• orange29

CSN, Saknar poäng för utomlandsstudier

Hej! Jag fick ett mail från CSN för ett par dagar sedan och har rejäl panik.

Jag har studerat utomlands i 1 år och ska i Augusti tillbaka till skolan för att plugga ytterligare 1 år. Men så fick jag ett mail av CSN att jag endast har 21 poäng av mina tidigare studieresultat och behöver 3 poäng mer för att få CSN. 

HUR ska jag kunna få ihop det?? Jag kan ju inte åka över hela jorden till min skola där för att få resten av poängen?

Annars kräver de ett eventuellt intyg om något individuellt extra arbete som jag gjort under min studie tid där. Vilket jag inte har. 

Snälla vad ska jag göra? Kan jag ta någon kort sommarkurs i Sverige nu i Juli på något universitet? 

Eller är jag bara totalt körd? 

• Svar på tråden CSN, Saknar poäng för utomlandsstudier
  • snedtak

Har man missat svenska kurser funkar det med sommarkurser istället. Är studierna på  högskolenivå så borde det gå med sommarkurser också, men jag kan inte lova.

• Anonym (Fakta är otrevligt)

Välkommen till det hårda livet. Här gäller det att man tar ansvar för sig själv för att det ska gå vägen.

Du måste ju vetat att du inte klarat av tillräckligt många poäng för att få fortsatta studiemedel, varför såg du inte till att hantera detta tidigare?

Hamnade i din sits under min studietid, csn sa nej inga studiemedel du har inte tagit tillräckligt med poäng. Då var det bara för mig att slita i och jobba samtidigt som jag studerade vidare, jag såg till att klara mina poäng därefter.

• thweni

Du kan ta motsvarande poäng i annan kurs, även om du läst utomlands. När du tagit de poäng som saknas för att få CSN-stöd så får du ansöka igen. Så om det finns nån sommarkurs att hoppa på nu så gör det. Kan vara vilken kurs som helst..

• Anonym (M)

Vad är det för studier utomlands? College? Hur många poäng/credits/units fick du CSN för under senaste året? Hur många poäng/credits/units fick du godkänt i? Var det ditt första år av studier utomlands? När exakt börjar dina studier utomlands igen?

• Anonym (M)

Och, vilket land är det du studerar i?

• Anonym (Tips)

Tips är att söka förberedande matematik-kurs och du kan söka den redan nu på deras hemsida. De har antagning utanför antagning.se och tror de inte har någon gräns på hur många som kan börja. Då kan du göra prov via internet och få poäng på en gång. Är gymnasie-matte.

Kollade in sidan nu och delar av den verkar ha lagts ner så du får kolla själv. www.sommarmatte.se

Annat tips är att på en gång logga in på antagning.se och göra sen anmälan på alla möjliga kurser som går i sommar.. På en gång! Så kan du ta några poäng.

Eventuellt om du har någon gammal kurs du kan ta poäng i?

• orange29

Jag ringde CSN imorse och tydligen hade de gjort ett misstag. Hade visst uppnått mer än förväntat i studieresultat så mina nuvarande poäng var inga problem och de såg till att ändra det. Vilken lättnad! Men en riktigt onödig stress panik jag fick där.

Tack till alla som kommit med tips och hjälp! 

• Anonym (Tips)
    orange29 skrev 2018-07-10 12:19:53 följande:

Jag ringde CSN imorse och tydligen hade de gjort ett misstag. Hade visst uppnått mer än förväntat i studieresultat så mina nuvarande poäng var inga problem och de såg till att ändra det. Vilken lättnad! Men en riktigt onödig stress panik jag fick där.

Tack till alla som kommit med tips och hjälp! 

De gör misstag hela tiden nu tyvärr, blivit vanligare senaste 2 åren. Var inte så förut. Har råkat ut för samma flera gånger så undrar vad som hänt. Bra att det löste sig iallafall.
Svar på tråden CSN, Saknar poäng för utomlandsstudier