• pzyah

    Stress?Ångest?Depression?

    Hej.

    Har på 1 år genomgått en del saker.

    Flyttade först till annan stad, bytte då samtidigt arbetsplats, senare hamnade mitt barn på sjukhus under ett par veckor med en allvarlig sjukdom som gjorde att jag trodde att jag skulle förlora mitt barn under dessa veckor och nu senast ska jag och min partner skiljas efter 10 års förhållande.

    En dag på jobbet efter att dessa händelser inträffat så sa det ?pang? utan förvarning med yrsel, hjärtklappning, och blev dynblöt av svett och hela min omgivning började snurra ( var utomhus så det kändes som byggnader och människor kom emot mig).

    Detta utgår jag från att ha varit en panikångestattack.

    Efter det sjukskrev jag mig själv och gick runt i min kvarter med yrsel och ?overklighetskänslor? hemma i 1 vecka där det fortfarande kändes som att husen kom närmare och jag fick obehagliga känslor av att kolla upp mot husen.

    Träffade en läkare som sa att jag har ångest och tyckte jag skulle pröva äta antidepp.

    Har ätit dom ett par veckor men märker ingen direkt skillnad ännu.

    Har gått ner till halvtid på jobbet.

    Mina symtom är idag:

    Overklighetskänslor, och ibland känns allt bara som en dröm ( ett par ggr i veckan)

    Kallsvettningar eller värmevågor (kommer till och från under dagen)

    Fjärilar i magen( dagligen)

    Känner att jag håller på och bli galen och är rädd att jag tappar det snart.

    Känner mig förvirrad och allmänt orolig.

    Har jättesvårt att titta på min omgivning, allt känns så rörigt för hjärnan att ta in och jag vill bara hem och slippa alla intryck, det känns ungefär som att försöka titta på en myrstack (det är för mycket)

    Är det nån bil som tutar eller jag får ett sms kan jag hoppa till och få hjärtklappning av ?chocken?.

    Och massa konstiga tankar om att jag får panik av att jag har massa människor omkring mig ( lite klaustrofobisk känsla) trots att jag är min lägenhet och mina grannar är i sina lägenheter, jag behöver lixom inte ens stå på samma gata som dom(torgskräck).

    Samtidigt känner jag mig som en liten myra i en myrstack, ( och med det menar jag att hela min omgivning känns rörig) när jag tänker på mig själv i ett fågelperspektiv.

    Och känner mig obekväm att gå ut, och det är jag normalt en social och framåt person.

    Och såhär har det varit i 3 månader nu.

    Nån som känner igen sig i detta?

  • Svar på tråden Stress?Ångest?Depression?
  • lövet2

    Gå till en annan läkare! Ja, visst kan det vara en hel hög med psykiska saker. Inte konstigt efter det du varit med om. I så fall behöver du hjälp! 3 månader på det där viset är ju inte klokt.
    Men - chocker och traumatiska händelser kan utlösa vanliga kroppsliga sjukdomar också. Sköldkörteln t ex, kan bli helt knäpp om man fått en chock. En läkare bör kolla efter fysiska sjukdomar.

  • pzyah
    lövet2 skrev 2018-07-13 20:27:50 följande:

    Gå till en annan läkare! Ja, visst kan det vara en hel hög med psykiska saker. Inte konstigt efter det du varit med om. I så fall behöver du hjälp! 3 månader på det där viset är ju inte klokt.

    Men - chocker och traumatiska händelser kan utlösa vanliga kroppsliga sjukdomar också. Sköldkörteln t ex, kan bli helt knäpp om man fått en chock. En läkare bör kolla efter fysiska sjukdomar.


    För mig är det konstiga tankesätten som är värst.

    Men det kanske är som så att allt är en ända röra i mitt huvud vilket återspeglar min syn på omvärlden.

    Varje dag har jag nån konstig fixide om att vara jätteuppmärksam på min omgivning även om jag struntar i det.

    Ungefär som att jag har tappat kontrollen över mitt privatliv och känner något behov av att ha koll på min omgivning vilket jag omöjligt kan ha, och det ger mig lite panik.

    Har tagit prov på sköldkörtel, njurar, blodvärde, blodtryck, och det visar ingenting konstigt.

    Vad gäller läkaren så sa han att du som ätit antidepp i 3 veckor borde känna dig bättre ( har ens tabletterna börja verka då undrar jag?)

    Och jag förklara mina tankar som nästan blivit tvångstankar, och han hänvisa mig då till psykakuten ( ev. Psykos enligt han) trots att jag varken ser nåt, hör nåt eller känner mig hotad av nåt.
  • Avenia

    Har du kroppsliga symtom, t.ex domningar, ont i fötterna, myrkrypningar, migrän elle? annat?

  • pzyah
    Avenia skrev 2018-07-15 08:45:07 följande:

    Har du kroppsliga symtom, t.ex domningar, ont i fötterna, myrkrypningar, migrän elle? annat?


    Nej dom mesta fysiska symtom har lagt sig.

    Har idag mest darriga händer antagligen pga medicinerna.

    Kommer mest känslor ofta att allt känns som en dröm.

    Och har konstiga tankar att jag undrar vilka alla är, vem är jag... bara massa sjuka tankar hela tiden.
Svar på tråden Stress?Ångest?Depression?