Inlägg från: Anonym (wow!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (wow!)

Vi borde förbjuda halalslakt!!!

Anonym (Va?) skrev 2018-07-12 12:13:33 följande:
    Källa på att det är förbjudet? Det är INTE förbjudet. En av förslagen som SD har med är att förbjuda obedövad halalslakt och halalslakt överhuvudtaget så uppenbarligen är det ju inte förbjudet för då hade det inte funnits som förslag. Och även om det är bedövat tror du på fullaste allvar att den bedövningen tar bort all smärta? Bedövningen tar kanske bort pytte lite smärta men det är enda den plågsammaste döden som djur kan möta och tar över 30 minuter att tömma en ko på blod.

Nu har du ju redan blivit tillknycklad, men jag kan inte låta bli:

"En av förslagen som SD har med är att förbjuda obedövad halalslakt och halalslakt överhuvudtaget så uppenbarligen är det ju inte förbjudet för då hade det inte funnits som förslag."

Du förstår väl att du inte kan bygga ett resonemang på den vansinniga tanken att SD vet vad de pratar om? Jesus...

• Anonym (wow!)
    SWO skrev 2018-07-12 12:47:10 följande:

www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/djurskydd/slaktochannanavlivning/slakt/religiosslakt.4.37cbf7b711fa9dda7a18000220.html

Denna sida har också regler för vanlig slakt (är samma regler för alla).

Läser ofta många SD anhängare som säger "fakta - annars är det inte sant". Varsågoda.

Personligen ser jag SD som ett parti som bara är till för att hacka på en annan religion/kultur och skyr inga medel för att ge dem dålig cred.

Bara för att en metod har använts sedan tusen år tillbaka (troligen mycket längre) så betyder det inte att den är fel. Man gjorde så (vi avblodar så fortfarande i Sverige idag) förr för att få ut så mycket sjukdomar som möjligt. Det är samma anledning till att varken kristna eller muslimer ska äta fläsk (det ruttnar snabbt i värme).

SWO

Kristna är inte förbjudna att äta fläsk, men annars har du helt rätt.
  • Anonym (wow!)
    Anonym (Va?) skrev 2018-07-12 19:20:22 följande:
    Politiker är insatta i lagar och regler mer än någon annan så ja politiker vet vad dom pratar om.
    Det borde vara så. Man får dock generellt skilja på kunniga politiker och den typiska SD-jönsen. 

Detta är dock i det stora irrelevant när faktum kvarstår att ytterst lite skiljer LAGLIG SVENSK halalslakt och reguljär slakt, vilket folk har förklarat för dig upprepade gånger i tråden.

För övrigt behöver du inte oroa dig så förbannat för (den lagliga svenska) halalslaktens utbredning, jag är rätt säker på att troll är haram.
  • Anonym (wow!)
    Anonym (Förbud) skrev 2018-07-12 19:56:45 följande:
    Det är så och SD har inte lagt fram något förslag om att förbjuda redan förbjuden obedövad halalslakt i Sverige. Det man lagt fram förslag om är tydlig varningstext för kött som halalslaktats utan bedövning utomlands men som säljs i Sverige, söka undantag i EU för att förbjuda import av kött som slaktats utan bedövning, verka för att förbjuda obedövad halalslakt inom hela EU. Väldigt vettiga och bra förslag. 

Ni lyssnar inte på vad något idiot på FL säger om halalslakt men när han säger något korkat om SD sväljs det med hull och hår eftersom det passar er agenda. 
    Om det du skriver stämmer - och det har jag ingen anledning att betvivla - är det bra, och jag borde kanske inte ha utgått från att SD-politiker inte har koll bara för att det är deras normaltillstånd. Min poäng att de generellt är helt borta kvarstår dock, och är fortfarande sann.
  • Anonym (wow!)
    SWO skrev 2018-07-12 19:59:27 följande:
    Jo. Kristna har matregler där det ingår: fläsk, vissa fåglar, orm mm. Läs bibeln. En annan femma är om vi följer dessa (gamla) regler.

SWO
    Marcus 7:18-19 (Bibel 2000): " '[---] Förstår ni inte att inget av det som kommer in i en människa utifrån kan göra henne oren? Ty det går inte in i hjärtat utan i magen och kommer sedan ut på avträdet.' Därmed förklarade han all föda ren."

Ditt drag, SWO.
  • Anonym (wow!)
    Anonym (Va?) skrev 2018-07-12 21:29:06 följande:
    Swo syftar på gamla testamentet, den följer judar. Nya testamentet finns inga matregler i och den följer kristna.
    Frågan om vilka religiösa lagar som gäller kristna är rätt mycket mer komplicerad än så. Men jag avvaktar SWOs svar.
  • Anonym (wow!)
    SWO skrev 2018-07-12 23:17:37 följande:
    Drag o drag. Jag ser ingen polemik i det vi skriver. Som nämnts av andra - klart jag menar GT. Jag skrev själv att det inte följs. Däremot finns GT i den kristna bibeln, alltså är det en del av kristendomen.

Vad jag var ute efter var anledningen till dessa matregler (hygien och sjukdomsskydd). Som andra nämnt innan i tråden så börjar flertalet muslimer se nyttan av att bedöva innan slakt (mjuka muskler som gör att blodtömningen går snabbare).

Jag är mest överraskad att folk i denna tråden inte tar till sig faktan som ges dem, utan håller fast vid sina egna övertygelser (vissa erkänner t.o.m. att de inte ens ämnar att läsa sig till vad som länkas). Hela tråden är bara till för smutskastning av en religion som man inte förstår sig på.

SWO
    Då förstår jag hur du menar, och visst är GT en del av kristendomen - vilka gammaltestamentliga lagar som även gäller kristna är ett klassiskt debattämne inom kristenheten. Låt oss inte glömma hur nära det var att det bestämdes att man var tvungen att omskära sig och liknande för att bli kristen. :)

Gällande maten är rådande konsensus dock, så vitt jag vet, att alla matlagarna från GT är upphävda genom det jag citerade i förra inlägget.

Och gällande syftet med den här märkliga trådstarten har du förstås helt rätt.
  • Anonym (wow!)
    Anonym (Va?) skrev 2018-07-13 00:41:40 följande:
    du syftar fortfarande på gamla testamentet och det är judendomen. Kristendomen bygger på judendomen men fortfarande så är det Jesu ord som gäller för kristna och som grundlade det nya testamentet , Jesus tog bort omskärelse kocher m.m och det bildades en ny religion vid namn kristendomen. Kocher och omskärelse står i gamla testamentet och det är judarna som följer den
    Alltså, jag är religionsvetare, jag känner till det där, och det är inte så tydligt som du säger. Jesus sade ingenting om omskärelse (han var ju själv jude och omskuren, liksom de allra första kristna); huruvida de judiska lagarna (från GT) skulle gälla för kristna var något som Jesu apostlar diskuterade, och till slut vann Paulus linje att man inte behövde följa de judiska lagarna som kristen. Det var ingen självklarhet. 
Svar på tråden Vi borde förbjuda halalslakt!!!