt. Men det beror ju såklart på vad de tjänar också. Klart man ska bidra men konsumentverkets räknare tar inte hänsyn till annat än standardkostnad. Tycker inte att man ska kräva en ungdom på mer än max 30% av deras inkomst även om det understiger vad de egentligen kostar. Detta förutsatt att man har råd att ligga ute med mellanskillnaden.


    Ok, då ljuger min systerdotter, eller står det fel på hennes avi.

    Bor en vuxen hemma så förutsätter jag att han/hon bidrar till både merkostnader och merarbete, men inte att man ska bidra till föräldrarnas kostnad.

    Är det att curla?

    Är det så att föräldrarna tvingas bo kvar i ett dyrare boende för att barnet vill bo kvar eller förlorar bostadsbidraget då är det också en faktor att räkna in.
  • Anonym (..)
    sextiotalist skrev 2018-07-10 14:14:56 följande:

    Ok, då ljuger min systerdotter, eller står det fel på hennes avi.

    Bor en vuxen hemma så förutsätter jag att han/hon bidrar till både merkostnader och merarbete, men inte att man ska bidra till föräldrarnas kostnad.

    Är det att curla?

    Är det så att föräldrarna tvingas bo kvar i ett dyrare boende för att barnet vill bo kvar eller förlorar bostadsbidraget då är det också en faktor att räkna in.


    Mycket möjligt att de har Sveriges billigaste boenden men du kan ju knappast utgå från två individer. Själv känner jag en tjej som bor i hyresrätt om 90 kvm för 2800 kr i månaden, men inser ju att det är hon som är undantaget. Har du helt missat debatten om allt för dyra små bostäder som funnits i säkert 10 år?
  • Anonym (nja)
    sextiotalist skrev 2018-07-10 14:14:56 följande:

    Ok, då ljuger min systerdotter, eller står det fel på hennes avi.

    Bor en vuxen hemma så förutsätter jag att han/hon bidrar till både merkostnader och merarbete, men inte att man ska bidra till föräldrarnas kostnad.

    Är det att curla?

    Är det så att föräldrarna tvingas bo kvar i ett dyrare boende för att barnet vill bo kvar eller förlorar bostadsbidraget då är det också en faktor att räkna in.


    För 13-15 år sedan bodde jag i studentlägenhet i två olika studentstäder. Båda lägenheter gick på strax över 5000 bara i hyra. Jag tror knappast det blivit billigare sedan dess
  • sextiotalist
    Anonym (nja) skrev 2018-07-10 15:12:24 följande:

    För 13-15 år sedan bodde jag i studentlägenhet i två olika studentstäder. Båda lägenheter gick på strax över 5000 bara i hyra. Jag tror knappast det blivit billigare sedan dess


    då ska jag hälsa både sonen och min systerdotter att de har farit med osanning
  • Anonym (Hanna)
    sextiotalist skrev 2018-07-10 15:17:30 följande:

    då ska jag hälsa både sonen och min systerdotter att de har farit med osanning


    Betalade just under 3500 för min studentlägenhet med kokvrå och egen dusch. Flyttade ut 2016. Så kan också intyga att alla studentlägenheter inte är snordyra.
  • Agentun

    Vad en ungdom eller ung vuxen ska betala är 1000-2000 i månaden beroende på vad denna har för inkomst 

    Det är inte så svårt Oskyldig

Svar på tråden Betala hemma