Inlägg från: Anonym (Va?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Va?)

Vi borde förbjuda halalslakt!!!

Anonym (A) skrev 2018-07-12 14:36:59 följande:

Det där tror jag inte ett skit på.

För Att? Det är så som norrlandbruden skrev
  • Anonym (Va?)
    Anonym (Jaja) skrev 2018-07-12 14:50:25 följande:

Den typiska bedövningen vid både vanlig slakt och halalslakt i Sverige (för nöt) är alltså ett skott i huvudet, som du redan fått förklarat för dig. Kycklingarna förs ner i strömförande vatten. Grisarna förs i grupper ned i ett koldioxidfyllt schakt, där de är vid medvetande i en dryg minut och i panik klättrar på varandra för att få luft. Fast det är klart, halalslakt av gris torde vara ett icke-problem..

Varför försvarar du ens djurplågeri?
  • Anonym (Va?)
    Anonym (Jaja) skrev 2018-07-12 15:34:16 följande:

Goddag yxskaft.

I Sverige är det ingen skillnad på halalslakt och vanlig slakt, eftersom obedövad slakt är förbjuden.

I många andra länder i världen (de flesta) finns inget förbud mot obedövad slakt. Därför anser jag att import av sådant kött borde förbjudas, för att harmonisera med den svenska lagstiftningen.

Grisslakten i Sverige innebär dock ett fruktansvärt djurplågeri och borde inte vara tillåten i den form som sker idag.

Men läs vad jag skriver istället. Bedövning bedövar INTE halalslakt. Djuret har fruktansvärt ont ändå och det kan inte jämföras med någon annan slakt
  • Anonym (Va?)
    Dr Love skrev 2018-07-12 17:26:11 följande:

Va? Upphävs fysikens laga när Islam är involverat? Det blir du tvungen att källhänvisa.

Det handlar inte om islam eller något annat utan slaktmetoden. Försök själv föreställa dig en stor ko med tjock hals som tar över 30 minuter att tömma. Kan du ens i din livligaste fantasi förstå den smärtan?
  • Anonym (Va?)
    Fjäril Vingad skrev 2018-07-12 18:26:12 följande:

Då får du ju kämpa mot ALL slakt i Sverige. Inte bara halalslakt.

Vid annan slakt avlivas djuren direkt med ett skott i pannan, tar ungefär 1 sekund. Men vid detta plågas djuret inte bara av smärtan utan upplever också stark dödsångest när den sakta förblöder till döds.
  • Anonym (Va?)
    Dr Love skrev 2018-07-12 18:45:23 följande:

Hur lång tid det tar att tömma är irrelevant, det som spelar roll är hur mycket lidande djuret genomlever innan det dör.

Skottet i pannan ÄR bedövningen vid svensk halalslakt. Se länken ovan.

Djuret lever när den får halsen avskuren.
  • Anonym (Va?)
    Fjäril Vingad skrev 2018-07-12 18:47:46 följande:

Jag får anta att du är vegetarian då?

Nej men jag äter dock inte halal
  • Anonym (Va?)
    Fjäril Vingad skrev 2018-07-12 18:49:40 följande:

Ja? Om du vill prata emot ALL slakt och att vi bör bli vegetarianer så borde du starta en ny tråd om det.

Nu pratar vi inte om snabb slakt utan halalslakt
  • Anonym (Va?)
    Fjäril Vingad skrev 2018-07-12 19:04:54 följande:

Ja, och även under helt vanlig svensk slakt. LÄS och LÄR! Hur svårt är det att fatta?

Fast det brukar inte följas ändå
  • Anonym (Va?)
    Anonym (Jaja) skrev 2018-07-12 19:05:45 följande:

Slaktmetoden i Sverige är alltså först en bult i huvudet (som ofta leder till döden), därefter avblodas djuret omedelbart. En ko som skjuts i huvudet med en drygt decimeterlång bult är helt borta, imam i lokalen eller inte.

Avblodningen blir fullständig oavsett om hjärtat slår eller inte (förutsatt att den sker direkt efter bedövningen), men i många länder vill man på halalslakterier ändå inte bedöva djuret innan avblodningen på grund av myter om stagnerat blod när hjärtat inte slår. Industriell obedövad halal- och koscherslakt är hemsk, ja. I Sverige finns ingen sådan.

Alltså borde vi sluta importera kött från djur som plågats i onödan, och försöka påverka EUs lagstiftning kring djurskydd. Och se över grisslakten.

Anonym (Jaja) skrev 2018-07-12 19:05:45 följande:

Slaktmetoden i Sverige är alltså först en bult i huvudet (som ofta leder till döden), därefter avblodas djuret omedelbart. En ko som skjuts i huvudet med en drygt decimeterlång bult är helt borta, imam i lokalen eller inte.

Avblodningen blir fullständig oavsett om hjärtat slår eller inte (förutsatt att den sker direkt efter bedövningen), men i många länder vill man på halalslakterier ändå inte bedöva djuret innan avblodningen på grund av myter om stagnerat blod när hjärtat inte slår. Industriell obedövad halal- och koscherslakt är hemsk, ja. I Sverige finns ingen sådan.

Alltså borde vi sluta importera kött från djur som plågats i onödan, och försöka påverka EUs lagstiftning kring djurskydd. Och se över grisslakten.

Aldrig hört talas om att dom avlivar djuren innan i Sverige . Har sett en video när en ko blir halalslaktad levande i SVERIGE. Och tro mig det va ingen rolig syn
  • Anonym (Va?)
    Anonym (Jaja) skrev 2018-07-12 19:09:10 följande:

Det är faktiskt vanligt att skottet är så nära direkt dödande man kan komma. Det påverkar inte avblodningen för större djur, t ex nöt. För mindre djur kan det göra det, därför används oftare icke penetrerande bultpistoler eller el/gas för dessa. El och gas är svårjobbad eftersom bedövningen kan släppa helt utan bestående skador om avblodningen inte utförs mycket raskt.

Har du ens varit med vid en halalslakt?
  • Anonym (Va?)
    Anonym (wow!) skrev 2018-07-12 19:18:29 följande:

Nu har du ju redan blivit tillknycklad, men jag kan inte låta bli:

"En av förslagen som SD har med är att förbjuda obedövad halalslakt och halalslakt överhuvudtaget så uppenbarligen är det ju inte förbjudet för då hade det inte funnits som förslag."

Du förstår väl att du inte kan bygga ett resonemang på den vansinniga tanken att SD vet vad de pratar om? Jesus...

Politiker är insatta i lagar och regler mer än någon annan så ja politiker vet vad dom pratar om.
  • Anonym (Va?)
    SWO skrev 2018-07-12 19:59:27 följande:

Jo. Kristna har matregler där det ingår: fläsk, vissa fåglar, orm mm. Läs bibeln. En annan femma är om vi följer dessa (gamla) regler.

SWO

Nej det har dom inte . Kristna följer nya testamentet och där är det tillåtet att äta gris. I gamla testamentet däremot är det förbjudet att äta fläsk men gamla testamentet gäller judar
  • Anonym (Va?)
    Anonym (wow!) skrev 2018-07-12 21:20:11 följande:

Marcus 7:18-19 (Bibel 2000): " '[---] Förstår ni inte att inget av det som kommer in i en människa utifrån kan göra henne oren? Ty det går inte in i hjärtat utan i magen och kommer sedan ut på avträdet.' Därmed förklarade han all föda ren."

Ditt drag, SWO.

Swo syftar på gamla testamentet, den följer judar. Nya testamentet finns inga matregler i och den följer kristna.
  • Anonym (Va?)
    SWO skrev 2018-07-12 23:23:22 följande:

Kan lägga till att jag har läst på kristna frågesidor samt andra platser att ALL mat inte blev "renad". Sanningshalten i detta är jag dock osäker på.

Har även läst en (från en kristen sida) som hävdade att det var människorna som var renade (hedningar och de från andra religioner). Det var så man skulle tolka Petrus dröm om den stora duken med all mat. (De skulle lättare kunna bli kristna)

Är svårt att argumentera fullt ut som amatörlekman. Andra mer mer info får gärna bidra!

SWO

Jag är själv kristen och kan säga så mycket som att vi kristna följer nya testamentet och där finns inga matregler. Jesus tog bort matreglerna och annat som står i gamla testamentet , det va mycket av Jesu ord som skrevs och blev nya testamentet
  • Anonym (Va?)
    Anonym (wow!) skrev 2018-07-12 23:49:51 följande:

Då förstår jag hur du menar, och visst är GT en del av kristendomen - vilka gammaltestamentliga lagar som även gäller kristna är ett klassiskt debattämne inom kristenheten. Låt oss inte glömma hur nära det var att det bestämdes att man var tvungen att omskära sig och liknande för att bli kristen. :)

Gällande maten är rådande konsensus dock, så vitt jag vet, att alla matlagarna från GT är upphävda genom det jag citerade i förra inlägget.

Och gällande syftet med den här märkliga trådstarten har du förstås helt rätt.

du syftar fortfarande på gamla testamentet och det är judendomen. Kristendomen bygger på judendomen men fortfarande så är det Jesu ord som gäller för kristna och som grundlade det nya testamentet , Jesus tog bort omskärelse kocher m.m och det bildades en ny religion vid namn kristendomen. Kocher och omskärelse står i gamla testamentet och det är judarna som följer den
Svar på tråden Vi borde förbjuda halalslakt!!!