• snedtak

SGI efter 2 år?

Det låter som att du krånglar till det. Tar du ut 4 dagar/månad har du gjort av med 48 dagar efter första året. Om pappan är hemma tex 6 månader och tar ut 5 dagar har ni gjort av med ytterligare 130 dagar (178 totalt). Då har ni 312 dagar kvar och kan vara hemma i 62 veckor till.

Det verkar dumt att nolla SGI om du ska vara hemma efter 2-årsdagen. Å andra sidan kan du väl ta ut lägsta-nivå-dagar efter 2 år och då spelar det ingen roll om din SGI-är nollad, om man bara ser till FP. Det är nog ett större problem att inte få beviljad ledighet pga att du inte har några dagar kvar. Eller om du blir sjuk.

• snedtak
    Fliselisan skrev 2018-07-10 19:57:12 följande:
    Ok, tack för era svar, alltid bra att höra hur andra tänker.

Vad det gäller mitt arbete så är det ok för arbetsgivaren. De gillar det inte men accepterar, annars skulle jag sluta där. Förresten så kan de ju inte kontrollera om man tar ut dagar eller inte, och har väl inte rätt att kräva utdrag från FK heller.

Med dubbla dagar menar jag att jag skulle ta 8 dagar/månad istället för 4 som jag gör nu.
    Men om du tar ut 4 dagar/mån mellan 0-1, pappan 5 dagar/vecka mellan 1-1,5, du 8 dagar/månad mellan 1,5-2, och inga dagar mellan 2-2,5 år så har ni gjort av med 226 dagar när sonen fyller 2,5.

Man får ju bara spara 96 dagar efter 4 år, så då måste ni ta ut 168 dagar på 1,5 år medan 2,5 och 4 års ålder. Om ni inte vill att dagarna ska brinna inne. Det känns lite onödigt att spara så många dagar, fast ni kanske hade tänkt vara hemma 168 dagar mellan 2,5 och 4 också?
Svar på tråden SGI efter 2 år?