• Anonym (Ts)

    Hur är det normalt att känna inför sex i ett långt förhållande?

    Jag är i ett långt förhållande, 20+ år. Vi är under 40 år bägge två. Hur är det normalt att känna inför sex? Vad bör man förvänta sig och vad är onormalt?

    Jag känner nu så att jag aldrig får spontan lust till sex med min sambo. Känner en ovilja när jag tänker på det och motvilja till att ta initiativ. Känner lättnad när något omöjliggör det, tex besök etc.

    När sambon tar intiativ så kan jag hänga med i det. Det känns först jobbigt och jag kan inte komma in i det riktigt. Känna mekaniskt. Blir inte våt. När vi hållit på ett tag så blir jag våt rent fysiskt och ibland blir det skönt. Kan få orgasm och så.

    Efteråt känns det ganska okej.

    Jag saknar det där att bli upphetsad vid tanken på sex.

    Onanerar knappt alls heller. Kan få orgasm då med men har som inget jag fantiserar om och då blir det som tråkigt.

    Är det normalt eller inte?

  • Svar på tråden Hur är det normalt att känna inför sex i ett långt förhållande?
  • Anonym (Vanligt)
    Anonym (Ts) skrev 2018-07-13 16:54:36 följande:

    Jag är i ett långt förhållande, 20+ år. Vi är under 40 år bägge två. Hur är det normalt att känna inför sex? Vad bör man förvänta sig och vad är onormalt?

    Jag känner nu så att jag aldrig får spontan lust till sex med min sambo. Känner en ovilja när jag tänker på det och motvilja till att ta initiativ. Känner lättnad när något omöjliggör det, tex besök etc.

    När sambon tar intiativ så kan jag hänga med i det. Det känns först jobbigt och jag kan inte komma in i det riktigt. Känna mekaniskt. Blir inte våt. När vi hållit på ett tag så blir jag våt rent fysiskt och ibland blir det skönt. Kan få orgasm och så.

    Efteråt känns det ganska okej.

    Jag saknar det där att bli upphetsad vid tanken på sex.

    Onanerar knappt alls heller. Kan få orgasm då med men har som inget jag fantiserar om och då blir det som tråkigt.

    Är det normalt eller inte?


    Tror att det är ganska vanligt faktiskt.. Normalt eller ej? Alla förhållanden är ju olika.

    Det vanliga verkar va att kvinnan i ett förhållande har lägre sexlust.

    Förklaring på det?

    Förmodligen flera.. Ungefär i den här ordningen:

    1. Lägre halt av testosteron i kroppen jämfört med män! Det ger ett betydligt lägre sexuellt "driv".

    2. Kvinnans frigörelse. Heltidsarbete drabbar kvinnors sexlust hårdare än mäns.

    3. Den moderna livsstilen med otaliga aktiviteter och ett snabbföränderligt modernt samhälle. Statushetsen som sedan följer på det och all stress det innebär.

    4. Större ansvar för eventuella barn.

    5. Kvinnor har sämre kontakt med sin sexualitet. Känner helt enkelt sig själva sämre på det planet. Lite som med många män som har dålig kontakt med sitt känsloliv, fast för med kvinnor och sex.

    6. Lite mer utsuddade könsroller nu för tiden. Skönt för män naturligtvis att slippa springa runt och låtsas va Tarzan eller Rambo hela dagarna, men kanske tråkigt för vissa kvinnor som innerst inne tänder på "tuffare" män.

    7. P-pillerhormoner.
  • Anonym (Vanligt)
    Anonym (Ts) skrev 2018-07-13 16:54:36 följande:

    Jag är i ett långt förhållande, 20+ år. Vi är under 40 år bägge två. Hur är det normalt att känna inför sex? Vad bör man förvänta sig och vad är onormalt?

    Jag känner nu så att jag aldrig får spontan lust till sex med min sambo. Känner en ovilja när jag tänker på det och motvilja till att ta initiativ. Känner lättnad när något omöjliggör det, tex besök etc.

    När sambon tar intiativ så kan jag hänga med i det. Det känns först jobbigt och jag kan inte komma in i det riktigt. Känna mekaniskt. Blir inte våt. När vi hållit på ett tag så blir jag våt rent fysiskt och ibland blir det skönt. Kan få orgasm och så.

    Efteråt känns det ganska okej.

    Jag saknar det där att bli upphetsad vid tanken på sex.

    Onanerar knappt alls heller. Kan få orgasm då med men har som inget jag fantiserar om och då blir det som tråkigt.

    Är det normalt eller inte?


    Tror att det är ganska vanligt faktiskt.. Normalt eller ej? Alla förhållanden är ju olika.

    Det vanliga verkar va att kvinnan i ett förhållande har lägre sexlust.

    Förklaring på det?

    Förmodligen flera.. Ungefär i den här ordningen:

    1. Lägre halt av testosteron i kroppen jämfört med män! Det ger ett betydligt lägre sexuellt "driv".

    2. Kvinnans frigörelse. Heltidsarbete drabbar kvinnors sexlust hårdare än mäns.

    3. Den moderna livsstilen med otaliga aktiviteter och ett snabbföränderligt modernt samhälle. Statushetsen som sedan följer på det och all stress det innebär.

    4. Större ansvar för eventuella barn.

    5. Kvinnor har sämre kontakt med sin sexualitet. Känner helt enkelt sig själva sämre på det planet. Lite som med många män som har dålig kontakt med sitt känsloliv, fast för med kvinnor och sex.

    6. Lite mer utsuddade könsroller nu för tiden. Skönt för män naturligtvis att slippa springa runt och låtsas va Tarzan eller Rambo hela dagarna, men kanske tråkigt för vissa kvinnor som innerst inne tänder på "tuffare" män.

    7. P-pillerhormoner.
  • Anonym (P)

    Vet inte om det är normalt, men du beskrev just mig! Precis så känner jag också. Väldigt synd för jag älskar verkligen min man och det hade varit roligt om sexbiten kändes mer passionerad!

  • Anonym (sexdöden)

    Känner igen mig i din beskrivning. Har aldrig så låg sexlust som när jag är i långvariga relationer. Det brukar börja gå neråt efter 2- 5 år ca. Efter det har jag varje gång önskat att sextvånget skulle försvinna och att vi bara kunde leva asexuellt som bästa vänner, med endast smekningar, massage och beröring. 

    Har aldrig fattat hur de som fortfarande har sex och dessutom lust att ha sex regelbundet, efter 15-20 år fixar det? Jag tycker man blir som syskon och att det känns lite perverst.

    Har man den läggningen som många kvinnor har så är det kört faktiskt, tror inte man kan ändra på det utan att göra övergrepp på sig själv. Endast en ny partner kan locka tillbaks sexlusten, sorgligt nog:(

  • Anonym (sexdöden)
    Anonym (Vanligt) skrev 2018-07-13 18:37:06 följande:
    Tror att det är ganska vanligt faktiskt.. Normalt eller ej? Alla förhållanden är ju olika.

    Det vanliga verkar va att kvinnan i ett förhållande har lägre sexlust.

    Förklaring på det?

    Förmodligen flera.. Ungefär i den här ordningen:

    1. Lägre halt av testosteron i kroppen jämfört med män! Det ger ett betydligt lägre sexuellt "driv".

    2. Kvinnans frigörelse. Heltidsarbete drabbar kvinnors sexlust hårdare än mäns.

    3. Den moderna livsstilen med otaliga aktiviteter och ett snabbföränderligt modernt samhälle. Statushetsen som sedan följer på det och all stress det innebär.

    4. Större ansvar för eventuella barn.

    5. Kvinnor har sämre kontakt med sin sexualitet. Känner helt enkelt sig själva sämre på det planet. Lite som med många män som har dålig kontakt med sitt känsloliv, fast för med kvinnor och sex.

    6. Lite mer utsuddade könsroller nu för tiden. Skönt för män naturligtvis att slippa springa runt och låtsas va Tarzan eller Rambo hela dagarna, men kanske tråkigt för vissa kvinnor som innerst inne tänder på "tuffare" män.

    7. P-pillerhormoner.
    Håller med på alla punkter förutom 5. Kvinnor har inte alls sämre kontakt med sin sexualitet...möjligen svårare att få orgasm. Men att veta vad man tänder på och exakt vad man skulle behöva, vet vi definitivt!
  • Anonym (sexdöden)
    Anonym (Vanligt) skrev 2018-07-13 18:37:06 följande:
    Tror att det är ganska vanligt faktiskt.. Normalt eller ej? Alla förhållanden är ju olika.

    Det vanliga verkar va att kvinnan i ett förhållande har lägre sexlust.

    Förklaring på det?

    Förmodligen flera.. Ungefär i den här ordningen:

    1. Lägre halt av testosteron i kroppen jämfört med män! Det ger ett betydligt lägre sexuellt "driv".

    2. Kvinnans frigörelse. Heltidsarbete drabbar kvinnors sexlust hårdare än mäns.

    3. Den moderna livsstilen med otaliga aktiviteter och ett snabbföränderligt modernt samhälle. Statushetsen som sedan följer på det och all stress det innebär.

    4. Större ansvar för eventuella barn.

    5. Kvinnor har sämre kontakt med sin sexualitet. Känner helt enkelt sig själva sämre på det planet. Lite som med många män som har dålig kontakt med sitt känsloliv, fast för med kvinnor och sex.

    6. Lite mer utsuddade könsroller nu för tiden. Skönt för män naturligtvis att slippa springa runt och låtsas va Tarzan eller Rambo hela dagarna, men kanske tråkigt för vissa kvinnor som innerst inne tänder på "tuffare" män.

    7. P-pillerhormoner.
    Håller med på alla punkter förutom 5. Kvinnor har inte alls sämre kontakt med sin sexualitet...möjligen svårare att få orgasm. Men att veta vad man tänder på och exakt vad man skulle behöva, vet vi definitivt!
  • Anonym (rut)

    Runt 40 år och varit i ett förhållande i ca 20 år. Vårt sexliv är mycket bra. Visst inte att man hinner och orkar lika ofta men några gånger i veckan är båda sugna och då blir det bra, mycket bra. Båda längtar och åtrår. Vad som är vanligt vet jag inte men inte är det någon lag att den ena eller båda tappar intresset. 

  • Anonym (H)

    Känner också som dig TS, jag och min sambo är 30+ och jag tycker sex är underbart när jag lyckas släppa på spärrarna, har märkt att jag försöker ha kontroll över min kropp istället för att släppa taget och bara "rinna med" och att jag har så lätt att pressa mig vilket bara förstör. Han har absolut ingen press på mig, men det har ju jag så jag får verkligen anstränga mig för att bara , bli tung, komma ner i kroppen och slappna av. Det är nog lättare för männen för de har mer testosteron, plus de är mer vana att inte ha kontroll, de är mer trygga med det medan kvinnor är mest trygga i att ha koll på allt jämt. Mitt tips är att Acceptera om du haft svårt att slappna av, associera sex till trygghet, inte till ett ideal att leva upp till, inget mål förutom att ni provar lite och det var ni hamnar, om det slutar i orgasm eller kanske bara lite mysig sked i soffan och krama om varandra. Allt är okej. Det är huvudsaken.

  • Anonym (Vanligt)
    Anonym (P) skrev 2018-07-13 18:55:46 följande:

    Vet inte om det är normalt, men du beskrev just mig! Precis så känner jag också. Väldigt synd för jag älskar verkligen min man och det hade varit roligt om sexbiten kändes mer passionerad!


    Vi har det så också. Vi har bott ihop nu i bra många år, men när vi har sex vilket inte är så ofta så ja då är det för att jag tar initiativ! Inte hon..

    Enda gången hon tar initiativ är om det möjligen är just exakt rätt tid på månaden och vi samtidigt råkar va iväg och tar in på nåt fint hotellrum med superlyxig säng just då. Det händer ju ca en gång vart annat år ungefär..

    Jag tar initiativ ett par ggr/månad men ibland avbryter jag efter en stund. Antingen för att hon känns oengagerad eller helt enkelt inte blir våt tillräckligt..

    När vi väl har sex brukar hon tycka det är jätteskönt, särskilt efter en liten stund.. Men jag får en känsla av att hon oftast ställer upp bara för mig. Vi har sällan särskilt bra sex tyvärr, och jag tror att båda två är ungefär lika missnöjda fast kanske på olika sätt. Hon vill inte prata så mycket om sex. Tror att hon skäms för att hon inte har så stor lust.
  • Anonym (Vanligt)
    Anonym (sexdöden) skrev 2018-07-13 19:15:36 följande:

    Håller med på alla punkter förutom 5. Kvinnor har inte alls sämre kontakt med sin sexualitet...möjligen svårare att få orgasm. Men att veta vad man tänder på och exakt vad man skulle behöva, vet vi definitivt!


    Okej, du har säkert rätt. Jag är kille och listade mest tänkbara anledningar, och mest tror jag det har att göra med hormonnivåerna ärligt talat.

    Det står nog för 80-90% av lusten.

    Sen kan ju listan göras hur lång som helst över tänkbara anledningar till minskad lust.
  • New  Dawn

    Bortse från vad som är normalt. Det är egentligen inte intressant, för det är hur just NI hade det som är viktigt.

    Fundera på några saker.

    -Varför vill du ha sex... Vad driver dig till att ha sex?

    -Hur ser ditt "drömsexliv" ut?

    -Vad är det skönaste med sex? Vilken del njuter du mest av och varför?

    - Kan ni prata om sex och om ni pratar vad handlar det om i så fall?

    Många stör sig väldigt mycket på att jag ställer frågor men jag tror att det är så man lär sig och för att kunna ge reflektioner från mig och andra kan dessa frågor ge lite riktlinje


    Anyone can hate. It costs to love.
  • Anonym (rot)
    Anonym (rut) skrev 2018-07-13 19:29:10 följande:

    Runt 40 år och varit i ett förhållande i ca 20 år. Vårt sexliv är mycket bra. Visst inte att man hinner och orkar lika ofta men några gånger i veckan är båda sugna och då blir det bra, mycket bra. Båda längtar och åtrår. Vad som är vanligt vet jag inte men inte är det någon lag att den ena eller båda tappar intresset. 


    Måste hålla med här. Är jag kär så är jag attraherad även efter +15 år. Attraktionen faller då känslorna faller.
  • Anonym (Ofelia)

    Har varit ihop i 18 år och hade en svacka då det knappt blev nåt på 3 år. Men sedan ett par år är det bra igen mest pga att han har stark lust och säger sig tycka att jag är sexig. Han har fin kropp och är fantastisk och omtänksam i sängen, tar sig tid m.m. Så jag är helnöjd. Men jag var vildare och väldigt aktiv som yngre, nu är jag mer självmedveten och osäker tyvärr och tar inte ut svängarna alls som förr.

  • Anonym (sexdöden)
    Anonym (Ofelia) skrev 2018-07-14 23:27:28 följande:

    Har varit ihop i 18 år och hade en svacka då det knappt blev nåt på 3 år. Men sedan ett par år är det bra igen mest pga att han har stark lust och säger sig tycka att jag är sexig. Han har fin kropp och är fantastisk och omtänksam i sängen, tar sig tid m.m. Så jag är helnöjd. Men jag var vildare och väldigt aktiv som yngre, nu är jag mer självmedveten och osäker tyvärr och tar inte ut svängarna alls som förr.


    Vad är det som gjort dig självmedveten och mindre utlevande trots att du har en sån omtänksam och accepterande partner tror du?
  • Plupp73

    Är kvinna - har varit ihop med en man i ca 20 år, därefter en kvinna i ca 9 år. Skillnaden är dels testosteronproduktionen, dels om man behöver ta hänsyn till en eller två människors menscykler.

    Med min man hann jag tillslut aldrig få lust, han låg alltid steget före mig. Det var alltid bra sex, jag fick orgasm osv, men jag hann aldrig bli upphetsad innan. Det gjorde att jag inte tog initiativ, och jag upplevde sexet förutsägbart. Det var varannan dag, altid lugnt dagen efter vi haft sex, men sedan började inviterna och därefter tjat.

    9 år med en kvinna, vårt sexliv är mindre regelbundet, inte just varannan dag. Ibland varje dag, ibland inte på någon vecka. Ingen av oss blir superfrustrerad om det blir paus 1v pga att någon är trött och stressad, inget sextjat. Det har gjort att jag har egen lust igen. Orgasm även i den här relationen. Trevlig och avslappnad sex, framförallt får jag tid att bli upphetsad, och ingen surar över sex.

  • Anonym (Ofelia)
    Anonym (sexdöden) skrev 2018-07-15 00:17:52 följande:

    Vad är det som gjort dig självmedveten och mindre utlevande trots att du har en sån omtänksam och accepterande partner tror du?


    Det faktum att man fått två barn som satt sina spår både fysiskt och psykiskt. Tyvärr tänker man på om magen ser degig ut eller om brösten ser slappa ut i vissa positioner och det håller tillbaka lusten.
  • Anonym (Kvinna)

    Det finns ett väldigt bra avsnitt av Kropp och själ om just detta, om hur man behåller sexlusten i långa relationer. De pratar med psykologer och par. Det verkar nöstan vara mer regel än undantag att sexlivet och lusten går ner och framförallt förändras i en längre relation. Många bra tips och idéer.

    itunes.apple.com/se/podcast/kropp-sj%C3%A4l/id308296553?mt=2&i=1000403081629

  • Anonym (Kvinna)

    Det finns ett väldigt bra avsnitt av Kropp och själ om just detta, om hur man behåller sexlusten i långa relationer. De pratar med psykologer och par. Det verkar nöstan vara mer regel än undantag att sexlivet och lusten går ner och framförallt förändras i en längre relation. Många bra tips och idéer.

    itunes.apple.com/se/podcast/kropp-sj%C3%A4l/id308296553?mt=2&i=1000403081629

  • New  Dawn
    Anonym (Kvinna) skrev 2018-07-15 10:38:06 följande:

    Det finns ett väldigt bra avsnitt av Kropp och själ om just detta, om hur man behåller sexlusten i långa relationer. De pratar med psykologer och par. Det verkar nöstan vara mer regel än undantag att sexlivet och lusten går ner och framförallt förändras i en längre relation. Många bra tips och idéer.

    itunes.apple.com/se/podcast/kropp-sj%C3%A4l/id308296553?mt=2&i=1000403081629


    Ja, jag tycker att både psykoterapeuten och sexologen är väldigt bra. Det blir ganska tydligt att man måste vara beredd på att sexlivet ändrar karaktär och att man egentligen inte kan förvänta sig att det kan fungera på samma sätt som i början. Man måste förhålla sig till, och acceptera förändringar. De tar också upp att man måste ta hänsyn till och våga möta känslor av skuld, skam, besvikelse och känslan att inte räcka till både hos den som har mer lust... och den som har mindre lust. De tar också upp att man måste vidda bilden av vad sex är. De tar också upp att man måste våga ha närhet, men att och att negativa känslor kan blockera möjligheten att utveckla lust, som man ibland kan behöva ta tag i för att gå vidare.
    Anyone can hate. It costs to love.
  • Anonym (A)
    Anonym (rut) skrev 2018-07-13 19:29:10 följande:
    Runt 40 år och varit i ett förhållande i ca 20 år. Vårt sexliv är mycket bra. Visst inte att man hinner och orkar lika ofta men några gånger i veckan är båda sugna och då blir det bra, mycket bra. Båda längtar och åtrår. Vad som är vanligt vet jag inte men inte är det någon lag att den ena eller båda tappar intresset. 
    Håller med
Svar på tråden Hur är det normalt att känna inför sex i ett långt förhållande?