• Miniblåbär

    Betala badrum som ej är fackmannamässigt utfört?

    Jag har haft en firma hemma hos mig som har renoverat mitt badrum, innan de drog igång arbetet betalade jag 50 000.

    Nu är badrummet färdigställt, men det är diverse fel i badrummet. Bland annat är golvlutningen fel. Jag har haft besiktningsman där och badrummet bedöms som ej fackmannamässigt utfört. 

    Jag har bestridit den senaste, och sista fakturan, från firman, då jag inte vill betala innan jobbet är gjort och gjort på rätt sätt. Firman vill att jag betalar 75% av kvarvarande faktura (som är på nästan 100 000), då de menar att de ändå har haft utgifter för arbete, material och löner.

    Jag tycker att detta känns jättetokigt. Jag betalade 50 000 innan jag ens fått något av dom, varför är det mitt problem att de står med kostnader för att de gjort arbetet fel? Kan jag bestrida hela beloppet?

  • Svar på tråden Betala badrum som ej är fackmannamässigt utfört?
  • Jag är bara jag

    Men när ska folk lära sig att man betalar ALDRIG i förväg!!  Nu har du mest troligt inte en chans att vinna mot dom utan måste leja nån annan som gör om allt som blivit fel och betala denna faktura också.

  • Miniblåbär
    Jag är bara jag skrev 2018-07-10 14:17:40 följande:

    Men när ska folk lära sig att man betalar ALDRIG i förväg!!  Nu har du mest troligt inte en chans att vinna mot dom utan måste leja nån annan som gör om allt som blivit fel och betala denna faktura också.


    Alla företag jag tog offert från skulle ha delbetalning innan och dom är inte direkt utan andra jobb om jag skulle neka.
  • Miniblåbär
    EmberEyes skrev 2018-07-10 14:03:14 följande:

    Vad står det i kontraktet?


    Inget kontrakt, endast offert. Där det står att en viss del ska betalas innan och resterande när badrummet är klart.
  • Miniblåbär
    Salmiakk skrev 2018-07-10 14:00:32 följande:

    Ring konsumentombudsmannen i er kommun för råd.


    Har pratat med en jurist, så känner mig ganska säker på att jag har rätt att hålla inne kvarvarande betalning. Försökt resonera med firman om varför jag tycker det är orimligt att betala så mycket när det är dom som gjort fel.
  • Mandelskorpan
    Miniblåbär skrev 2018-07-10 15:05:40 följande:

    Inget kontrakt, endast offert. Där det står att en viss del ska betalas innan och resterande när badrummet är klart.


    Vad står det om besiktning då?
  • Jag är bara jag
    Miniblåbär skrev 2018-07-10 15:04:49 följande:
    Alla företag jag tog offert från skulle ha delbetalning innan och dom är inte direkt utan andra jobb om jag skulle neka.
    Man är aldrig skyldig att betala hantverkare i förväg. Har vi aldrig gjort. Man betalar när jobbet är gjort- och gjort på rätt sätt!
  • Kjell2
    Jag är bara jag skrev 2018-07-10 15:10:09 följande:
    Man är aldrig skyldig att betala hantverkare i förväg. Har vi aldrig gjort. Man betalar när jobbet är gjort- och gjort på rätt sätt!
    Nej - men en hantverkare är inte skyldig att påbörja arbetet heller. Det hela är en avtalsfråga man kommer överens om.

     
  • Miniblåbär
    Mandelskorpan skrev 2018-07-10 15:08:40 följande:
    Vad står det om besiktning då?
    Står ingenting om besiktning i offerten
  • Kjell2
    Miniblåbär skrev 2018-07-10 15:07:47 följande:
    Har pratat med en jurist, så känner mig ganska säker på att jag har rätt att hålla inne kvarvarande betalning. Försökt resonera med firman om varför jag tycker det är orimligt att betala så mycket när det är dom som gjort fel.
    Först - betala inte den utestående fakturan. Kontakta firman och var tydlig med att ingen betalningen kommer ske innan arbetet är fackmässigt utfört.

    Du måste meddela firman att ni inte är nöjda med jobbet och inte tänker betala. Sen avvaktar ni vad firman säger.


  • Miniblåbär
    Kjell2 skrev 2018-07-10 15:15:50 följande:
    Först - betala inte den utestående fakturan. Kontakta firman och var tydlig med att ingen betalningen kommer ske innan arbetet är fackmässigt utfört.

    Du måste meddela firman att ni inte är nöjda med jobbet och inte tänker betala. Sen avvaktar ni vad firman säger.
    Detta har jag gjort, och fick responsen att de tycker att det är rättvist att jag betalar 75% av den senaste fakturan. Men jag har sagt till dom igen att jag inte kommer betala denna faktura förrän det är fackmannamässigt utfört. Håller tummarna att dom nöjer sig med det och inte gör någon rättstvist av det Gråter
  • Kjell2
    Miniblåbär skrev 2018-07-10 15:18:01 följande:
    Detta har jag gjort, och fick responsen att de tycker att det är rättvist att jag betalar 75% av den senaste fakturan. Men jag har sagt till dom igen att jag inte kommer betala denna faktura förrän det är fackmannamässigt utfört. Håller tummarna att dom nöjer sig med det och inte gör någon rättstvist av det Gråter
    Det här är en risk du måste ta. Stå på dig och riskera en tvist. Fundera också på om det finns en nivå som du kan tänka dig betala för att sen låta någon annan slutföra.


  • Jag är bara jag
    Kjell2 skrev 2018-07-10 15:13:41 följande:
    Nej - men en hantverkare är inte skyldig att påbörja arbetet heller. Det hela är en avtalsfråga man kommer överens om.

     
    Och man är ofattbart korkad om man betalar i förväg!! Maken är över 50 och har aldrig gjort det,  inte nån han känner heller. Skulle verkligen aldrig falla oss in.
  • cattus

    Hopas det går bra. Betala inget mer, kontakta vvs-branchorganisation för att se vad de säger angående företaget och det utförda arbetet. Har företaget alla certifikat i ordning? 

Svar på tråden Betala badrum som ej är fackmannamässigt utfört?