Hejjk skrev 2018-07-13 21:04:39 följande:
Katten mår bäst av om ts adopterar henne. På katthem är det inte säkert att hon får någon ny ägare och man vet inte till vilken ägare hon kommer. Ts låter som en kärleksfull matte/husse som kissen trivs hos. Kissen känner säkert att hon är en del av ts familj redan och då vill hon stanna där.
Glinda från Oz skrev 2018-07-13 21:14:55 följande:
Jag har aldrig stött på ett katthem som inte adopterar ut sina katter. De förlorar på att behålla katterna och hela syftet är att katten bara ska mellanlanda där.
Ts måste först kolla om det finns en ägare innan hon gör någonting sen ska hon vilja ha en katt också, det kostar trots allt både pengar, tid och engagemang.
Om syftet med inlägget inte är att påstå att katthem adopterar ut katter till kreti och pleti för att bli av med dem, så har jag missuppfattat dig.
(Sedan är det också en realitet att en katt kan "fastna" i ett katthem och aldrig blir adopterad av en ny familj... )
~~~~~~~~
Tyvärr så föds det så många oönskade katter och katter som folk tröttnar på och slänger ut att katthemmen inte hinner ikapp.
Själv tycker jag att det borde vara olagligt att ha en okastrerad katt om du inte har reggat katteri och gått en uppfödar-utbildning. Och jo, det borde då ändras i reglerna så att det ska gå att föda upp huskatter med "stamtavla" på samma sätt som rasuppfödarna, och handel med djur som inte har kommit till på "rätt" väg kriminaliseras. Det ska då inte gå att få en "hoppsan-kull" och sälja, utan dessa skänks då bort gratis (och alla uppfödare av 4000-kr blocket-blandraser blir blåsta på pengarna). (vet dock inte hur logistiken kring den biten ska fungera...)