• BlueOrchid

    När bonusarna får ett syskon

    Hur har det gått för er bonusmammor när ni fått eget med deras pappa? Har ni några tips/råd att ge? Vi har redan kört mycket på att de ska känna sig delaktiga och de har fått önska sig ?lite större presenter? som kommer i samband med bebisen.

    Något jag lägger mycket tankeverksamhet kring är hur ni gör vid infektioner/sjukdomar? När de är i andra hemmet och det är bytesdag? Biomamman är inte riktigt typen som skulle informera oss utan skulle skicka sjuka barn utan att säga något (och okapabel att ändras). Då får man helt enkelt bara på ett smidigt sätt hålla lite avstånd? Och sedan tänker jag framförallt eftersom det också finns två till vv-barn hos deras mamma som är hennes sambos. Känns ju som ett led av olika bakterier :/ Hur gör man? Eller hur gör ni? Man vill ju inte heller trampa bonusarna på tårna på något sätt..

  • Svar på tråden När bonusarna får ett syskon
  • Anonym (dumheter)

    Du får göra samma som alla föräldrar med bebisar som har äldre helsyskon... Leva som vanligt. Mänskligheten har existerat ganska många årtusenden redan, tror inte arten kommer gå under för att just ditt barn har halvsyskon.

  • Jsv17

    Vi fick rådet på neo (började vår resa där efter blodsocker dipp och låga saltvärden då han föddes så fullgången men liten) när det gäller syskon (detta ä vårt första barn men hade utskrivningssamtal med en familj med fler barn hemma) eftersom vi kom hem i värsta rs-perioden mitt i vintern att syskon skulle tvätta händerna och byta kläder när de kom hem, även pappan om han varit på jobbet. Mycket fastnar tydligen på kläder. Är barnen sjuka så kan man ju iaf begränsa dem såvida att de kanske inte ska pilla på bebisen eller hålla, men bor man på samma yta så gör man ju och 100% blir det ju inte, men det kommer säkert gå bra, bebisar är tuffa och klarar ju en förkylning också så var inte för orolig sjuka blir de nån gång, men som jag sagt, det får gärna bli efter han fyllt 6mån


    Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
  • sextiotalist

    Det gick bra, barnen var kvar hos sin mamma om de var rejält sjuka (värre än en förkylning) eller om lillebror var sjuk, för ingen ville sprida smittor i onödan.

  • BlueOrchid
    Jsv17 skrev 2018-07-10 14:25:49 följande:

    Vi fick rådet på neo (började vår resa där efter blodsocker dipp och låga saltvärden då han föddes så fullgången men liten) när det gäller syskon (detta ä vårt första barn men hade utskrivningssamtal med en familj med fler barn hemma) eftersom vi kom hem i värsta rs-perioden mitt i vintern att syskon skulle tvätta händerna och byta kläder när de kom hem, även pappan om han varit på jobbet. Mycket fastnar tydligen på kläder. Är barnen sjuka så kan man ju iaf begränsa dem såvida att de kanske inte ska pilla på bebisen eller hålla, men bor man på samma yta så gör man ju och 100% blir det ju inte, men det kommer säkert gå bra, bebisar är tuffa och klarar ju en förkylning också så var inte för orolig sjuka blir de nån gång, men som jag sagt, det får gärna bli efter han fyllt 6mån


    Åh, tusen tack för ditt svar! Lite så våra tankebanor har gått med klädbyten osv. Tack!
  • Anonym (mmm)
    Anonym (dumheter) skrev 2018-07-10 14:01:10 följande:

    Du får göra samma som alla föräldrar med bebisar som har äldre helsyskon... Leva som vanligt. Mänskligheten har existerat ganska många årtusenden redan, tror inte arten kommer gå under för att just ditt barn har halvsyskon.


    Precis. Är man en barnfamilj hoppas man att alla barn är välkomna eftersom de bor där, oavsett vem som råkar vara mamma till dem. 
    Kärnfamiljer som får en ny bebis diskuterar inte precis om äldre barn inte ska få lov att bo hemma. 
  • BlueOrchid
    Anonym (mmm) skrev 2018-07-10 16:13:37 följande:

    Precis. Är man en barnfamilj hoppas man att alla barn är välkomna eftersom de bor där, oavsett vem som råkar vara mamma till dem. 

    Kärnfamiljer som får en ny bebis diskuterar inte precis om äldre barn inte ska få lov att bo hemma. 


    Poäng MEN om man nu lever i sk. moderna familjer, varför skulle ett barn må bra av att byta hem om de har halsfluss, influensa eller magsjuka bara för att det är bytesdag? Är det inte bättre för alla att hålla smittan på ett ställe? Varför ska man riskera att TVÅ familjer blir sjuka? Jag skulle då aldrig skicka mitt barn till någon om h*n var sjuk i respekt till alla ink barnet själv? Det har väl inget med att vara ovälkommen eller välkommen att göra? :)
  • Anonym (Flyttar inte sjuka barn i onödan)

    Vi har varannan vecka och vi byter inte om det inte är nödvändigt vid värre sjukdomar som magsjuka, halsfluss, influensa eller liknande för att inte sprida smittan vidare och för att det förmodligen är skönast för barnen att inte bli flyttade mitt i sjukdom.


    Däremot mindre åkommor som förkylningar, ögoninflammationer, öron osv då byter vi oftast som vanligt.

  • Nonym

    I vår familj kommer de stora barnen som vanligt om det inte är magsjuka som är den aktuella sjukdomen. Är det någon av dem som har den så stannar alla kvar hos sin mamma, är det någon här som har den så kommer de inte hit samt att de som är friska försöker sova borta tills den/de med magsjuka är smittfri..

  • Anonym (Karnfamilj)

    Nu ar vi en karnfamilj, men for att undvika att smitta nyfodd i onodan akte det 2-ariga syskonet direkt i badet nar det kom hem (h*n var ju anda full med grus, sa det skulle vi i och for sig ha gjort oavsett nyfodd). Och darefter nya klader saklart.

    Utover den vanliga babysangen hade vi en mindre spjalsang staendes i vardagsrummet, sa att babyn var narvarande i rummet och inkluderad i familjen. Man fick garna titta pa babyn och prata med den (skruva upp sangmobilen osv.), men inte rora. Pa sa vis holls inte bebisen isolerad fran sina syskon, men pa tillrackligt avstand for att undvika att bli smittad i onodan. 

    Hade aven en mindre vagn inomhus, sa att babyn kunde vara med i koket nar man lagade mat och darmed ha battre koll (pa bade bebis och vem som ror den).

    Den nyfodde sov i utvadrat rum och skulle nagon vilja halla sa anvandes alcogel innan beroring.

    Om nagon var sjuk hade den separat toalett och holl sig (blev uppassad) pa rummet.

Svar på tråden När bonusarna får ett syskon