• godisslukaren20

    En glass juice om dagen, farligt?

    Hej det är så att jag hört en del påstående om hur många juice som bravo till exempel innehåller ungefär lika mycket socker som i coca cola och hur onyttig multivitsminjuice är.

    Jag brukar ungefär ta en glass juice på kvällen när jag tittar på film. ibland kan det hända att jag tar en glass på morgon eller under dan.

    Juicen som jag brukar dricka mest är Glockens multivitamin, Fontana juice och tymbarks bananjuice, cactusjuice och ananasjuice men mest glockens. Jag dricker sällan bravo på grund av att den innehåller en massa tillsatt socker och inte lika mycket fruktsocker.

    Jag undrar om det är ok att dricka en glass juice om kvällen? Äter och dricker ej någon annan sockerkälla som godis, läsk eller kackor under hela dan förutom just juicen.

    annars när jag inte dricker juice eller inte har hemma så brukar jag ta en kopp kaffe.

  • Svar på tråden En glass juice om dagen, farligt?
  • Ggrodan

    Så länge du inte sveper 3 tetror juice varje morgon är det nog ingenting att oroa sig över, du får i dig mindre socker än en annan person får som snaskar godis varje lördag.

  • EmberEyes

    Hur skulle det vara farligt menar du? Ja, juice är i princip lika kalori-rikt som läsk. Men läsk är inte farligt i sig, det är bara onyttigt.

  • EmberEyes
    Limajo skrev 2018-07-10 14:10:13 följande:
    Juice får inte innehålla tillsatt socker.
    Juice innehåller naturligt socker.
  • faren

    Man får inte skriva "juice" på paketet/ om det inte endast innehåller pressat frukt/ grönsaker, eller från concentrat + vatten. Så ingen tillsatt socker i bravo juice. Men frukt kan ju vara sött i sig. Grönsaksjuice innehåller mycket mindre kalorier.

  • Bjoer

    Fruktsocker (fruktos) och raffinerat socker är i princip lika bra/dåligt. Om du dricker läst eller juice med samma sockerhalt så får du i dig lika mycket socker. Typen spelar ingen roll. Däremot innehåller juice vitaminer och annat.

    Dricker du med måtta så är det lugnt.

  • Glinda från Oz
    Limajo skrev 2018-07-10 14:10:13 följande:

    Juice får inte innehålla tillsatt socker.


    Nej, men det innehåller koncentrerat fruktsocker som både är kaloririkt och dåligt för tänderna, sen innehåller det mer vitaminer än läsk.
  • godisslukaren20
    Salmiakk skrev 2018-07-10 13:31:57 följande:

    Jisses, vad kan den innehålla tror du? Arsenik?

    Vill du dricka det så ska du göra det.


    Jag har bara hört att Bravo är dålig alternativ för diabetiker eller dieter som vill dricka kalorisnåla juicer.

    Har bara haft
    Bjoer skrev 2018-07-10 14:50:37 följande:

    Fruktsocker (fruktos) och raffinerat socker är i princip lika bra/dåligt. Om du dricker läst eller juice med samma sockerhalt så får du i dig lika mycket socker. Typen spelar ingen roll. Däremot innehåller juice vitaminer och annat.

    Dricker du med måtta så är det lugnt.


    Du menar att fruktsockret i frukten blir dålig om man pressar frukten?

    Tror ej att en rå äpple skulle vara lika dålig som pressad äpple juice
Svar på tråden En glass juice om dagen, farligt?