• Anonym (Orolig)

Små blödningar och pms även efter mens? Klimakteriet? Cellförändringar?

Min kropp beter sig konstigt nu och jag vill se om någon råkat ut för liknande?

Min pms som alltid kommer några dagar innan mens och slutar första mensdagen är kvar efter både påbörjad och avslutad mens! Humöret är som en berg och dalbana och mår illa.

En dag efter mensen fick jag som vattning blödning helt plötsligt ca 1 h efter sex. Kände inget alls utan upptäckte de av en slump när jag skulle på toa. Mer ljusrött vatten än blodig konsistens. Inte spottings för de vet jag hur de ser ut och brukar få sista dagarna och räknar in som "mensdag". De där blödningarna kom och gick lite hur de ville i ca 3 dagar oavsett sex eller ej. Idag andra dagen utan att jag sett spår av blod.

Ibland lite mensvärk i svanken (vissa gånger rätt kraftig nu senare dagar mildare) men ej i samband med blödning och lite kvarvarande trots att blödningarna slutat av.

Mensen var annorlunda denna gången; kom minimalt på kvällen istället för massor på morgonen, inte lika riklig som jag brukar få men ändå tillräckligt mycket för att räknas som riktig mens resterande dagar.

Vad kan detta bero på? När jag googlar får jag upp 3 scenarion; gravid (aldrig fått "mens" under graviditet innan så inte så troligt), cellförändringar (mår lite dåligt att jag inte kollat sedan -12-13 så ska boka tid oavsett men måste vänta en månad pga sommartid) och prematur menopaus (NEJ! Jag är inte klar med barn och under 35!). Kan även lägga till stress som ev orsak men även detta är låg risk då mensen inte blivit påverkad under värre perioder eller när jag gick in i väggen.

Min kropp är känslig mot hormoner och hoppar på sina rutiner direkt efter förlossning och missfall, tål inte tillsätta hormoner mm så detta är för mig väldigt konstigt och oroväckande. De två orsakerna som låter mest troliga av de jag läst mig fram till är cellförändringar eller klimakteriet. Och de är ju absolut inget jag vill behöva välja mellan! Gravid vill jag inte vara i dagsläget men framöver. Hjälp! Nån som haft samma? Vad berodde det på?

• Svar på tråden Små blödningar och pms även efter mens? Klimakteriet? Cellförändringar?
  • Aamon

Haft liknande. Var gravos men hade utomkvedshavandeskap som fick akutopereras. Jag skulle ta ett gravidotetstest för att kunna utesluta åtminstone.

• Anonym (Orolig)
    Aamon skrev 2018-07-11 12:48:26 följande:

Haft liknande. Var gravos men hade utomkvedshavandeskap som fick akutopereras. Jag skulle ta ett gravidotetstest för att kunna utesluta åtminstone.

Tack för svar, och beklagar att det hände dig. Hoppas allt gick bra utan komplikationer. vilka symptom var det som stämde in på dig om jag får fråga?
  • Anonym (Kli)

Man brukar inte ha blödningar vid cellförändringar. Men ta cellprov, det är en livförsäkring. Jag hade livmoderhalscancer som upptäcktes via cellprov.

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Kli) skrev 2018-07-11 13:19:17 följande:

Man brukar inte ha blödningar vid cellförändringar. Men ta cellprov, det är en livförsäkring. Jag hade livmoderhalscancer som upptäcktes via cellprov.

Nej vad jag läst är de ovanligt men förekommer ibland. Hoppas du mår bättre och tack för svar
  • Anonym (Kli)
    Anonym (Orolig) skrev 2018-07-11 13:24:20 följande:

Nej vad jag läst är de ovanligt men förekommer ibland. Hoppas du mår bättre och tack för svar

Tack, jag mår bra! Jag tänker att det du har är hormonellt. Men cellprov är ändå jätteviktigt!
  • Aamon
    Anonym (Orolig) skrev 2018-07-11 12:56:32 följande:

Tack för svar, och beklagar att det hände dig. Hoppas allt gick bra utan komplikationer. vilka symptom var det som stämde in på dig om jag får fråga?

Pms som kvarstod efter mens

Illamående

Först blödning efter sex, några dagar senare blöding utan föregående sex- som du skriver mer vattnigt än blodigt

Lite avvikande mens

Mild till måttlig smärta
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Kli) skrev 2018-07-11 13:38:54 följande:

Tack, jag mår bra! Jag tänker att det du har är hormonellt. Men cellprov är ändå jätteviktigt!

Skönt att höra du mår bra! Ja de känns tveklöst hormonellt men eftersom min kropp är så känslig kan jag reagera lite annorlunda ibland. Men som sagt ska testa oavsett.

Och av svaret nedan verkar de tyvärr stämma in rätt bra på utomkvedshavandeskap så får kolla de rätt snabbt så de kan uteslutas Alt åtgärdas. Tack för din input och ha en fortsatt trevlig dag!
  • Anonym (Orolig)
    Aamon skrev 2018-07-11 15:16:51 följande:

Illamående

Först blödning efter sex, några dagar senare blöding utan föregående sex- som du skriver mer vattnigt än blodigt

Lite avvikande mens

Mild till måttlig smärta

Oj. Ja de var ju väldigt mycket som stämde in. Inte typiska gravid symptom men liknande, så mina tankar for inte riktigt dit för jag vet hur jag alltid mår och reagerar vid graviditet. Igår kväll och idag har jag fått rätt ont i magen som kommit lite snabbt och gått över lika snabbt, men kändes för högt för att vara relaterat men nu är jag osäker. De här måste nog uteslutas eller åtgärdas rätt omgående innan de riskerar bli akut. Kul nu mitt i semestertiderna.

Tack snälla för svaren!
  • Anonym (Orolig)

Illamående

Lite avvikande mens

Mild till måttlig smärta

Förlåt att jag fortsätter fråga om dig, men när jag läser vidare online tycker jag inte att mitt passar in? Jag har inte kraftig smärt? Hur långt efter dessa symptom fick du den smärtan? Fick du ens den? Läst mångas historier och alla har beskrivit kraftig smärta, vissa till den grad att de svimmar. Ingen pratar om kraftigare mensvärk bara som mest?
  • Anonym (Orolig)

Illamående

Lite avvikande mens

Mild till måttlig smärta

Förlåt att jag fortsätter fråga om dig, men när jag läser vidare online tycker jag inte att mitt passar in? Jag har inte kraftig smärt? Hur långt efter dessa symptom fick du den smärtan? Fick du ens den? Läst mångas historier och alla har beskrivit kraftig smärta, vissa till den grad att de svimmar. Ingen pratar om kraftigare mensvärk bara som mest?
  • Aamon
    Anonym (Orolig) skrev 2018-07-11 19:53:50 följande:

Smärtan kom några dagar efter mens. Kom och gick. Jag gick runt med en sprucken äggledare tillslut och hade aldrig ondare än mensvärk, inte på långa vägar. Aldrig ensidig smärta. Sjukvården sa att jag inte hade tillräckligt ont för att ha ett utomkvedshavandeskap men men... ultraljudsbilden ljög inte...
  • Anonym (Orolig)
    Aamon skrev 2018-07-11 20:09:06 följande:

Smärtan kom några dagar efter mens. Kom och gick. Jag gick runt med en sprucken äggledare tillslut och hade aldrig ondare än mensvärk, inte på långa vägar. Aldrig ensidig smärta. Sjukvården sa att jag inte hade tillräckligt ont för att ha ett utomkvedshavandeskap men men... ultraljudsbilden ljög inte...

Missade visst att svara, ursäkta!

Men åh vad frustrerande att få höra från sjukvården! Ibland tror jag dom glömmer att riktlinjer inte är regler och alla kan reagera olika...
  • Anonym (Orolig)

Jag har kvar mina humörsvängningar som skiftar kraftigt och snabbt samt illamåendet. Men inget mer blod. Molande mensvärk både i svank och mage till och från och lite svälld långt ner i magen som vid mens.

Kommer på mig själv att jag drar mig lite för att söka vård. Vet att jag måste köpa ett graviditetstest innan jag ringer för att dom ens ska boka en tid till mig. Känns onödigt på nått konstigt vis att köpa test för att ev bevisa att nått växer fel i min kropp och måste tas bort. Jag vill köpa test med pirr i magen och en önskan om ett till barn; inte med känslan att ta reda på nån sjukdom.

Vet inte om de är hormonerna som spökar för de känns inte som rationella tankar? Eller?

Lite förvånad ändå att enbart en person känner igen sig av alla som läst, trodde många fler skulle ha upplevt liknande.

• Anonym (Orolig)

Neg. Gravtest igår kväll. Mensvärken ökade vid midnatt och kände hur livmodern drog ihop sig och krampade. Tänkte det var pga sex och att de ger med sig. Har idag gått från kraftig molande mensvärk till en nivå liknande förvärkar med huggande attacker mellan molandet. Huggande i ryggen och sammandragningar i livmodern därför de känns som en blandning av kraftig mensvärk och förvärkar. Hade nyss så tårarna fylldes och ett illamående pga smärta och jag tänkte att nu åker jag in akut. Höll i sig ca 1 h sen lugnade det sig men gör fortfarande ont.

Vad händer????

• Anonym (Orolig)

Ingen mer som har haft liknande????

Ringde och rådfrågade för några timmar sedan och fick svaret "ta Alvedon och avvakta. Håller de i sig är de akuten du ska vända dig till när du har ont i magen med. Annars ringer du hit imorgon" Kände mig verkligen hörd och tagen på allvar, eller inte.

Samma smärta är kvar och blir värre när jag står eller går och börjat få som ilningar i "lillstina". Gör inte riktigt ont utan mer obehagligt. Ungefär som de kändes när man hade foglossning och kände av det där? Förstår ni känslan?

Jag kan väl inte vara den enda som fått så här utan att vara gravid???

• Anonym (Orolig)

Fortsätter väl att prata med mig själv då eftersom jag inte kan vända mig någon annanstans än hit. Ger upp snart. Tillbaks till molande värk bara så nått hände igår någonstans runt äggstockarna och livmodern.

Livmoder som krampade och smärtan som var gränsfall till outhärdlig känns läskigt när jag inte vet varför... eller så känns de mindre idag för att jag har möjlighet att vara liggandes.

Svällde igår enbart över livmodern utan känsla av att vara svullen och de sitter kvar. Har ont i äggstocken på ena sidan men gissar att det är min äl jag känner av vilket bekräftar att neg. gravtestet visar korrekt (ska ha äl idag/imorgon om jag följer vanliga cykeln)

Är så less på både sjukvården och mig själv.

• Anonym (Kli)

Läs symtomen! Kan stämma.

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Kli) skrev 2018-07-16 18:12:19 följande:

Läs symtomen! Kan stämma.

Tack

Läst lite snabbt och de skulle kunna stämma med, inte känt mig sjuk direkt förens igår och till nu. Blir värre när jag rör mig så de borde ju vara ett tecken på att de inte är akut iaf för då hade nog smärtan varit lika oavsett. Gett upp lite och är mest frustrerad och slut och snart struntar jag i att jaga sjukhuset.

Ja jag vet barnsligt och drabbar bara mig men jag är så så så less på att känna mig svag och inte hörd.
Svar på tråden Små blödningar och pms även efter mens? Klimakteriet? Cellförändringar?