SWO skrev 2018-07-12 23:17:37 följande:
Drag o drag. Jag ser ingen polemik i det vi skriver. Som nämnts av andra - klart jag menar GT. Jag skrev själv att det inte följs. Däremot finns GT i den kristna bibeln, alltså är det en del av kristendomen.
Vad jag var ute efter var anledningen till dessa matregler (hygien och sjukdomsskydd). Som andra nämnt innan i tråden så börjar flertalet muslimer se nyttan av att bedöva innan slakt (mjuka muskler som gör att blodtömningen går snabbare).
Jag är mest överraskad att folk i denna tråden inte tar till sig faktan som ges dem, utan håller fast vid sina egna övertygelser (vissa erkänner t.o.m. att de inte ens ämnar att läsa sig till vad som länkas). Hela tråden är bara till för smutskastning av en religion som man inte förstår sig på.
SWO
Då förstår jag hur du menar, och visst är GT en del av kristendomen - vilka gammaltestamentliga lagar som även gäller kristna är ett klassiskt debattämne inom kristenheten. Låt oss inte glömma hur nära det var att det bestämdes att man var tvungen att omskära sig och liknande för att bli kristen. :)
Gällande maten är rådande konsensus dock, så vitt jag vet, att alla matlagarna från GT är upphävda genom det jag citerade i förra inlägget.
Och gällande syftet med den här märkliga trådstarten har du förstås helt rätt.