Inlägg från: Anonym (Trams) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Trams)

Semester- då checkar mannen ut från allt ansvar

Anonym (Man på semester) skrev 2018-07-12 14:10:31 följande:

Mamman har i regel närmast relation till barnen när de är små, varför de söker sig till henne. Således kommer hon att vara barnens centrum när hon är där. Därför händer inte det omvända eftersom barnen kommer att gå till mamman när hon sitter i soffan, medan pappan i större utsträckning får vara i fred.

Det är bara korkat att inbilla sig att mamman och pappan är lika och agera därefter. Det man ska göra är att inse relation Sheraton jag talar om och se till så att barnen inte kan komma till mamman när hon ska vila.

Det är dömt att misslyckas att inbilla sig att mamman ska kunna ta sovmorgon på samma sätt som pappan kan.

Vill man att mamman ska få sovmorgon måste man helt enkelt bestämma så att pappan och barnen åker i väg. Och då kan man faktiskt vara tydlig som mamma och be pappan om det.

Att bara säga till pappan att han har ansvaret och sedan bli sur när man blir väckt av barnen är direkt löjligt. Man bäddar för problem.

Det du skriver är bara trams. En vettig pappa som tar aktiv del i barnens uppväxt kan alldeles utmärkt låta mamman vila och vara ifred hemma. En vettig man kan också laga mat när det behövs, fixa tvätten och ta med ungarna och storhandla.

Jag råkar ha turen att ha en sån man. Pappaledig i 9 mån med varje barn, lärare med 5 v mer semester än mig då han är ensam med barnen och jag jobbar. När vi båda är lediga så delar vi på jobb, ansvar och ser till att vi båda får vila, egentid och vad vi nu behöver.

Det du skriver är bara biologistdravel som ger män en ursäkt att slappa på sin kvinnas bekostnad. Ingen man att önska sig i sitt liv. Så skönt det vore om alla egoistiska mansbebisar kunde växa upp och ta lite mer vanligt varsagsansvar. Då får de en bättre relation med barnen och son kvinna och kvinnan slipper bli utbränd för att hennes man åker snålskjuts.
  • Anonym (Trams)
    Anonym (S) skrev 2018-07-12 16:46:33 följande:

Du kan inte ändra din make, men du kan ändra dig själv, så...

C H I L LA!!!!!

Behöver barnen en nanny? Ordna det, ni betalar för att ha ledighet du ska inte fortsätta prestera prestera prestera och behandla din familj som projekt "DO IT!"

Nu släpper du disktrasan och mobilen, du säger åt barnen att nu vill mamma få vila ut, du tar p dig mjukisar/ shorts, häller upp ett glas vin, målar tånaglarna , och myser med din man i tvsoffan.

Dina barn vill inte ha en stressad frustrerad morsa som klämmer in de på aktiviteter som det sen blir bråk om hemma med mannen. Din man vill inte göra ett skit när du är en tickande slut bomb i närheten.

Så. Andas ut andras förväntningar. Andas in kravlöshet.

Och som en äkta klassiker så lägger du skulden hos kvinnan. Hon har för höga krav, gör för mycket, kan inte slappna av! Hon måste chilla för sjutton! För om hon gör det, och mannen gör det så vips blir maten gjord av sig själv, disken diskar sig på egen hand, de självbytande blöjorna uppenbarar sig.

Och kvinnan borde heller inte ha några som helst förväntningar på sin ledighet som krockar med mannens! Han vill sitta i soffan och kolla fotboll, hon vill sola på en strand! Men chilla kvinna, ha inte så höga krav! Innesittande hela sommaren, det är grejen!

Och om hon tycker att barnen kan få nåt mer än föräldrar i soffan i en dammig lägenhet så har hon återigen alldeles för höga krav och förväntningar.

Chilla! Andas ut dina egna förväntningar om att din relation bedtår av ett team i livet. Andas ut dina förväntningar om att både du och pappan är föräldrar till era barn. Andas ut alla dina jävla krav på mat, disk, tvätt, ungar som får gå ut lite. Chilla i soffan!
  • Anonym (Trams)
    Anonym (Man77) skrev 2018-07-12 20:53:48 följande:

Kvinnor krånglar till allt. Det är väl bara att packa allt för att åka o bada tar 3 timmar när det tar 1 minut för en man att ta handukar, badbrallor och hoppa in i bilen. Och nej, mariekex och saft är inte ett måste för livskvalitet.

Då kan ju mannen packa allt så kan kvinnan på 1 minut ta sin bikini och hoppa in i bilen.

Eller så kan kvinnan åka själv till stranden och mannen ärvha med barnen och har maten klar när kvinnan kommer hem. Och givetvis tar gan hand om disken, tvätten och matinköpen medan hon solar och har det skönt på stranden. På kvällen mattar han barnen medan kvinnan tar ett glas vin på balkongen. Nästa dag får hon sovmorgon och mannen går upp med barnen, ger dem frukost och ser till att de inte stör kvinnan som sover.

Plättlätt, vilken man som helst kan klara det!
  • Anonym (Trams)
    Anonym (Man på semester) skrev 2018-07-12 23:41:49 följande:

Varför behöver barn filt och leksaker? Sånt löser sig. Bra exempel på hur kvinnor överarbetar.

Ska jag ner till stranden behöver jag liksom mann77 max 1 minut i förberedelse. Handdukar, badkläder, keps på huvudet. Let's go!

Vi hinner komma tillbaka innan kvinnan hinner iväg.

Okej, filt leksaker och matsäck är överkurs. Men vad tror du om blöjor, solkräm och solhatt då.

Typiskt män att bara göra iordning sig själva och låta kvinnan göra alla förberedelser som rör familjen och sen anklaga henne dels för att ta sån tid på sig och att det hon gör är överkurs.

Jag antar att du sen inte har nåt emot att sitta på den onödiga filten, låta den överarbetade matsäcken smaka och smörja in dig med solkrämen som inte behövs.
  • Anonym (Trams)
    Anonym (Man77) skrev 2018-07-13 09:46:46 följande:

Som vanligt handlar det som kvinnor gör till 99% om att imponera och få godkänt av andra kvinnor vilket är fine, men sluta tro på att det är viktigt eller nödvändigt.

Och sen när ni kommer hem från stranden så tar det dig bara en minut att sätta dig i soffan framför fotbollen medan kvinnan på ett överarbetat sätt hänger upp badkläder och handdukar för att imponera på sin kvinnliga omgivning. Den ställer hon sig i köket och börjar laga oviktig middag som hon lagar endast för att imponera på sin kvinnliga omgivning. Hon hänger oviktig tvätt för att imponera på kvinnor och sen knullar hon med dig, också för att imponera på kvinnor i sin omgivning. Och nästa morgon kliver hon upp med barnen och fixar frukost, allt för att impa på kvinnor.
  • Anonym (Trams)
    Anonym (Man på semester) skrev 2018-07-13 09:52:56 följande:

Jag bor 1 min gångväg från stranden så föredrar att äta hemma. Är solhatt bättre än keps? Sedan föredrar jag att undvika 10-16 vid längre tid på stranden och använda kläder på stranden framför solkräm.

Fast till sak så kan generellt pappor ta barnen till badet. Det är inget problem. Sedan måste kvinnor öva på att allt inte måste vara på ett specifikt sätt utan låta mannen göra det på sitt sätt.

Aha, så du är den enda människan i det hör landet? Alla har naturligtvis 1 minut till stranden och kan äta hemma, såklart. Man har väl planerat för sig!

Män behöver öva på att ta ansvar och göra saker på ett vettigt sätt.
  • Anonym (Trams)
    Anonym (Man på semester) skrev 2018-07-13 10:16:19 följande:

Snarare för känslan att känna sig som en bra mor. Kvinnor har i regel stort bekräftelsebehov. Kvinnor är dock svaga för normer och följer dem relativt blint så i den meningen har Man77 rätt.

Det mest onödiga som kvinnor gör för att följa samhällets normer är nog att leva men män. Sanningen är att de flesta kvinnor skulle leva både bättre och lyckligare liv om de inte levde med män. Kvinnor har i regel inget behov av något som en man kan tillföra.

Och när hon sent omsider inser det så blir det ofta separation och ett bättre liv för kvinnan.
  • Anonym (Trams)
    Studentpappa skrev 2018-07-13 11:24:50 följande:

Utom pengarna mannen oftast tillför menar du?

Kvinnor tjänar egna pengar vet du!
  • Anonym (Trams)
    Anonym (Martin) skrev 2018-07-13 10:59:41 följande:

Åkte iväg till ett lekland med vårt barn. En heldag och skrev om det på sociala medier. Fars respons. "Jag trodde du hade semester?" Det är den gamla mannens föråldrade syn på en mans semester. Han, farfar, tog aldrig hand om barn och är inte särskilt intresseard av barnbarn heller. En annan tid en annan värld. Jag är glad att barn idag får tillgång till båda sina föräldrar!

Som tur är blir det vanligare och vanligare med män som du, som tar aktiv del av både ansvar för och relationen med barnen. Även om flera män i den här tråden representerar nåt slags gammaldags sunkig mansroll så tror jag att den blir mer och mer ovanlig.

Ser det i mitt jobb inom barnsjukvård också; förr kunde pappor komma med barnen utan att ha en aning om barnets sjukdom, medicindoser och annat som skulle rad upp på besöket. Numera är de flesta pappor väl informerade och aktiva i sona barn och har koll på det mesta. Bra för både föräldrecoch barn.

Jag har också en man som du som klarar både att ta ansvar och att vara delaktiga i att både vardag och semester fungerar för alla i familjen. Släpa på mansbebisar är de flesta kvinnor trötta på.
  • Anonym (Trams)
    Studentpappa skrev 2018-07-13 11:22:13 följande:

Smörja barnen gör jag innan vi åker det blir mindre sand som fastnar överallt om det får torka en stund. Lika mig själv jag behöver hjälp med att smörja mig på ryggen..

Filten behövs oftast inte då ungarna mest leker i sanden eller är i vattnet och jag är med dom då dom inte kan simma. Badkläder, leksaker, vatten och frukt sen kan man åka. Det är inte särskilt jobbigt om man inte gör det till det.

Bara någon ser till att det kommer med så.
  • Anonym (Trams)

Smörja barnen gör jag innan vi åker det blir mindre sand som fastnar överallt om det får torka en stund. Lika mig själv jag behöver hjälp med att smörja mig på ryggen..

Filten behövs oftast inte då ungarna mest leker i sanden eller är i vattnet och jag är med dom då dom inte kan simma. Badkläder, leksaker, vatten och frukt sen kan man åka. Det är inte särskilt jobbigt om man inte gör det till det.

• Anonym (Trams)

• Anonym (Trams)
    Studentpappa skrev 2018-07-13 11:27:38 följande:

Generellt rätt mycket mindre än män dock.

Och? Det är ändå så att många kvinnor lever gott liv utan män. Att ekonomin hindrar många kvinnor från att lämna dåliga relationer är knappast ett argument till din fördel.
  • Anonym (Trams)
    Anonym (Sandra) skrev 2018-07-13 13:06:37 följande:

Grejen med att göra en lista är ju just att man bestämmer vad som ska göras - tycker den ena mer och den andra mindre får man kompromissa och mötas på mitten :)

Ska en kvinna behöva göra en lista för att få en vuxen man att fatta vad som behöver göras i ett hushåll med små barn? Man baxnar när man hör hur kvinnor ska tvingas curla sina män för att få minsta lilla ansvarstagande. Hur jävla svårt kan det vara att sköta hem och familj?
  • Anonym (Trams)
    Anonym (Sandra) skrev 2018-07-13 13:06:37 följande:

Grejen med att göra en lista är ju just att man bestämmer vad som ska göras - tycker den ena mer och den andra mindre får man kompromissa och mötas på mitten :)

Ska en kvinna behöva göra en lista för att få en vuxen man att fatta vad som behöver göras i ett hushåll med små barn? Man baxnar när man hör hur kvinnor ska tvingas curla sina män för att få minsta lilla ansvarstagande. Hur jävla svårt kan det vara att sköta hem och familj?
    Anonym (Slut..) skrev 2018-07-13 17:31:10 följande:

Men snälla förklara då för mig hur ofta man ska ställa ner disk i diskmaskinen, hur ofta man ska torka av kladdiga ytor i köket eller hur ofta man ska plocka bort använda tallrikar från matbordet. Hur ofta ska man tvätta sina underkläder då? Och om man inte gör det, ska man återanvända dem eller få och köpa nya?

Vi bor i lägenhet. Med två småbarn. Golvet blir grusat och smutsigt på en dag men jag dammsuger endast en gång i veckan. Skurar smutsig toalettlock handfat en gång i veckan. Menar du att detta är för mycket och pedant?

Jag släpper gärna detta men jg vill ju inte att barnen blir sjuka eller att jag drabbas a infektion i underlivet av gamla trosor.

Anonym (Man på semester) skrev 2018-07-13 18:42:47 följande:

Detta är väldigt bra exempel på hur kvinnor överarbetar. Du skapar alltså en arbetsuppgift som är helt onödig.

Berätta för oss överkursare vad i ts beskrivning som är kvinnligt överarbete? Är det disken? Underkläderna? Toastädningen? Använder mannen inte toan, äter inte i hemmet, klär sig inte i kläder? Är inte barnen hans? Använder de inte heller toan, äter mat och har kläder på sig? Varför ska då bara kvinnan ta ansvar förvar områdena medan mannen sitter i soffan framför fotbollen?
  • Anonym (Trams)
    Anonym (Me X) skrev 2018-07-13 19:25:53 följande:

Prova med att sänka dina krav. Ett dåligt förlag kanske, men det hade mildrat situationen lite. Han har kanske inte samma kravbild som du har. Du ska kanske inte ska ha en förväntan att han ska leva efter dina ideal till 100 %. Hans ideal är kanske att det är ok med skit i hörnet och att softa lite.

För att sammanfatta det bör han speeda upp sig lite och du tagga ner lite så att ni möts på halva vägen. Det är kanske först då det blir rättvist.

Barnen kanske också kan vara lite skitiga? Bajsblöjor, öh det räcker väl att byta nån gång i veckan? Och om ungarna är inne hela sommaren så blir de inte så smutsiga, win win. Och vad gör det väl om 2-åringen råkar raven slurk ur pappas kvarlämnade ölburk i soffan? Vätska som vätska? Tagga ner lite, kvinna!
  • Anonym (Trams)
    Anonym (Man på semester) skrev 2018-07-13 20:34:16 följande:

I ett hushåll hjälps man åt. Om det nu är två vuxna människor i förhållandet behövs inga listor. Det är en självklarhet att man delar på ansvaret och arbetsuppgifterna.

Har du ens läst tråden? Den handlar nämligen inte om dig utan om en man som semestrar genom att sitta i soffan och se på fotboll medan han fru och tillika mamman till hans barn sköter allt kring hem och barn. Är du ens läskunnig?

För ts man är det uppenbarligen ingen självklarhet. Men mpnga mön k tråden kommer med välmenande råd om att kvinnan måste sänka sina krav och mpnga kvinnor i tråden kommer med välmenande råd om hur ts ska hjälpa sin man att klara av att ta ansvar. Läskunnig nu?
  • Anonym (Trams)
    Anonym (Man77) skrev 2018-07-13 20:56:16 följande:

Högst krav är för kvinnor den nivån man vill visa upp för väninnor och inte minst för sin mor. Fundera istället på varför det är så viktigt med andras åsikter.

Många män borde höja sin nivå betydligt. Äckliga ohygieniska män i äckliga ohygieniska hem, konstigt att inga kvinnor vill ha er.
  • Anonym (Trams)
    Anonym (Man på semester) skrev 2018-07-13 20:53:04 följande:

Det är ju du som tar kvinnans berättelse rakt av utan ifrågasättande. Efter Metoo vet vi mer än någonsin att kvinnors alster sällan är att lita på.

Tycker TS mest låter som en trångsynt mamma som vill ha det på sitt sätt. Om man nu vill ha det på sitt sätt så får man göra det själv. Enkel logik. Gör man något tillsammans delar man på jobbet.

Den som låter allra mest tångsynt är du. Om mannen vill sitta i soffan hela semestern så är nog risken överhängande att han får tillbringa även resten av året ensam. Varför leva som ensamstående med en mansbebis när kvinnan kan leva ensam helt och hållet?
Svar på tråden Semester- då checkar mannen ut från allt ansvar