• Anonym (Sara)

Anemi - nån som haft?

Jag har precis fått reda på att jag har anemi, alltså väldigt lågt hb (87 eller 8,7).

Jag undrar om det är någon annan som har liknande erfarenheter och kan dela med sig (jag är alltså inte gravid).

• Svar på tråden Anemi - nån som haft?
  • Thorax

Jag har det rätt ofta då kroppen min har svårt att ta upp järn.

Försöker äta mycket som är rikt på järn samt gör de mesta maten i gjutjärnsgryta. Tillskott glömmer jag bara ändå.

Behind every legend, lies an impossible dream
  • Anonym (Sara)

På den nivån som jag har? Vad säger sjukvården då? Ingen annan behandling än att du på egen hand försöker få i dig järn? Inga andra riktlinjer, saker att tänka på när nivån är så låg?

Vet du varför du har svårt att ta upp järn? Har du gjort olika undersökningar?

• Anonym (f)

Jag hamnade på Hb 47 när jag var barn pga väldigt kraftiga mensblödningar under 6 månaders tid. Jag fick några påsar blod samt mediciner för att få ordning på mensen, tog järntabletter under några års tid också.

• Anonym (Sara)

Oj det var lågt!

Fick du ordning på det sen alltså?

• Anonym (f)
    Anonym (Sara) skrev 2018-07-10 06:53:34 följande:
    Oj det var lågt!
    Fick du ordning på det sen alltså?
    Jo, det låg dock lågt (runt 100) under några års tid för att jag fortsatte att blöda rätt mycket under tiden jag hade mens, men det fixade sig helt när jag gick över till p-piller som medicin.

Har du kraftiga blödningar eller något annat som kan förklara dina låga nivåer?
  • Anonym (Anna)

Jag har haft ett normaltillstånd på 90 sedan tonåren, börjar nu närma mig 40 år. Jag kan inte få upp mitt värde genom kosten eller tabletter, så jag får injektioner (dropp) vartannat år för att hålla värdet uppe. I år är det dags igen och jag känner av det genom att jag lätt blir yr, är lite tröttare och har en grym craving på isbitar. Jag ville få injektioner redan för 15 år sedan men sjukvården tyckte inte att jag hade lågt nog värde för det. Det krävdes att jag svimmade 4-5 gånger på 2 veckor, en ambulanstur till akuten och att värdet sjönk till 82 för att jag äntligen skulle få igenom det för 6 år sedan.

• Anonym (Läkare)

Järnbrist är visserligen den vanligaste orsaken till anemi, men man måste titta på fler prover än bara Hb för att veta varför man har anemi då det finns många olika orsaker som också behandlas helt olika. Blodtransfusion är inte aktuellt vid Hb 87.

• Anonym (Sara)
    Anonym (f) skrev 2018-07-10 06:55:34 följande:

Jo, det låg dock lågt (runt 100) under några års tid för att jag fortsatte att blöda rätt mycket under tiden jag hade mens, men det fixade sig helt när jag gick över till p-piller som medicin.

Har du kraftiga blödningar eller något annat som kan förklara dina låga nivåer?

Jag vet inte varför. Men alltid när jag kollar har jag legat lågt (ingen aning hur lågt dock) så antar att det lägre spannet är normalt för mig. Har haft b12brist tidigare så tänker att det kanske kan vara det även om jag inte förstår varför i så fall.

Fick söka söka sjukvård på en utlandsresa nu och då tog de diverse prover och upptäckte detta. Jag har dock inte gjort några uppföljningsundersökningar för att kolla varför vilket jag förstås måste när jag kommer hem.

Ska försöka komma i kontakt med läkare i Sverige idag men funderar på vad som kan vara nästa steg och hur akut det är. Semestern var planerad att pågå ett tag till.
  • Anonym (Plus)
    Anonym (Sara) skrev 2018-07-10 07:15:26 följande:

Jag vet inte varför. Men alltid när jag kollar har jag legat lågt (ingen aning hur lågt dock) så antar att det lägre spannet är normalt för mig. Har haft b12brist tidigare så tänker att det kanske kan vara det även om jag inte förstår varför i så fall.

Fick söka söka sjukvård på en utlandsresa nu och då tog de diverse prover och upptäckte detta. Jag har dock inte gjort några uppföljningsundersökningar för att kolla varför vilket jag förstås måste när jag kommer hem.

Ska försöka komma i kontakt med läkare i Sverige idag men funderar på vad som kan vara nästa steg och hur akut det är. Semestern var planerad att pågå ett tag till.

Brist på B12 kan ge anemi. Varför hade du lågt B12? Vegan? Celiaki? Tarmsjukdom? Har du problem med sköldkörteln? Diabetes?

Hur länge ska du vara på semester?

Hitta vitaminer som innehåller b12, järn och folsyra. Försöka också få i dig järnrik kost, kött såklart om du äter sådant. Det är lättast för kroppen att ta upp. Annars persilja, rödbetor, broccoli osv.
  • Houdini

Jag har kronisk anemi och får blod då Hb värdet kommer ner under 90.

Det brukar hinna ner på 80 innan jag får blod då de inte kan komma överens om vems ansvar det är att ge mig blod. Så det bbrukar sluta med att jag åker in akut och blir inlagd och får mina tre påsar.

Jag är allergisk mot järndropp osv.

De är inte överens varför jag har anemi, något som blöder inombords, oförmåga att tillgodogöra mig järn osv.

Så nu får jag blod när det behövs.

• Anonym (Sara)
    Anonym (Plus) skrev 2018-07-10 09:40:33 följande:

Brist på B12 kan ge anemi. Varför hade du lågt B12? Vegan? Celiaki? Tarmsjukdom? Har du problem med sköldkörteln? Diabetes?

Hur länge ska du vara på semester?

Hitta vitaminer som innehåller b12, järn och folsyra. Försöka också få i dig järnrik kost, kött såklart om du äter sådant. Det är lättast för kroppen att ta upp. Annars persilja, rödbetor, broccoli osv.

Det var väldigt många år sedan och det sa bero på kosten (vegetarian), men kollades väl inte upp mer än så. Däremot har jag på eget bevåg kollat b12värdena sen dess och då har de varit bra. Det är dock länge sen sist så det kan ju hänt nåt sen dess. Men kanske äter jag helt enkelt för litejärn, så det bara handlar om det.

1 1/2 vecka till var planen.

Har inga kända sjukdomar.
  • Anonym (M)
    Anonym (Sara) skrev 2018-07-10 10:02:06 följande:

Det var väldigt många år sedan och det sa bero på kosten (vegetarian), men kollades väl inte upp mer än så. Däremot har jag på eget bevåg kollat b12värdena sen dess och då har de varit bra. Det är dock länge sen sist så det kan ju hänt nåt sen dess. Men kanske äter jag helt enkelt för litejärn, så det bara handlar om det.

1 1/2 vecka till var planen.

Har inga kända sjukdomar.

Är du vegetarian fortfarande? Lätt att järnvärdena blir lite dåliga då det är rätt vanligt att äta mycket mejeriprodukter istället för ett järnrikt protein (been there, done that). :) Kör på med mycket bönor, linser, frön, nötter, gröna bladgrönsaker, torkad frukt (aprikoser, russin). Svart/mörk melass har jättemycket järn i sig, ta en matsked per dag eller blanda ut i havregrynsgröt som ju också är järnrikt. Äter allt detta ofta, äter veganskt själv och har väldigt bra hb. :)
  • Anonym (Anemon)
    Anonym (Sara) skrev 2018-07-10 06:26:51 följande:

Jag har precis fått reda på att jag har anemi, alltså väldigt lågt hb (87 eller 8,7).

Jag undrar om det är någon annan som har liknande erfarenheter och kan dela med sig (jag är alltså inte gravid).

Hej.

Jag har det typ som normaltillstånd, förmodligen pga riklig menstruation (får även cyklokapron)

Jag klarar mig inte utan niferex tabletter.

Tar då dessa när jag har mens - både morgon och kväll. Äckligt som tusan och magen krånglar, men jag får upp värdena då snabbt och mår bättre.

För några år sedan slarvade jag med niferex, cyklokapron samt överkonsumerade tuggummi och fisherman halstabletter. Då hade mina Hb värden gått ner till 74. Jag kände mig lite konstigt i huvudet, yr men ingenting jag tyckte behöva söka vård för - utan det upptäcktes i samband med en annan hälsokontroll. Då ringde de mig direkt och undrade hur jag mådde eller om jag överhuvudtaget kunde stå upp. jag fick omgående åka in

De hittade dock inget konstigt. Efter höga doser niferex var jag på rätt väg och ligger nu runt 120. Hade jag inte fått upp mina järnvärden då hade nästa steg varit koloskopi, de hade undersökt om jag hade magsår eller blödningar någonstans i kroppen etc.

Men som sagt- jag får äta dessa äckliga niferex tabletterna, cyklokapron, levaxin samt b-vitaminer ibland. Då är det lugnt.
  • Anonym (Släkten)

Syrran har aldrig legat över 100, oftast under 90 och har fått massor med blod. Hon saknar magsäck så det är därför. Dessutom undernärd och på tok för lågt BMI i kubik. En bekant hade 68 i hb och det berodde på ständiga underlivsblödningar p.g.a myom.

• lövet2

Dottern hade, och det visade sig bero på en dålig sköldkörtel.
    En jag känner hade anemi pga för stora mensblödningar.
    En vän till mina föräldrar fick anemi pga ett sår i tarmen. Det gick inte riktigt att laga, så hon fick dropp varje halvår mot anemin.

• Anonym (Sara)

Tack för alla svar. Jag valde att avbryta semestern eftersom den innebar mycket rörelse och jag får ont i bröstet så fort jag rör mig, känns inte så kul.

Svar på tråden Anemi - nån som haft?