• EmberEyes

Inte biologisk pappa till barnet

Tecum skrev 2018-07-11 17:33:27 följande:

Varför klamrar du dig fast vid ett barn som inte är ditt och där den biologiska pappan är närvarande? Det är lättare för dig och barnet att du försvinner nu när hon är liten. Träffa en vettig kvinna och få barn med henne eller bli bra bonuspappa till hennes barn.

För att kärlek inte är genetiskt bundet. En riktig pappa älskar sitt barn oavsett vems sperma som mötte ägget. Dessutom är pappan en anknytningsperson till barnet, och det ligger i barnets bästas intresse att få behålla den kärlek och trygghet de har byggt upp under de senaste ca 4 åren.
  • EmberEyes
    Tecum skrev 2018-07-12 18:01:38 följande:
    Och ditt inlägg tillförde något till sakfrågan, eller...?

Jag ställde en fråga, det jag tänker på är hur flickan ska hantera att hon har två pappor? För jag utgår från att biopappan och mamman vill att hon ska kalla honom pappa också? Och vad menar TS med umgängesrätt, jag tolkar det som att han vill ha henne vv som nu? Att hålla kontakten är inte fel men han tycks vilja fortsätta att vara pappa för henne och det känns skumt.

Den som ställt till allt är ju mamman men rimligtvis borde alla inblandade vara angelägna att göra "pappabytet" så smidigt som möjligt för barnet?
    Om du lägger bort biologin för ett ögonblick och fokuserar på barnets bästa så kommer du inse två saker.

En knappt 4-åring har hela sitt liv sett TS som sin pappa, och TS har sett barnet som sin dotter.

För barnet är denna nya mannen inte mer eller mindre pappa än vilken styv-förälder som helst.

Hade TS varit barnets bio-pappa hade barnet självklart haft rätt till umgänge. Det du hänger upp dig på är genetiken, inte barnets bästa. Eller menar du på fullaste allvar att om genetiken varit annorlunda men situationen identisk, hade du förespråkat att pappan backar ur barnets liv för att mamman skaffat sig en ny?
  • EmberEyes
    Tecum skrev 2018-07-12 19:16:50 följande:
    Men man kan inte bortse från genetiken som du gör! Det är p g a genetiken som man gör faderskapstest, annars kunde man struntat i det.

Frågorna kvarstår, vem ska flickan kalla pappa och när ska "pappabytet" ske? Blir det lättare för barnet om man väntar? Hur mycket umgänge ska TS ha?

Jag påstår inte att jag sitter inne med svaren, men tro inte att detta är ett enkelt fall med självklart utfall i rätten, som vissa tycks tro här.
    När du ser till barnets bästa så är genetiken irrelevant. Så enkelt är det.
  • EmberEyes
    EmberEyes skrev 2018-07-12 19:32:45 följande:
    När du ser till barnets bästa så är genetiken irrelevant. Så enkelt är det.
    Ok, jag lägger in en brasklapp om genetiska sjukdomar då.
Svar på tråden Inte biologisk pappa till barnet