Vad tycker ni om SD? är själv ganska kluven
På vilket sätt drabbas du av om jag och min fru väljer att sambeskatta oss?
Min fru, mamman till mina barn, kommer aldrig mer att kunna arbeta. En bilolycka och sjukdom har sett till det. Hon kvalificerar ändå inte för sjukpension. Hon är även nollad på sin SGI. Hon har exakt noll kronor i ekonomiskt stöd från samhället. Enda chansen att hon får stöd är om vi skiljer oss och hon tvingas flytta. Då kan kanske socialbidrag komma ifråga. Vi vet inte.
Skulle vi kunna få sambeskatta oss som SD vill göra möjligt så skulle vi dels få över 50000 i lägre skatt per år. Pengar vi till del skulle kunna spara undan på ett konto som är hennes privata. För hennes framtida trygghet.
Dels skulle hon få hälften av de pensionspoäng som jag tjänar ihop idag (och hon tjänar noll sådana nu) och hon skulle slippa behöva oroa sig för att bli fattigpensionär som hennes var, den dagen jag avlider.
Det är med alla mått mätt hon, kvinnan i förhållandet, som skulle gå vinnande ur den sambeskattningen.
Hon kommer från socialdemokraterna. Jag från moderaterna. Detta är första gången som vi kommer att rösta SD.
Kan du förstå varför?