• Anonym (Gravid)

Vad tycker ni om detta namn?

Hej

Väntar en flicka och funderar på namn. Franka. konstigt, fint eller fult?

• Svar på tråden Vad tycker ni om detta namn?
  • EpicNurse

Tämligen fult. Frank är ok men Franka... nej...

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Aniiee

Tänker automatiskt på Franka Potente. Det skulle väl kunna gå. Kan inte tänka mig att det är vanligt i Sverige, men det känns typiskt som ett namn man behöver vänja sig vid svarare än ett som känns absolut fel.

Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Anonym (helt okej)

Varken påfallande fint eller fult, tycker jag. Jag har aldrig råkat på det förr men det känns ändå som ett alldeles rimligt och normalt namn.

• Anonym (Nja)

Nja, inte i min smak då.

• Anonym (Nina)

Inte superfint. Är det inte ett italienskt namn? Eller är det Franca?

• Anonym (Nä)

Gillar det inte alls, det känns som ett namn givet av föräldrarna för att föräldrarna tyckte det var fint och inte brydde sig i hur namnet skulle påverka barnet i framtiden. 

Som mellannamn kan ni sätta era knasigheter, men håll tilltalsnamnet på en schysst nivå för barnets skull.

• taquine
    Anonym (Nina) skrev 2018-07-11 15:35:06 följande:

Inte superfint. Är det inte ett italienskt namn? Eller är det Franca?

Inte helt ovanligt i Italien, har faktiskt en kusin som heter så, och då med C. 

Vet inte riktigt vad jag ska tycka... inget favoritnamn precis men det finns ju värre.Men det ser ju bättre ut med C än K.
    Goodness me
  • Anonym (Eh, nej..)

Låter konstigt och aningen fantasilöst.. Som om man önskade sig en Frank men fick nöja sig med Franka ;P

• Anonym (Cilla)
    Anonym (Eh, nej..) skrev 2018-07-11 16:20:26 följande:

Låter konstigt och aningen fantasilöst.. Som om man önskade sig en Frank men fick nöja sig med Franka ;P

Jag känner lite likadant. Ungefär som Fredrika eller Petra eller Karla, man tar ett manligt namn och lägger till ett a på slutet.
  • Anonym (Näää)

Gillar inte det. Tycker inte om namnet Frank heller.

Svar på tråden Vad tycker ni om detta namn?