• Anonym (Ledsen)

    Jag behöver hjälp!

    Kortfattat!

    Pappan stämmer mig nu på att få gemensam vårdnad samt vv umgänge! Barnet är inte ens 1 år!

    Jag har ensam vårdnad då vi inte skrev gemensam pga alkoholist hos Pappan!

    Jag undrar, vad har jag för chans i rätten?

    Jag vill inte ha gemensam vårdnad och inte något umgänge med Pappan!

    Kort om allt.

    2 ca års förhållande, blev gravid efter ca 8 månader.

    Märkte mer o mer vilket alkoholmissbruk han hade.

    Suttit inne 2 gånger för grova kvinnofridskränkning, misshandel och öl smuggling.

    2 barn sedan tidigare som säger att han misshandlat dom psykiskt i många år, hotat med att slå dom, siktat raketer mot dom, hållt dom under vatten i badkaret så dom blivit rädda, kallat dom för fitt* och könsord. Hotat att slå mamman inför dom.

    Även mig skrikit och gapat könsord i barnets närhet som nu är rädd för höga ljud.

    Kör bil full. Inte tagit något som helst ansvar för barnet

    Kan ej byta bajs blöja. Kan inte passa honom när jag varit sjuk osv. Absolut noll hjälp där. Drack första 7 månaderna ett flertal gånger och kom in full som fan o gapade. Fixade fester mitt i natten när barnet sov. Kan ej laga mat eller tvätta själv. Kan inte ta hand om sin egna hygien. Han har även slagit ihjäl en av mina hundar när han blivit förbannad... dom FÅ gånger jag åkt iväg o handlat lite mjölk tex har barnet fått suttit vid babysittern framför Tv:n o pappan somnat i soffan.. en kväll lämnade jag honom själv med barnet då drack han!!! Aldrig Mer!! Han har även burit barnet o nästan ramlat för han varit full. Kortbevis och videobevis samt massa vittnen finns...

    Ja.... massa massa mer finns att säga!

    Vad Kan hända Nu? Han stämmer mig Nu!! Jag vill inte ens ha övervakat umgänge!! Han är en hemsk människa som jag aldrig skulle skaffat barn med.. Men tyvärr så hände detta ändå!! Älskar mitt barn och vill h*ns bästa... snälla hjälp mig någon? Är så orolig Nu!!

  • Svar på tråden Jag behöver hjälp!
  • Anonym (R)

    Med den historiken och vittnen behöver du inte oroa dig för gemensam vårdnad, det kan jag garantera dig! Övervakade möten kan det dock bli. Men då är det ju bara några timmar, du får trösta dig med det.

  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (R) skrev 2018-07-11 23:20:42 följande:

    Med den historiken och vittnen behöver du inte oroa dig för gemensam vårdnad, det kan jag garantera dig! Övervakade möten kan det dock bli. Men då är det ju bara några timmar, du får trösta dig med det.


    Går det inte få så att umgänget inte blir aktuellt? Hur ofta är det med övervakat och hur lång tid har man de? Till slut borde de väl bli utan övervak ?
  • Anonym (R)
    Anonym (Ledsen) skrev 2018-07-11 23:22:59 följande:

    Går det inte få så att umgänget inte blir aktuellt? Hur ofta är det med övervakat och hur lång tid har man de? Till slut borde de väl bli utan övervak ?


    Nja, det beror på vem du får i rätten. Vissa är väldigt strikta med att barnet ska ha tillgång till båda föräldrarna. Övervakat brukar vara allt från en gång i veckan till en gång i månaden. Diskussion om oövervakat brukar inte bli aktuellt förrän föräldern visat tydligt på bättring i sitt liv och leverne. Med en historik av misshandel av tidigare barn kan det nog bli tal om terapi för hans del innan det ens blir aktuellt med eget umgänge.
  • Anonym (A)
    Anonym (R) skrev 2018-07-11 23:20:42 följande:
    Med den historiken och vittnen behöver du inte oroa dig för gemensam vårdnad, det kan jag garantera dig! Övervakade möten kan det dock bli. Men då är det ju bara några timmar, du får trösta dig med det.
    Håller med
  • Anonym (----)

    Det är bara att hoppas att du inte bor i Varberg! Där fick en pappa nyss ensam vårdnad om ett litet barn trots att han är åtalad för misshandel av mamman. Familjerätten ansåg att han skulle få en chans att bevisa att han inte är farlig för barnet och Tingsrätten gick på den linjen.

  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (----) skrev 2018-07-12 11:46:43 följande:

    Det är bara att hoppas att du inte bor i Varberg! Där fick en pappa nyss ensam vårdnad om ett litet barn trots att han är åtalad för misshandel av mamman. Familjerätten ansåg att han skulle få en chans att bevisa att han inte är farlig för barnet och Tingsrätten gick på den linjen.


    Hur kunde han få ensam vårdnad då? :(

    Hör inte i Varberg men inte långt ifrån. ??
  • Anonym (MuPpEt)
    Anonym (Ledsen) skrev 2018-07-11 23:22:59 följande:
    Går det inte få så att umgänget inte blir aktuellt? Hur ofta är det med övervakat och hur lång tid har man de? Till slut borde de väl bli utan övervak ?
    Det är ju ingen som kan svara på hur länge det ev kan bli frågan om övervakat umgänge. Men varför skulle inte ditt barn kunna få träffa sin far under övervakning? Under sådana omständigheter föreligger ingen risk att barnet skadas, det "enda" som kommer hända är att ditt barn utvecklar en relation till sin far, vilket det behöver oavsett dina åsiketr om pappan.

    Om pappan "skärper till sig", blir nykter, lever ett välordnat liv osv kommer han så småningom få träffa barnet utan övervakning.(men det ligger i så fall låååångt fram i tiden). Borde du inte vilja att ditt barn får ha en bra relation med sin far, i den mån det går? 

    Tänk lite smart. Gå med på övervakade umgängen, se till att dessa fortgår under lång tid. Men ge barnets far, eller främst barnet, en chans till en bra relation. Låt inte din bitterhet gentemot pappan förstöra ditt barns relation med den enda far det någonsin kommer ha. Tro mig, jag talar av erfarenhet...

Svar på tråden Jag behöver hjälp!