• xMKx

SD varför är du för / emot?

Anonym (SD 2018) skrev 2018-07-16 12:48:51 följande:
    Fast lever majoriteten på bidrag eller jobbar dom? Det är värt att du funderar över
    En stor majoritet jobbar helt klart, även om arbetslösheten är högre bland utrikesfödda.
  • xMKx
    Anonym (SD 2018) skrev 2018-07-16 14:31:26 följande:
    En stor majoritet? Dummaste jag hört
    Ännu ett exempel på hur verklighetsfrånvända SD-väljare är. Visa gärna statistik som visar att de flesta går på bidrag.
  • xMKx
    Anonym (SD 2018) skrev 2018-07-18 09:46:35 följande:
     Och du, smart att dra alla över en kant.
    Dra alla över en kam heter det, inte en kant.
  • xMKx
    Gabbe76 skrev 2018-07-22 02:12:04 följande:
    Övriga riksdagspartier brukar förorda integration, vilket då skulle innebära att det blir någon slags blandning. Att svenskar ska integreras med invandrare och exempelvis börja bära huvudduk, be mot Mecka, införa Sharia-lagar och gud vet allt.
    Finns inte och har aldrig funnits något parti i riksdagen som förordat något av exemplen du skriver.
  • xMKx
    tobbe01 skrev 2018-07-22 08:49:50 följande:
    Ja vi får helt enkelt vänta och se. AFS tar säkert en del röster och vi får se hur de klarar sig i valet. Jag tycker inte SD velar hit och dit faktiskt utan där har väl vår statsminister rekordet? Svetsarn från Ö-vik imponerar inte på mig.
    Tycker att SD har varit extrema vad gäller att ändra sig i frågor, till exempel rörande vinster välfärden, jobbskatteavdrag, sjukförsäkringen och brutna löften till pensionärer.
  • xMKx
    Humlan88 skrev 2018-07-23 10:55:32 följande:
    Så du förnekar alltså att brotten har ökat? Våldtäkter, mord och skjutnigar har ökat. Detta i och med fler invandrare, detta måste ju till och med du förstå? Vad tycker du vi ska göra? Ha helt öppna gränser så vem som helst kan komma in? Du vill inte att våra barn och äldre ska få bättre levnadsvillkor? Du ser hellre att dom pengarna går till 10 000 afghaner utan sktddsskäl? Så du lägger din röst på vänstern som kommer från ett kommunistiskt parti, fler har dödats i kommunismens namn än nazismens. Grattis för att du räddar Sverige!
    Antalet mord har inte ökat under mina nästan 40 år i livet. Det går lite upp och ner och karaktären på morden har ändrats men de har inte ökat.
  • xMKx
    Humlan88 skrev 2018-07-23 20:15:20 följande:
    Du har fel www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/x2az8/trendbrottet-morden-i-sverige-okar
    Nej, kolla statistik, år för år de senaste 40 åren så kan du se att det inte är en ökning utan lite upp och lite ner ibland. Om man då tänker att befolkningen ökat rätt kraftigt är det dessutom så att det dödliga våldet minskar i förhållande till befolkningsmängd. Sen kan vissa år stå ut, positivt eller negativt. Kortsiktigt ser det just nu ut som att det dödliga våldet ökar men inte satt i ett längre perspektiv.
  • xMKx
    Humlan88 skrev 2018-07-24 10:30:15 följande:
    Ja de ökar
    Begreppet faktaresistens används inte för sällan gällande SD-svansen.
  • xMKx
    Anonym (Affe) skrev 2018-07-24 15:41:51 följande:
    Det dödliga våldet har sjunkit i genomsnitt med drygt 50 % i västvärlden sedan 90-talet, men i Sverige har det bara sjunkit med 20 %.

Beror mycket på att sjukvården utvecklats och att man därmed räddar fler från att dö.

Kolla statistiken för dödligt våld med skjutvapen så ser du att det ökar dramatiskt från cirka 5 per år år till knappt 50 förra året.

Däremot har alkoholrelaterat dödligt våld sjunkit = fylleslagsmål med dödlig utgång.

Sexualvåldet har tredubblats på kort tid enligt senaste NTU. Och det är inte anmälningar man tittat på utan några tusen kvinnor som svarat anonymt via blankett.
    Jag har god koll på statistiken men det blir ju löjligt med folk som hela tiden skriker att antalet mord ökar när så inte är fallet.

42 skulle jag kalla drygt 40, inte knappt 50, men det beror ju på hur man vill att det ska låta.
  • xMKx
    Anonym (Jag är för) skrev 2018-08-02 19:08:31 följande:
    Må så vara. Det förändrar inte att alla i SD inte är rasister. Diskriminering att dra alla över en kant. Jag kommer fortfarande inte kalla mig rasist för jag tycker det är bra att de rör om i grytan. Lyfter frågor som inte de övriga partierna inte vågar ta i. Det är samma som att alla i vänstern skulle kallas kommunister, batikhäxor, anarkister osv. Fördomar bör inte omfatta alla. Många idioter i SD det är sant. Finns även idioter i andra partier så som dömda brottslingar i röda partier och blå. 

Ska kalla alla musilmer pedofilanhängare med tanke på att profeten Muhammed gifte sig med en liten flicka. Och socialdemokraterna för nazister med tanke på deras historia. Synd att Svenskar kastar så mycket skit på varandra för vad man röstar på istället för att försöka se utifrån att alla utgår från de situationer de är i livet. Jag har vänner som är  engagerade FI, det partiet står mig absolut längst ifrån. Tycker ändå att det är väldigt bra att de finns och också rör om i grytan. 

Klart att alla som röstar SD inte är rasister men om man själv inte är rasist är det lite konstigt att rösta på ett parti vars företrädare i tio och otid vräker ur sig rasistiska, sexistiska och andra idiotiska kommentarer. Partiet är som en magnet för stollar med helt förvrängd verklighetsuppfattning

Lyfter SD några frågor som andra partier inte tar i? Det kanske var sant för några år sedan en knappast nu. 

För övrigt drar man över en kam, inte en kant.

• xMKx
    Anonym (grev) skrev 2018-08-07 11:02:32 följande:
    Att någon fortfarande försöker sprida myten om att dagens invandring är lönsam ...

Hur många ekonomer måste räkna hur många gånger och visa på förlusten för att den myten ska dö ut?

Som Klyban försöker förklara: det hjälper inte att köra med dumstruts-argument. Det är inte 2008 längre. Anden är ute ur flaskan. Katten är ute ur lådan.  Det duger inte med "Rasister!" och "Invandringen är lönsam!" längre.

Vill man argumentera emot SD kan man bara "vinna" en sådan argumentation om man använder riktiga ord i riktiga argument mot deras faktiska politik.

Man kan argumentera för varför Sverige ska satsa mindre på försvaret. Eller varför Sverige ska stanna kvar i EU och inte gå med i Nato. Eller man kan argumentera för varför de har fel när de vill slopa delade turer i offentlig sektor.

Men vare sig "rasist" eller "lönsam invandring" fungerar som argument längre.

Med tanke på hur många som uttrycker sig rasistiskt i SDs led tycker jag att det kortet fortfarande fungerar relativt väl, än mer när man läser vad deras anhängare skriver (Stå upp för Sverige på Facebook till exempel, maken till iq-befriad samling människor får man leta efter).

Så sent som igår eller i förrgår kom det ju fram att en som kandiderar för SD deltagit i nazistdemonstrationer. Hade hon var ett enstaka fall så hade man kunnat säga att "knäppskallar finns det överallt" men hon är ju bara en i en ojämförbar lång rad.

• xMKx
    Anonym (grev) skrev 2018-08-07 20:39:35 följande:
    Sagan om Peter och vargen.

Alla "De Goda" (TM) har skrikit "rasism!" om allt och alla som berör SD sedan åtminstone valet 2006. Oavsett om det faktiskt varit något rasistiskt eller inte.

Idag, tolv år senare, har de flesta av oss nog fattat att det varit en hel del överdrifter och felaktigheter i det där "rasist-larmandet" som det hölls på med. Och fortfarande hålls på med. 

Resultat har blivit att när det idag verkligen, på riktigt, kommer fram något rasistiskt kring SD så skiter folk i det. Fullständigt. Antingen tror man det inte är sant det här heller eller så accepterar man att SD har en ganska väl fungerande process för att utesluta individer.

Case in point: Annelie Sjöberg, centerpartist i Söderköping, deltar som talare på Folkets Demonstration år 2016. "De Goda" (TM) på Expo tycker att det är en "nazidemonstration". Centerpartier låter henne sitta kvar trots protester från Expo mfl.

Några månader senare deltar hon i samma demonstration. "De Goda" (TM) klagar igen och Center orkar inte stå emot. Hon får lämna och går något år senare med i SD istället. Nu är hon kandidat för SD.

Signaturen xMKx på Familjeliv ser någon text om detta någonstans (Facebook?), köper hela historien och skriver sedan på FL ett tvärsäkert påstående om "att en som kandiderar för SD deltagit i nazistdemonstrationer."

Det handlar om en lokalpolitiker i Söderköping och det var ingen "nazistdemonstration". Så, tror du verkligen någon som inte redan är anti-SD bryr sig ett dugg om saken?

Du hittar överhuvudtaget ingen referens till "nazistdemonstration" annat än på yttersta-vänsternsidor när du söker på [hennes namn] + [nazistdemonstration].
    Nu tycker jag i och för sig att folkets demonstration är en ytterst tveksam tillställning med talare och deltagare (fritt för vem som helst att delta givetvis) med belagda nazistkopplingar.

Möjligt att det bara är de som redan övertygade som bryr sig, tyvärr. 
  • xMKx
    klyban skrev 2018-08-07 15:39:27 följande:

Tycker du kortet fungerar väl och SD är på 24-28%, hur resonerar du med dig själv för nå fram till den tokiga?
    Vi har sedan länge passerat punkten där rasistkortet fungerar.

Det finns knäppskallar överallt, även mer än SD.

För det första fattar jag inte riktigt vad du skriver. Om jag tolkar dig rätt är inte läsförståelsen heller på topp.
  • xMKx
    Anonym (grev) skrev 2018-08-08 10:22:08 följande:
    Men då så. Då är du ju en av de som jag skriver om. En av de som redan har bestämt sig för hur saker och ting är och vill att folk ska tro på samma saker som du tror(?) på.

När NMR ansöker om demonstrationstillstånd i Göteborg vid bokmässan. Då är det en nazistdemonstration.

När en lokal SD-politiker (du missade den) organiserar vad som kallas "folkets demonstration" och det står några "kända nazister" i publiken - då är det inte en "nazistdemonstration".

Det blir inte ens en "nazistdemonstration" av att en av volontärerna på demonstrationen är medlem i Soldiers of Odin eller när en krönikör från tidningen Nya Tider talar på demonstrationen.

Det är precis den här typen av överdrifter som gjort att ingen lyssnar på er längre när ni skriker "rasist!" om allt som har med SD att göra.

Kanske inte, men när många av de delarna sammanfaller, talare med nazistkopplingar, volontärer med nazistkopplingar och ett antal nazister som deltagare är man i alla fall bra nära. Till och med SD har jag mer eller mindre tagit avstånd från FD.
  • xMKx
    Anonym (Micke) skrev 2018-08-08 13:43:52 följande:
    Det är inget unikt för SD, denna typ av kommentarer finns lika mycket från vänsterhåll.

Dessa kommentarer fick författaren Joakim Lamote på twitter:

- Hoppas att du dör av cancer, äckliga vita man.

? Joakim Lamotte är bättre död än levande.

? Ingen skulle bli ledsen om du hängde dig från första bästa träd.

? Lamotte är en vidrig man, bränn fanskapet.

? Det bästa Joakim Lamotte kan göra för sina döttrar är att dö i en bilolycka.

OK ? snyggt ?

Sjukt att folk håller på så. 
  • xMKx
    Anonym (grev) skrev 2018-08-08 16:42:32 följande:
    Nä, inte ens "bra nära".

Vare sig Soldiers of Odin eller Nya Tider är nynazister. Möjligen kan vissa medlemmar av SoO samt Nya Tider kategoriseras under det vida begreppet "högerextrema" om man vill. Men det är inte samma sak som "nazister".

Nazister i Sverige, det är NMR och Nordfront och möjligen någon organisation till som jag inte kommer på nu.

Och Folkets Demonstration, som jag tror är nedlagd nu, samlade folk från hela spektret från konservativa till nynazister - men "nazistiska" var de inte. 

Så påståendet om att en SD-politiker deltagit i nazistdemonstrationer fungerar inte. Att försöka smutsa ned SD på det sättet är en taktik som kanske fungerade år 2006 men inte idag.

Vadå "till och med SD ..."? Självklart tar SD avstånd från att deras medlemmar ställer upp i sammanhang där även högerextrema befinner sig. SD har inget med högerextremism att göra.

Men handen på hjärtat: vi förväntar oss att enstaka medlemmar och politiker i SD förkommer i sådana sammanhang. Precis som vi förväntar oss att vissa socialdemokrater deltar i aktiviteter med islamister, kommunister och antisemiter. I ytterkanterna på partierna finns det alltid folk som deltar över gränsen mot det extrema.

Nu fanns ju andra än SoO och NT på plats och flera av talarna har haft nazistkopplingar och sprider gladeligen nazistpropaganda, till exempel Anna Svensson.

Ja, till och med SD, inte minst med tanke på att det var, som du själv påpekade, SD-folk som anordnade manifestationerna. Uppenbarligen har SD en hel del med högerextremism att göra med tanke på hur ofta det visar sig finnas kopplingar mellan partimedlemmar och den typen av rörelser, även om partiets politik i sig inte är särskilt extrem i mina ögon.

För övrigt finns det ganska många nazistorganisationer i Sverige, utöver NMR och nordfront (som är samma sak).

• xMKx
    klyban skrev 2018-08-08 17:28:08 följande:

Man ska veta att där ute på vänsterkanten är det väldigt illa, precis som på högerkanten långt där ute.
    Dock framställs vänsterextremismen som nått bra, och godhet av dom själva.
    Detta låtsas inte extremhögern.

Sen så idag är alla till vänster om SD, dessa är vänsterdrägg.
    Och oavsett om det är rätt eller inte, det är en diskussionsteknik som de kört med ett tag.

Min uppfattning är att det är mycket mer frekvent på högersidan. Jag läser så gott som dagligen i både vänster- och högergrupper och ser det sällan bland vänsterfolk även om det förekommer. Jag kan ju ha fel men även i neutrala sammanhang, dagens industri till exempel, kommer det ofta högerfolk och vräker ur sig saker som ofta har mer med person än sak att göra.
  • xMKx
    klyban skrev 2018-08-08 17:54:53 följande:

Jag är inte så säker, sen spelar det liksom ingen roll, de är alldeles för många på var sida.
    Och de har väldigt vidrig människosyn bägge två, fast mot olika varianter.
    Dock är kanske inte vänsterextremismen lika högljudda som de högerextrema.

De flesta hamnar inte i dessa grupper, även om de kan försvara en del idiotier de håller på med.

Ja, egentligen spelar det ingen roll vilka som gör det mest, lika illa oavsett vem som gör det.
Svar på tråden SD varför är du för / emot?