Vad tycker ni om SD? är själv ganska kluven
SDs politik har en rad rasistiska inslag.
www.metro.se/artikel/%C3%A4r-sd-ett-rasistiskt-parti-fem-experter-svarar-xr
?SD var, är och förblir ett rasistiskt parti. Den nuvarande ledningen anslöt när SD öppet uppvisade nynazistiska sympatier och trots att det nya gardet ytligt sett kastat kängorna har de kvar sin främlingsfientliga agenda ? vilket bevisas inte minst av de oräkneliga SD-politiker som får sitta kvar i partiet trots rasistiska kommentarer och utspel.?
?Om jag skulle ge ett enkelt svar blir det, utifrån den definition jag och flera forskarkollegor världen runt använder, ja.
Definitionen på fascism utgår ifrån att alla historiska och samtida former av fascism har en gemensam minsta nämnare. Denna är att (1) man är extrem- eller ?ultra?-nationalist. Vidare att (2) man anser att ?Nationen? (en etniskt homogen storhet) är hotad, att den (3) behöver räddas och återvinna sin forna storhet. All fascism innehåller rasism.
Av tre möjliga kriterier uppfyller SD två (2 och 3) med råge. Och ett (1) ligger man väldigt nära.?
expo.se/2013/11/s%C3%A5-talar-sd-internt-om-nolltoleransen
"I mars i år hade Sverigedemokraterna i Västsverige ett möte med riksdagsledamöterna Richard Jomshof, och Mattias Karlsson samt Jimmie Åkessons pressekreterare Linus Bylund. Samtliga från partiets riksorganisation. I en bandinspelning från mötet, som Expo Idag tagit del av, framgår det att de tre fick frågor om vad som är tillåtet att säga inom partiet utan att bryta mot ?nolltoleransen?. Från riksorganisationen poängterades att enstaka fall av spridande av ?rasism, nazism eller antidemokratiska idéer? inte leder till uteslutning."
"På mötet framkom flera exempel på hur partiet inte tar avstånd från åsikter i sig, utan hur de framförs. Riksdagsledamoten Richard Jomshofs budskap internt är att utåt ska politiken ?paketeras in på ett sätt som är tilltalande?:
? Tänk er för i alla lägen. Tyvärr måste man lägga band på sig själv. Jag kan tycka att det är lite odemokratiskt men det är så verkligheten ser ut.
Linus Bylund sammanfattade Sverigedemokraternas ?nolltolerans?:
? De som absolut är bäst på att motarbeta oss och bäst på att bokstavligt talat springa riksdagspartiernas, Expos och andras ärenden. De är de som gapar PK [politiskt korrekt red.anm.] så fort man inte uttrycker sig tölpigt. Jag vill poängtera det. De är de bästa partiarbetarna för de andra partierna. De som inte begriper skillnaden mellan glidning av politik och att man börjar uttrycka sig på ett annat sätt."
Som att citera avpixlat fast värre...