• Anonym (Rädd)

Knöl

Jag upptäckte för ca 2.5 vecka sen en knöl på låret. Syns inte, gör inte ont, men den känns om man känner på låret. Den är hård och lite större än en ärta. Hade hoppats på att den skulle försvinna, men den verkar inte göra det. Fick läkartid först 24 juli, är säkert ingen fara, men klart man är rädd. Känner flera ggr/dag ifall den ändrar karaktär på nåt sätt, tänker det värsta så klart när den inte mjuknar, krymper eller försvinner.

Är det nån mer som har hittat knölar på kroppen och vad gjordes vid läkarundersökning och vad visade eventuella prover?

• Svar på tråden Knöl
  • Pope Joan II
    Anonym (Rädd) skrev 2018-07-13 19:57:36 följande:

Jag upptäckte för ca 2.5 vecka sen en knöl på låret. Syns inte, gör inte ont, men den känns om man känner på låret. Den är hård och lite större än en ärta. Hade hoppats på att den skulle försvinna, men den verkar inte göra det. Fick läkartid först 24 juli, är säkert ingen fara, men klart man är rädd. Känner flera ggr/dag ifall den ändrar karaktär på nåt sätt, tänker det värsta så klart när den inte mjuknar, krymper eller försvinner.

Är det nån mer som har hittat knölar på kroppen och vad gjordes vid läkarundersökning och vad visade eventuella prover?

Det är väldigt vanligt med diverse knölar och knutor på kroppen. Bindvävsknutor, fettknölar, cystor är de vanligaste. 
  • Anonym (Rädd)
    Pope Joan II skrev 2018-07-13 20:01:08 följande:

Det är väldigt vanligt med diverse knölar och knutor på kroppen. Bindvävsknutor, fettknölar, cystor är de vanligaste. 

Hoppas att det är nåt sånt simpelt. Tänker väl säkerligen för mycket på det.
  • Anonym (Mr X)

Det låter som ett aterom eller en fettknuta (lipom). Båda formerna är ofarliga men bör opereras bort eftersom de aldrig kommer att bli mindre. Däremot kan de bli större och växa in i muskelvävnad och då bli omöjliga att få bort helt i kombination med att de då kan återkomma. Det sistnämnda gäller om det är ett lipom.

• Anonym (SSK)
    Pope Joan II skrev 2018-07-13 20:01:08 följande:
    Precis.

Dessutom, om du känner på knölen.. Hur bedömer du hårdheten? Som skelett eller mjukare? Är den ruckbar eller sitter den fast? 
  • Anonym (Rädd)
    Anonym (SSK) skrev 2018-07-13 20:28:32 följande:

Precis.

Dessutom, om du känner på knölen.. Hur bedömer du hårdheten? Som skelett eller mjukare? Är den ruckbar eller sitter den fast? 

En aning mjukare än ett skelett kanske, men tycker den är ganska hård. Den sitter fast
  • Anonym (Rädd)
    Anonym (Mr X) skrev 2018-07-13 20:25:27 följande:

Det låter som ett aterom eller en fettknuta (lipom). Båda formerna är ofarliga men bör opereras bort eftersom de aldrig kommer att bli mindre. Däremot kan de bli större och växa in i muskelvävnad och då bli omöjliga att få bort helt i kombination med att de då kan återkomma. Det sistnämnda gäller om det är ett lipom.

Vad kan man få för problem om den inte opereras? Värk? Svullna ben? Lipom och lipödem är det samma sak eller snarlika varann? Då menar jag symrommässigt
  • Anonym (Mr X)
    Anonym (Rädd) skrev 2018-07-13 20:36:27 följande:

Vad kan man få för problem om den inte opereras? Värk? Svullna ben? Lipom och lipödem är det samma sak eller snarlika varann? Då menar jag symrommässigt

Problemet är att de aldrig försvinner och kan växa sig större. Det är bara kosmetiskt, inget farligt. Det är sällan det är något farligt och du ska inte oroa dig.

Jag har själv haft lipom och struntade först i att operera bort den, men plötsligt började den växa och allmänläkaren ville då inte operera bort den eftersom den ev hade vuxit in under nerver. Därför fick jag själv betala för en plastikoperation, där jag fick underteckna att läkaren frånskrev sig ansvar för komplikationer. Det kostade ca 20 000 kr. Därför är mitt råd att operera bort den så länge den är liten och den allmänna sjukvården gör det. Om inget annat får du ha koll så att den inte växer och avvakta tills dess. Det är fortfarande bara kosmetiskt och inget farligt.

Du kan söka på lipom eller lipoma, som det heter på engelska. I allmänt tal kallas det fettknuta eller fettknöl.

Jag vet inte vad lipödem är för något men det låter som något helt annat.
  • Anonym (Mr X)

Det låter mer som ett arterom än lipom, tycker jag.

• Anonym (Rädd)
    Anonym (Mr X) skrev 2018-07-13 21:01:48 följande:

Problemet är att de aldrig försvinner och kan växa sig större. Det är bara kosmetiskt, inget farligt. Det är sällan det är något farligt och du ska inte oroa dig.

Jag har själv haft lipom och struntade först i att operera bort den, men plötsligt började den växa och allmänläkaren ville då inte operera bort den eftersom den ev hade vuxit in under nerver. Därför fick jag själv betala för en plastikoperation, där jag fick underteckna att läkaren frånskrev sig ansvar för komplikationer. Det kostade ca 20 000 kr. Därför är mitt råd att operera bort den så länge den är liten och den allmänna sjukvården gör det. Om inget annat får du ha koll så att den inte växer och avvakta tills dess. Det är fortfarande bara kosmetiskt och inget farligt.

Du kan söka på lipom eller lipoma, som det heter på engelska. I allmänt tal kallas det fettknuta eller fettknöl.

Jag vet inte vad lipödem är för något men det låter som något helt annat.

Tack för svar. Vill undvika operation så långt det går, men är rekommendationen från allmänläkare det så blir det så.
  • Anonym (Mr X)

Aterom heter det, inte Arterom.

• Anonym (Nejdå)
    Anonym (Rädd) skrev 2018-07-13 20:36:27 följande:

Nej lipom är en avgränsad fettknöl, lipödem är ödem i fettväven. Ett lipom kan som sagt växa och engagera muskulatur (även om det är vanligast att ett lipom i muskeln också startat där, och att subkutana lipom håller sig på plats). Framför allt tas synliga/ytliga lipom bort av kosmetiska skäl och för att de kan skava mot kläder. Ibland gör de ont men det är rätt sällan.

Aterom är avstängda talgkörtlar i huden och mer ytligt belägna än lipom. De kan bli inflammerade och då göra ont med rodnad. I regel är både aterom och lipom förskjutbara mot underlaget och de brukar kännas rätt mjuka, men aterom kan upplevas något hårdare och ofta känner man att de är förbundna med huden.

Det är bra att du låter en läkare titta på knölen, men utifrån det du berättat är det med allra största sannolikhet något godartat, något av de två tillstånden nämnda ovan (och av MrX). Oroa dig inte.
  • Anonym (Rädd)

Tror att det kan ha varit ett aterom jag hade en gång vid svanskotan. Väldigt inflammerad och öm, fick en rejäl pencellin kur den gången, har kommit då och då efter det, men aldrig sökt för det igen. Är det nåt man kanske ska ta upp vi läkarbesöket? Läkaren då sa inget om att det skulle varit en sån, utan mer en böld, eventuellt en fistel.

Svar på tråden Knöl