Inlägg från: Anonym (Jaja) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jaja)

Vi borde förbjuda halalslakt!!!

Anonym (Va?) skrev 2018-07-12 12:38:20 följande:

Jag har inte läst den nej och den är orellevant eftersom bedövning ändå inte tar bort ens en pyttedel av smärtan vid en halalslakt och att det finns många som slaktar på fester t.ex som inte jobbar på slakteri

Bedövningen är alltså en bult från slaktmask rätt in i hjärnan. När det utförs korrekt dör de flesta djur av bedövningen, resten är djupt medvetslösa. Förutom lite religiöst pladder (ofta via högtalare dessutom) är det ingen skillnad på halalslakt och annan slakt, i Sverige.

Internationellt ser det annorlunda ut. Industriell halalslakt i muslimska och flera europeiska länder är obedövad och innebär ett utdraget lidande för djuret. Det Sverige kan och borde göra i denna fråga är framför allt att förbjuda import av sådan kött. Obegripligt att det inte redan gjorts.

Privat slakt utan särskilt tillstånd är förbjudet enligt lag och ska beivras, oavsett vem som utför den.
  • Anonym (Jaja)
    Anonym (Va?) skrev 2018-07-12 14:24:10 följande:

Men snälla du kan inte jämföra en slakt där djuret lider i över 30 minuter med en snabb och smidig slakt med ett skott i huvudet och djuret dör direkt. Är du smart nog så förstår du att ett sånt smärtsamt övergrepp på djuret inte lindras speciellt mycket med bedövning

Den typiska bedövningen vid både vanlig slakt och halalslakt i Sverige (för nöt) är alltså ett skott i huvudet, som du redan fått förklarat för dig. Kycklingarna förs ner i strömförande vatten. Grisarna förs i grupper ned i ett koldioxidfyllt schakt, där de är vid medvetande i en dryg minut och i panik klättrar på varandra för att få luft. Fast det är klart, halalslakt av gris torde vara ett icke-problem..
  • Anonym (Jaja)
    Anonym (Va?) skrev 2018-07-12 14:51:51 följande:

Varför försvarar du ens djurplågeri?

Goddag yxskaft.

I Sverige är det ingen skillnad på halalslakt och vanlig slakt, eftersom obedövad slakt är förbjuden.

I många andra länder i världen (de flesta) finns inget förbud mot obedövad slakt. Därför anser jag att import av sådant kött borde förbjudas, för att harmonisera med den svenska lagstiftningen.

Grisslakten i Sverige innebär dock ett fruktansvärt djurplågeri och borde inte vara tillåten i den form som sker idag.
  • Anonym (Jaja)
    Anonym (Va?) skrev 2018-07-12 18:21:28 följande:

Det handlar inte om islam eller något annat utan slaktmetoden. Försök själv föreställa dig en stor ko med tjock hals som tar över 30 minuter att tömma. Kan du ens i din livligaste fantasi förstå den smärtan?

Slaktmetoden i Sverige är alltså först en bult i huvudet (som ofta leder till döden), därefter avblodas djuret omedelbart. En ko som skjuts i huvudet med en drygt decimeterlång bult är helt borta, imam i lokalen eller inte.

Avblodningen blir fullständig oavsett om hjärtat slår eller inte (förutsatt att den sker direkt efter bedövningen), men i många länder vill man på halalslakterier ändå inte bedöva djuret innan avblodningen på grund av myter om stagnerat blod när hjärtat inte slår. Industriell obedövad halal- och koscherslakt är hemsk, ja. I Sverige finns ingen sådan.

Alltså borde vi sluta importera kött från djur som plågats i onödan, och försöka påverka EUs lagstiftning kring djurskydd. Och se över grisslakten.
  • Anonym (Jaja)
    riboflavin skrev 2018-07-12 19:02:39 följande:

Ja det gör det, att bedöva med slaktmask eller bultpistol dödar i regel inte djuret direkt, det ska det inte göra. Man vill att hjärtat ska slå för att hjälpa avblodningen. Bedövningen består i att djuret slås medvetslös. Detta gäller vid både konventionell slakt, halalslakt och kravslakt.

Alla djur avblodas på samma sätt under ganska lång tid, varför har du så svårt att acceptera det?

Det är faktiskt vanligt att skottet är så nära direkt dödande man kan komma. Det påverkar inte avblodningen för större djur, t ex nöt. För mindre djur kan det göra det, därför används oftare icke penetrerande bultpistoler eller el/gas för dessa. El och gas är svårjobbad eftersom bedövningen kan släppa helt utan bestående skador om avblodningen inte utförs mycket raskt.
  • Anonym (Jaja)

Vanligt att det är dödande när det är korrekt placerat och av rätt kaliber, ska jag tillägga. Misslyckade bedövningar är tyvärr inte helt ovanliga. Imam eller inte.

• Anonym (Jaja)
    Anonym (Va?) skrev 2018-07-12 19:11:37 följande:

Har du ens varit med vid en halalslakt?

Ja, på ett svenskt slakteri. Ingen skillnad mot den vanliga slakten frånsett mumbo jumbo i högtalare (även om produktionslinjerna är separerade; dyrt och en anledning till att slakterier som producerar halal tenderar att gå över helt till det).

Jag har som så många andra sett bilder och filmer på obedövad halal och det håller jag om är ett fruktansvärt djurplågeri.
  • Anonym (Jaja)
    riboflavin skrev 2018-07-12 19:22:00 följande:

Precis, så nära dödande som möjligt, och ibland också dödande. Men syftet är inte att döda djuret, laddningarna är anpassade så. Själva avlivningen ska ske med avblodningen. Det påverkar avblodningen även hos nöt men inte såpass att köttet blir otjänligt, som hos flera andra djurslag. Det optimala ur köttsynpunkt för nöt är att hjärtat slår under flera minuter efter öppnande av större blodkärl antingen i bröstet eller halsen.

Nej, syftet är inte att vara dödande. Helt riktigt. Vi är överens. Och även om djuret många gånger faktiskt dör, har studier visat att det är lika vanligt med misslyckade bedövningar som måste upprepas till stort lidande (särskilt tjurar om jag inte minns fel).

Svårt att komma ifrån att det är en otäck hantering. Gårdsslakt i liten skala (utförd av någon med utbildning och vissa emotionella band till djuren) är nog det bästa ur ett djurskyddsperspektiv.
  • Anonym (Jaja)
    riboflavin skrev 2018-07-12 19:54:40 följande:

Precis, nu ska vi inte bråka med varandra vi står ju på samma sida, men rätt ska ändå vara rätt. Jag har deltagit i en lång rad forskningsprojekt inom området och det är kanske är någon av mina artiklar du läst. Jag håller med om att det bästa för djuren är att slaktas hemmavid, men inte på grund av att den som slaktar då har ett band till djuret utan för att den delen av själva slakten som ger upphov till mest stress hos djuret är transport och väntetid samt hantering av för djuret okända människor. Själva slaktögonblicken utgör en så liten del av det totala traumat nämligen. Min upplevelse(som också stöds av mina data) är att misslyckade bedövningar är vanligare hos små aktörer än på stora slakterier. Små aktörer har oftare underdimensionerade verktyg och saknar stallar som är anpassade för just slakt. Det i samband med att man inte hanterat utrustningen lika ofta som en anställd på slakteri har ger större risk att misslyckas med bedövningen. I samband med att man sällan är en som bedövar och en som avblodar hos en liten aktör överstiger man också oftare maxtiden mellan bedövning och stick hos små aktörer.

Min slutsats i mitt examensarbete var att det bästa ur ett djurvälfärdsperspektiv är mobiyla slakterier med samma utrustning och personalkompetens som på ett större slakteri som under slakten samarbetar med djurens ordinarie skötare.

Ja kanske var någon av dina studier, i sådan fall tack för ett väl utfört arbete inom ett obehagligt men viktigt område!

Mobila slakterier låter vettigt. Med emotionellt band tänkte jag en person bekant för djuret som dessutom är mån om dess välfärd. Minns wallraffade filmer inifrån svenska slakterier där några grobianer stod och skrattade åt felaktigt skjutna nötdjur som försökte stå på benen. Vedervärdigt.

På samma sida står vi avseende svensk halalslakt. Jag tycker däremot SDs motioner om att helst förbjuda alternativt märka importerat kött från obedövad slakt låter vettiga (struntar i vilket parti som framlagt dessa utmärkta förslag och det ska naturligtvis gälla allt obedövad kött, även icke-rituellt). Men du kanske håller med om det?

Lite off topic, vad tycker du om den svenska grisslakten där koldioxid används?
  • Anonym (Jaja)
    riboflavin skrev 2018-07-12 20:38:28 följande:

Absolut, förslaget är toppen. TS har dock inte ens läst det och det är TS vilja att förbjuda halalslakt jag har diskuterat.

Jag tycker att gasbedövning med koldioxid borde förbjudas helt, maken till vidrigt medvetet framkallande av ångest är svårt att tänka sig. Att Jordbruksverket konsekvent vänder ryggen åt en enad forskarkår är ett enormt svek.

Nu är jag petig men signaturen "va?" verkar inte vara TS, bara ett nöt av annan sort än de sympatiska fyrbenta.

Är Jordbruksverket alltså uppmärksammade på och fullt medvetna om hur gasbedövningen går till, men vägrar förbjuda den? Varför i hela friden?
  • Anonym (Jaja)
    riboflavin skrev 2018-07-12 20:52:52 följande:

Man får absolut vara petig, (Va?) verkar har läst förslaget lika dåligt som jag läser användarnamn.

Upprepade gånger, många av oss som var involverade i översynen jobbar eller har jobbat där till och med men till ingen större nytta än så länge. Problemet är att alternativa metoder är dyra eller osäkra, man verkar anse att en fungerande metod med förutsägbara konsekvenser är bättre än metoder som kräver mer forskning för att bevisas effektiva. Forskningen pågår och så småningom kommer det bli ett förbud, men det går alldeles för långsamt.

Usch så ledsamt. Jag är uppväxt med ett litet gäng grisar, de blev väldigt gamla eftersom mina föräldrar inte kunde förmå sig att slakta dem. Vilka personligheter! Klipskare än hundarna.

Vet du vilka metoder som används för grisslakt i andra länder, finns något bättre att inspireras av?
  • Anonym (Jaja)
    riboflavin skrev 2018-07-12 21:16:10 följande:

Egentligen inte, man bultar på vissa ställen (en osäker metod på gris) eller avlivar med avblodningen utan bedövning, vissa använder el vilket är effektivt men ganska svårahanterat. Andra gaser som argon är bättre ut välfärdssynpunkt, men superdyrt tyvärr.

Själv skulle jag vilja se en utveckling av ett system där grisen själv går mot elektroder för att komma åt en foderdispenser, elektroderna strömsätts först när grisen applicerar tillräckligt tryck mot dem. Grisen hinner inte känna något och slipper skrämmas av att någon sträcker fram elektroder. Systemet skulle kunna byggas för att efterlikna individuella utfodringssystem så att det är en för grisen bekant syn. Problemet med el är just att appliceringen är svår och själva elektroden riskerar att skrämma grisen. Elbedövningen i sig är mycket effektiv, men kortvarig. Så ennegativ faktor är att tiden från bedövning till avblodningen är kort och kräver väl inarbetade rutiner för att efterlevas eller möjligen ett automatiserat system för avblodningen.

Låter som ett mycket bra system, hoppas ni lyckas snart!
Svar på tråden Vi borde förbjuda halalslakt!!!