Inlägg från: Tecum |Visa alla inlägg
  • Tecum

Vad innebär arbetarklass?

Att arbetarklass är ett förlegat begrepp då det från början byggde på ekonomiska förutsättningar för personer utan högre utbildning som kroppsarbetade inom industri och lantbruk. Men idag har industriarbetare högre lön och bättre ekonomiska förutsättningar än många tjänstemän och egna företagare.

Om man nu måste dela in människor i klasser är socialgrupp ett bättre begrepp. Men i socialgrupp 3 som tidigare var arbetare ingår mest arbetslösa, långtidssjukskrivna, missbrukare och personer utan utbildning, typ White Trash. Medan de löntagare som har fast jobb och ordnade förhållande kan räknas till medelklass. 

• Tecum
    Akvc skrev 2018-07-14 15:48:22 följande:
    Jag tycker att det är ett förlegat begrepp helt klart men hör ofta ordet i samband med politiska diskussioner. Vänstern och vissa sossar brukar nämna ordet arbetarklass i varannan mening, så därav kom min frågeställning om vad dem menar med arbetarklass.
    Politisk retorik, arbetarklass är ett positivt laddat begrepp och det är PK att använda det fast det är otidsenligt.
  • Tecum
    sextiotalist skrev 2018-07-15 00:57:04 följande:
    Även medelklassen kan vara arbetslösa, jag tror en fjärdedel av mina gamla studiekamrater har varit arbetslösa. Många gånger har neddragningar drabbat även de högutbildade. Ericsson, Volvo, Astra har kickat ut många högutbildade när de dragit ner, bland dessa har det funnits nischade som har haft svårt att få jobb pga de varit väldigt smala i sin kompetens
    Nästan vem som helst kan bli arbetslös, men det allvarliga är följderna av det. Medelklass och akademiker brukar få jobb ganska snabbt, ofta har de en buffert och kanske en partner som jobbar. Men den som är outbildad har svårare att få nytt jobb och mindre marginaler.
Svar på tråden Vad innebär arbetarklass?