riboflavin skrev 2018-07-12 19:54:40 följande:
Precis, nu ska vi inte bråka med varandra vi står ju på samma sida, men rätt ska ändå vara rätt. Jag har deltagit i en lång rad forskningsprojekt inom området och det är kanske är någon av mina artiklar du läst. Jag håller med om att det bästa för djuren är att slaktas hemmavid, men inte på grund av att den som slaktar då har ett band till djuret utan för att den delen av själva slakten som ger upphov till mest stress hos djuret är transport och väntetid samt hantering av för djuret okända människor. Själva slaktögonblicken utgör en så liten del av det totala traumat nämligen. Min upplevelse(som också stöds av mina data) är att misslyckade bedövningar är vanligare hos små aktörer än på stora slakterier. Små aktörer har oftare underdimensionerade verktyg och saknar stallar som är anpassade för just slakt. Det i samband med att man inte hanterat utrustningen lika ofta som en anställd på slakteri har ger större risk att misslyckas med bedövningen. I samband med att man sällan är en som bedövar och en som avblodar hos en liten aktör överstiger man också oftare maxtiden mellan bedövning och stick hos små aktörer.
Min slutsats i mitt examensarbete var att det bästa ur ett djurvälfärdsperspektiv är mobiyla slakterier med samma utrustning och personalkompetens som på ett större slakteri som under slakten samarbetar med djurens ordinarie skötare.
Ja kanske var någon av dina studier, i sådan fall tack för ett väl utfört arbete inom ett obehagligt men viktigt område!
Mobila slakterier låter vettigt. Med emotionellt band tänkte jag en person bekant för djuret som dessutom är mån om dess välfärd. Minns wallraffade filmer inifrån svenska slakterier där några grobianer stod och skrattade åt felaktigt skjutna nötdjur som försökte stå på benen. Vedervärdigt.
På samma sida står vi avseende svensk halalslakt. Jag tycker däremot SDs motioner om att helst förbjuda alternativt märka importerat kött från obedövad slakt låter vettiga (struntar i vilket parti som framlagt dessa utmärkta förslag och det ska naturligtvis gälla allt obedövad kött, även icke-rituellt). Men du kanske håller med om det?
Lite off topic, vad tycker du om den svenska grisslakten där koldioxid används?