Inlägg från: Anonym (sämre förutsättningar) |Visa alla inlägg
  • Anonym (sämre förutsättningar)

Vad innebär arbetarklass?

För mig handlar det om eget inflytande. Förmåga att påverka sin situation, sina arbetsvillkor. Arbetarklass för mig är ett arv som man visserligen kan göra klassresor ifrån rent ekonomiskt och standardmässigt, men de allra flesta har arbetare har sämre förutsättning från början än t ex medelklassen. Ofta saknas incitament att skaffa högre utbildning. De är socioekonomiskt svagare, bor i sämre kvarter, mer ohälsa.

Arbetarklassen är för mig de som jobbar när alla andra är lediga. Med dåliga OB - tillägg som inte ens räknas som lön utan kan förloras genom hyvling eller arbetsgivarens nycker i schemaläggningen. De har i grunden urdålig grundlön, vilket ger sämre sjukpenning och pension och behandlas inte med samma respekt av politiker och arbetsgivare trots att de är samhällets fundament och byggstenar.

Arbetarklass är inne bland medelklassen som inte når ända fram där de vill vara.

Arbetarklassen är betydligt mer grundmurad och har inte lika dåligt självförtroende och saknar helt ängsligheten som medelklassen är kända för.

Svar på tråden Vad innebär arbetarklass?