Inlägg från: Anonym (Tjabbah) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tjabbah)

SD varför är du för / emot?

Kolla World Value Surveys kulturkarta. Sverige är väldigt unikt. Vi ligger längst upp i högra hörnet vilket betyder att vi är jämställda, toleranta mot HBTQ-personer, sekulära, demokratiska, individualistiska mm. Detta älskar jag med Sverige!

SD:s värderingar platsar mer i motsatt del av diagrammet - tillsammans med länder som Ghana, Irak och Marocko. Afghanistan finns inte med men de hade också legat där. Många invandrare sympatiserar med SD. Inte förvånande alls. Det är betydligt konstigare att frihetsälskande svenskar gör det.

SD är alltså väldigt osvenska. Det enda positiva med SD, och det är gissningsvis därför de blivit populära, är att inga andra partier förrän nyligen ville andas ens minsta lilla att invandring inte är utan problem eller att man måste diskutera nivåer. Om moderaterna lyssnat på Tobias Billström istället för att sparka honom och sen börja prata om "öppna era hjärtan" hade dagens Sverige sett annorlunda ut, och SD hade säkerligen haft färre sympatisörer.

• Anonym (Tjabbah)
    Anonym (mot) skrev 2018-08-01 12:13:12 följande:

Jag lämnar rasistspåret och pekar i stället på SD's inställning till internationalism i allmänhet och EU i synnerhet. SD vill att vi lämnar EU och vill återskapa folkhemmet som det såg ut förr. För mig är det en total utopi och direkt konfliktfrämjande. SD har dessutom en dunkel men ibland helt öppet positivt positiv inställning till Ryssland, som enligt min mening är det största hotet mot demokratisk utveckling i Europa. Därutöver befolkas SD av partifunktionärer i större utsträckning än andra partier, som är olämpliga på många sätt. (kulspruta på Öresundsbron, slåss med metallrör, inte kan räkna, ekobrotts- och förtalsdömda. osv)

Rösta på vilket parti som helst, men inte SD! Det är farligt!

Korrekt! SD går i Putins ledband precis som Trump. Putin önskar ett svagt EU och ett splittrat Europa och en splittrad västvärld. Vi ska inte gå i fällan som de gjorde i USA med Trump och i Storbritannien med Brexit.
  • Anonym (Tjabbah)
    lövet2 skrev 2018-08-01 23:59:51 följande:

Just nu. De uppfann inte terrorism. När jag lärde mig ordet terrorism, då var vi rädda för tyskar. Alla terrorister var inte tyskar, men de var politiska extremister och tyckte att de hade rätt att döda oskyldiga för sin sak. Sedan kom då den sortens terrorister som tyckte sig kämpa för frihet. IRA, ETA och några till. De ansåg sin sak vara så viktig att de hade rätt att massmörda oskyldiga människor.

Just nu är det främst religion terrorismen handlar om. Fanatiska extremister som tar sig rätten att mörda folk för att få som de vill. Det handlar egentligen inte om islam, utan det handlar om en viss sorts människor som är fanatiker och kan få andra med sig. De sprider "fake news" om andra religioner och även om islam. En del är lättlurade och tror på lögnerna och ryktena, och vips har de skaffat sig nya självmordsbombare.

Vad nästa terrorvåg handlar om vet vi inte, men vi kan vara säkra på att den kommer. Min gissning är att det blir "Vit makt"-liknande grupperingar som står för den terrorismen - men det är förstås bara en gissning.

Tyvärr är människor väldigt historielösa!
  • Anonym (Tjabbah)
    Anonym (Vakna) skrev 2018-08-02 12:33:27 följande:

Tänk när V,Mp,S,C,M måste sitta i samma båt och försöka enas om en politik för att stöta bort 35% av Sveriges befolkning röstar på SD...Snacka om att inte ta ansvar för Sverige!!

Tänk, för varje inlägg ökar procenten. SD hade väl 20% i senaste opinionsmätningen. Tidigare i tråden nämns 30% och nu ökar du på till 35%. SD har inte ett väljarstöd på 35%. 20% av de som funderar på att rösta på SD vill dessutom egentligen rösta på ett annat parti.
  • Anonym (Tjabbah)
    Padirac skrev 2018-08-30 21:49:21 följande:
    Nej, alla är inte rasister, men SD är ett rasistiskt parti. Hur kan det vara svårt att förstå skillnaden.

Kan vi nöja oss med att vi inte vet vad den andre tror? För detsamma säger jag om det du vill säga om vad jag tror.
    SD är ett rasistiskt parti, men det är också ett djupt kvinnofientligt och HBTQ-fientligt parti. Dessutom bakåtsträvande och isolationistiska.
  • Anonym (Tjabbah)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2018-08-31 12:57:11 följande:
    Varför anser du att de är rasistiska? Bara för att man vill behålla svensk kultur och ha en majoritet av svenskar i Sverige så betyder inte det att man är rasist.
    De vill inte bevara svensk kultur. De skriver inte under på typiska svenska värderingar om jämställdhet, HBTQ-personers rättigheter, det sekulära samhället mm. De är väldigt osvenska.
Svar på tråden SD varför är du för / emot?