• Anonym (Fideli)

Fika? Kaffe eller?

Hej!
    Detta är väl egentligen inget större problem men det har gjort mig lite fndersam.

Saken är den att där jag kommer från byter "fika" kaffe. Bara kaffe och inget annat.
    Nu har jag fått höra människor säga fika om typ kaffebröd och liknande. Eller när barnen får saft och bullar, då kallar de det fika.
    Första gånger jag hörde dem säga "kom och ta lite fika ungar" tänkte jag, dricker så små barn verkligen kaffe?

Jag säger inte att något är fel eller rätt men för mig låter verkligen "fika" som kaffe och inget annat.

Hur använder ni ordet fika?

• Svar på tråden Fika? Kaffe eller?
  • brallison

Jag är inte svensk, men alla mina bekanta och kollegor använder ordet "fika" för att beskriva själva umgänge med nåt gott till. Så, det behöver inte vara kaffe som sådan alls, utan kan t o m vara frukt eller fikabröd eller vad som heslt.

• Anonym (. Eila)

Är det bara kaffe så bjuder man över på en slätkopp. fika är nåt att äta till dryck kaffe/te/saft/läsk...

• Fru Ve

Är det bara kaffe vi ska dricka så benämner jag det inte som fika. Ordet fika för mig betyder kaffe/saft/te med något ätbart till. Det måste inte vara bullar eller kakor utan kan lika gärna vara smörgås eller frukt. Dock förknippar mina barn ordet "fika" med sötsaker så om de är med så brukar jag hellre kalla det mellis om de bara får smörgås eller frukt...

• FrökenKanSjälv

För mig betyder fika att det är kaffe med dopp, eller som någon annan skrev kaffe/te/saft med något att äta till. Är det bara en slät kopp kaffe så säger vi kaffe.

• Crazzy

Kaffe = kaffe

Fika = kaffe/te/saft/etc och bulle eller liknande

Eller så gör man som min svärmor som bjuder in sig själv på kaffe (kl 17) och sen blir förvånad (och lite tjurig) över att man inte fixat något sött till, haha.

• Anonym (Fideli)

Tack för svaren!
    Inser att det nog är jag som är den som sticker ut lite här.
    Det är säkert lokalt där jag bor men här säger vi alla fika just om kaffet.

Kul med skillnader, iaf om man är medveten om dem. Kaffe

• Fjäril kär

Fika är ett begrepp som tex "mellanmål/lunch" etc, alltså kan det innehålla precis vad som helst.

Fika kan för mig vara allt från värsta kakbuffen/smörgåstårta till ett glas saft och ett mariekex...

Serveras bara en kopp kaffe så heter det oftast bara "en kopp kaffe".

• Anonym (dezzy)

Fika betyder knulla och är verkligen inte nått du bjuder in barnen till.

• Anonym (Nyfiken)
    Anonym (Fideli) skrev 2018-07-12 12:02:40 följande:

Tack för svaren!

Inser att det nog är jag som är den som sticker ut lite här.

Det är säkert lokalt där jag bor men här säger vi alla fika just om kaffet.

Kul med skillnader, iaf om man är medveten om dem. 

Nu blir jag onödigt nyfiken (japp sån är jag!) Och bara måste få veta vad ni säger när ni ska bjuda på fika (dryck med tilltugg) om bara kaffe är fika hos er? Och får jag fråga ungefär var i landet ni är? Älskar att detta lilla land har kvar sånna skillnader i språkbruk. Ett av mina få nördintressen som hänger kvar och även växer sig större från barndomen :$
  • Anonym (Fideli)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2018-07-12 12:43:04 följande:
    Nu blir jag onödigt nyfiken (japp sån är jag!) Och bara måste få veta vad ni säger när ni ska bjuda på fika (dryck med tilltugg) om bara kaffe är fika hos er? Och får jag fråga ungefär var i landet ni är? Älskar att detta lilla land har kvar sånna skillnader i språkbruk. Ett av mina få nördintressen som hänger kvar och även växer sig större från barndomen :$
    Vi säger "kaffe med dopp" elller "fika med dopp", är det annan dryck så t ex "mjölk och bulle". En slät kopp kaffe, lika med fika.

Jag bor på en av öarna i Östersjön. 
    Håller med om att dialekter och talbruk är väldigt intressant!
  • Anonym (Lotta)

Det konstigaste i mina öron , i Norrbotten- är uttrycker kaffe med fika. Vilket avsågs kaffe MED dopp. Fikat = kaffebröd. Så tvärtom mot ts och jag förstår dig rätt. 

• Anonym (Fika!)

Jag tänker att det beror på var det äger rum?

Hemma:

Kaffe = kaffe

Fika = dricka + nåt (gott) att äta

På café:

Fika/namnet på cafét = kaffe/té, valfritt om man vill äta nåt till.

Ute/picknick:

Fika/picknick = knytkalas (behöver inte ens vara kaffe utan valfri god dricka som mjölk/juice/saft/läsk + nåt att äta)

Känner dock vissa personer som använder ordet fika för alla mindre mål mat. T.ex:

- Vill du ha fika?

- Vad för nåt?

- En apelsin

Eller:

- Ett glas mjölk

Eller:

- Bananchips

Ständigt denna besvikelse när man föreställer sig en fikabuffé och får en frukt. ????

• Anonym (Mat)

Jag tänker mig fika som kaffe och nåt slags kaka men min man är skum och kan mena mat är vi tex i stan och han säger ska vi ta och fika nåt när vi är här, då menar han gå och äta nåt mer matigt.

• Anonym (A)
    Crazzy skrev 2018-07-12 11:44:41 följande:
    Kaffe = kaffe
    Fika = kaffe/te/saft/etc och bulle eller liknande

Eller så gör man som min svärmor som bjuder in sig själv på kaffe (kl 17) och sen blir förvånad (och lite tjurig) över att man inte fixat något sött till, haha.
    Instämmer
  • Anonym (Fideli)
    Anonym (Lotta) skrev 2018-07-12 13:19:45 följande:

Det konstigaste i mina öron , i Norrbotten- är uttrycker kaffe med fika. Vilket avsågs kaffe MED dopp. Fikat = kaffebröd. Så tvärtom mot ts och jag förstår dig rätt. 

Du har förstått mig rätt.
    Här är fika lika med en kopp kaffe (eller fler). Det är just kaffet som är fikat.
    Så vi kan bjuda på fika med dopp. 
Svar på tråden Fika? Kaffe eller?