Inlägg från: Akvc |Visa alla inlägg
  • Akvc

Vad ska ni rösta på i valet 2018?

Skulle tycka att det vore intressant att höra vad folk tänker rösta på, och berätta gärna erat yrke. Yrket är intressant eftersom många tar för givet att jag skulle vara vänster på grund av programmet jag studerar.

Jag kan börja:

20 år, tjej

Studerande på socionomprogrammet (kommer dock eventuellt byta program)

Väljer mellan Liberalerna och Centerpartiet

• Svar på tråden Vad ska ni rösta på i valet 2018?
  • Akvc
    Anonym (solidaritet och värme) skrev 2018-07-10 19:32:30 följande:

Deprimerande att faschismen blivit norm på FL och i Sverige. Tror det är dax att  konvertera till islam och gå hem till de små trollen med kanelbullar och en kram;)

Jag har inget emot att människor har olika politiska åsikter men då syftar jag på vänster eller höger. Däremot SD har jag ett stort problem med för det är ett nazistiskt parti som strider mot alla mänskliga rättigheter som idag finns. Jag accepterar att människor har en annan syn på exempelvis ekonomisk politik eller skolan men de mest grundläggande värderingarna är en helt annan sak och därför kan jag aldrig acceptera SD eller partiets vidriga anhängare.
  • Akvc
    Anonym (Sara) skrev 2018-07-10 19:45:22 följande:

man måste alltid dra upp det med SD motståndare som vägrar inse sanningen. Nej SD ÄR INTE ett nazistiskt parti

Jimmie Åkesson gick med i partiet när dem var öppet nazistiska och hade hakkors framme på sina torgmöten. En stor del av deras företrädare har spridit näthat på internet mot judar, svarta, invandrare, hbtq-personer. Det finns självklart företrädare för alla partier som har betett sig illa, men inget annat parti har samma problematik med att det är återkommande som SD har. Jag anser att SD ÄR NAZISTER och Åkesson är nästa Hitler liksom andra nazistiska partier runt om i Europa. Du har din åsikt, och jag har min, vi kan lämna det där.
  • Akvc
    Fjäril kär skrev 2018-07-10 20:25:42 följande:

S, V eller Centern . Är hästskötare på ridskola

Jag tycker att det är intressant att du ändå sympatiserar med både V och C som är lite av motpoler vad gäller marknadsliberalismen (friskolor, vinster inom välfärdssektorn osv). Menar inte att det är något negativt men tycker det är intressant när människor står och väljer mellan partier som står så sjukt långt ifrån varandra i många frågor.
  • Akvc
    Anonym (A.L) skrev 2018-07-10 21:06:04 följande:

SD motståndarnas hysteriska propaganda biter inte längre. Har ni inte förstått det än?

Nazisters och rasisters propaganda om att allt är invandrarnas fel funkar inte heller - på människor med medel eller högre IQ. Nazist-propaganda funkar enbart på IQ-befriade personer.
  • Akvc
    familjefar12 skrev 2018-07-11 10:29:50 följande:

Själv röstar jag SD då jag inte vill se en sosseregering efter valet. C och L har uttryckligen sagt att de kan tyänka sig samarbete med S, vilket dom även gör idag då de förhandlar all sin politik med Löfven. SD kommer defintivt att stödja en borgerlig regering. Hela deras kampanj handlar om att kritisera S. Är du ekonomiskt höger bör du inte rösta på C eller L. Taktikrösta istället

Ekonomiskt är jag i mitten, men lutar åt höger. Jag är ideologiskt liberal så det är otänkbart för mig att inte rösta på ett liberalt parti. Om jag tvingas välja mellan S och SD vid makten så väljer jag Socialdemokraterna alla dagar i veckan.
  • Akvc
    familjefar12 skrev 2018-07-11 10:34:40 följande:

Att rösta blankt kommer inte att leda till något utöver att du slösar din tid med att ta dig till vallokalen. Vill du etablissemanget en rejäl käftsmäll bör du rösta SD

Om alternativen står mellan att inte rösta och att rösta på SD så ser jag hellre att man inte röstar. Om SD skulle få full majoritet i riksdagen (kommer ju inte hända det här valet men vem vet i framtiden) så är jag tvungen att emigrera och helt enkelt fly för mitt liv.
  • Akvc
    familjefar12 skrev 2018-07-11 10:32:18 följande:

Ingen säger emot dig på denna punkt. men kan du komma med något argument för hur SD är rasistiska idag?

Du ser ingen problematik i att partiet kallade sig nazister för bara 15 år sedan, och att partiledningen till stor del består av samma personer som då?

Det finns tusentals argument för hur SD är ett rasistiskt parti som även visar hat mot andra grupper. Björn Söder har exempelvis vid flera tillfällen jämfört homosexualitet med pedofili, sagt att transexuella som byter kön är så sinnesjuka att de bör spärras in på tvångsvård, att samer inte är svenskar. Detta är bara ett litet utdrag av vad han har sagt, majoriteten av deras företrädare har gjort stora tabbar som att säga att araber är jordens avskum, att muslimer borde avlivas och att kvinnor som blir misshandlade får skylla sig själva. De vill ha särlagsstiftning där dem delar upp svenska medborgare i svenskar och icke-svenskar och vill att svenskar ska få lägre straff vid brott. Om en svensk 15-åring stjäl ett kinderägg från Ica Maxi vill dem bara ge hen en varning men om en person av utländsk bakgrund gör det så ska hela familjen utvisas till ett land i krig, de vill alltså utvisa svenska medborgare. Om man delar upp svenska medborgare i svenskar och icke-svenskar så sorterar man människor efter ras, hur är det inte rasistiskt att dela upp landets medborgare efter ras?
  • Akvc
    Anonym (Sverigedomokrat) skrev 2018-07-11 10:43:57 följande:

En socionom som anser att människor är vidriga för att de inte röstar på sjuklövern?

Låter ju tryggt.

Har på utbildningen enbart träffat på människor som alla hatar SD lika mycket som jag gör. En socionom kommer dagligen hjälpa utsatta människor, vilket till stor del är människor från andra länder. Tror helt ärligt att SD:are knappt existerar bland socionomer och socionomstudenter, dem är extremt få isåfall.

Skulle inte du hata människor som röstar på ett parti som säger att jag inte borde få finnas i det här landet och att jag inte borde få existera överhuvudtaget.
  • Akvc
    VäljaMiddag skrev 2018-07-11 10:40:44 följande:

Vilka mänskliga rättigheter är det SD är emot?

För att svara på trådstarten så blir det Nordiska Motståndsrörelsen för mig i riksdagsvalet.

Alla rättigheter för invandrare, hbtq-personer och jämställdhetsfrågor.
Svar på tråden Vad ska ni rösta på i valet 2018?