Små blödningar och pms även efter mens? Klimakteriet? Cellförändringar?
Min kropp beter sig konstigt nu och jag vill se om någon råkat ut för liknande?
Min pms som alltid kommer några dagar innan mens och slutar första mensdagen är kvar efter både påbörjad och avslutad mens! Humöret är som en berg och dalbana och mår illa.
En dag efter mensen fick jag som vattning blödning helt plötsligt ca 1 h efter sex. Kände inget alls utan upptäckte de av en slump när jag skulle på toa. Mer ljusrött vatten än blodig konsistens. Inte spottings för de vet jag hur de ser ut och brukar få sista dagarna och räknar in som "mensdag". De där blödningarna kom och gick lite hur de ville i ca 3 dagar oavsett sex eller ej. Idag andra dagen utan att jag sett spår av blod.
Ibland lite mensvärk i svanken (vissa gånger rätt kraftig nu senare dagar mildare) men ej i samband med blödning och lite kvarvarande trots att blödningarna slutat av.
Mensen var annorlunda denna gången; kom minimalt på kvällen istället för massor på morgonen, inte lika riklig som jag brukar få men ändå tillräckligt mycket för att räknas som riktig mens resterande dagar.
Vad kan detta bero på? När jag googlar får jag upp 3 scenarion; gravid (aldrig fått "mens" under graviditet innan så inte så troligt), cellförändringar (mår lite dåligt att jag inte kollat sedan -12-13 så ska boka tid oavsett men måste vänta en månad pga sommartid) och prematur menopaus (NEJ! Jag är inte klar med barn och under 35!). Kan även lägga till stress som ev orsak men även detta är låg risk då mensen inte blivit påverkad under värre perioder eller när jag gick in i väggen.
Min kropp är känslig mot hormoner och hoppar på sina rutiner direkt efter förlossning och missfall, tål inte tillsätta hormoner mm så detta är för mig väldigt konstigt och oroväckande. De två orsakerna som låter mest troliga av de jag läst mig fram till är cellförändringar eller klimakteriet. Och de är ju absolut inget jag vill behöva välja mellan! Gravid vill jag inte vara i dagsläget men framöver. Hjälp! Nån som haft samma? Vad berodde det på?