• SWO

SD varför är du för / emot?

Anonym (xyz) skrev 2018-08-01 00:36:01 följande:

Återigen bevisar du att du inte är läskunnig. Länken du klagar på nu innehåller fullständig källinformation. Din dator eller internet-anslutning kanske inte klarar att ladda ner filen på 1.9 GByte som innehållar alla domar som statistiken bygger på?

För att packa upp filen behöver du programmet 7-Zip. För att läsa domarna behöver du en pdf-läsare. Behöver du hjälp med något mer kan du fråga här i stället för att kasta ur dig åsikter utan faktaunderlag.

Varför tror du att de senaste statistiska undersökningarna från BRÅ om brottslingars etnicitet är från 1996 och 2005?

Beror det på att ingen är intresserad, eller beror det på att PK-eliten som bestämmer inte vill att det görs fler sådana undersökningar?

www.bra.se/publikationer/arkiv/publikationer/2005-12-14-brottslighet-bland-personer-fodda-i-sverige-och-i-utlandet.html

Man ville inte göra fler undersökningar för att de tre senaste (70, 80 samt 2005) gav typ samma utslag. 1,5 - 2,5 ggr högre brottslighet hos invandrare än hos svenskar.

Vi har redan denna info, "alla" vet om den. Ändå så vill vi inte rösta på SD för de är inge bra.

Deras politik är en tillbakagång. Deras retorik och principprogram kan jämföras med tyskt 30-tal. Det är skrämmande!

SWO
  • SWO
    nihka skrev 2018-08-02 11:49:37 följande:

Fakta är alltid en nyktrande faktor för den som är beredd att ta till sig!

Siffror för resten av 2016 och 2017/18?

2017 - www.svt.se/special/terror-i-europa/

2016 plus annan intressant info - nyheteridag.se/vansterextrem-terror-27-ganger-vanligare-an-hogerextrem/

Finns inget sammanställt för 2018 (kom jag fram till efter 3 minuters sökning). Annan får gärna söka vidare :).

Hittade dock denna med massa rolig info (morbid humor tyvärr...).

SWO
  • SWO
    Ture888 skrev 2018-08-03 22:18:17 följande:

Det är inte riktigt så det går till dock. Det finns en svensk kultur, precis som det finns en kultur i alla andra länder. Det är bara detta SD försöker påvisa, att vi faktiskt har en kultur som man får anpassa sig till.

Det liberalerna säger är att den svenska kulturen är helt tom, och att den endast formas av människor som kommer hit.

Prova att föra det argumentet i vilket annat land som helst.

Jag tycker det alltid är intressant om detta med kultur. Jag själv kör med midsommar, jul, påsk, kräftskiva mm. Men varför måste folk som kommer hit sitta sörpla kräftor och trycka i sig grönkål? (halland - tycker resten av Sverige mpste göra detta, annars ör de inte "riktiga" svenskar...) Varför har jag ont av att folk har egna högtider? - kan ju bara vara bra, då kan vi bemanna sjukhus lättare under våra egna helger.

Är det själva beteendet som är kultur? Alla vi svenskar som vägrar sitta jämte varandra på bussar och parkbänkar. Sätta lappar i tvättrum och (enligt höga pers. i SD) röra oss "svenskt".

Eller är det själva kulturen vi har skapat med all konst och kreativa skulpturer? Folkdräkt och dragspel är inte så populärt bland ungdomar.

Vår musik är idag inte så svensk, snarare amerikansk. Våra högtider härmar USA. Stor del av reklam är på engelska plus massa annat.

Vi svenskar "förlorar" vår kultur, för att vi tar till oss en ny. Det är inte den arabiska som kilar in sig, det är den amerikanska. De som följer den arabiska gör det för sig själva. Har ALDRIG blivit påtvingad deras kultur (jobbar 15 tal på mitt jobb av ca 50). De berättar gärna (om man undrar), men försöker aldrig övertyga. Ska ni hacka på något som förändrar vår kultur, hacka på internet.

Just my thoughts...

SWO
  • SWO
    Ture888 skrev 2018-08-03 22:50:10 följande:

USA exporterar sin kultur via kapitalism, men det är en kultur vi tar till oss. Det finns andra kulturer som förs in via invandring som tvingar sig på, det är en skillnad.

Sedan ska man också komma ihåg att ett land som Japan har tagit in massor av amerikansk kultur med din definition. Japan har efter USA flest antal McDonalds i hela världen sett till antal invånare. De har ett Disneyland. Men trots Coca Cola och allt annat amerikanskt så har de fortfarande en otroligt homogen kultur med vardagliga saker som utmärker sig i hur man bemöter andra människor, hur man ser på andra människor och hur de ser sig själva som en enhet snarare än massa olika individer.

Kulturen jag pratar om finns det tusentals pyttesmå exempel på som tillsammans utgör den svenska kulturen. En sådan liten enkel sak som att man gör sig mindre när man möter någon på trottoaren istället för att bara gå fram som en buffel. Att man tålmodigt väntar i kön istället för att tränga sig föra. Att våra köer faktiskt ser ut som köer och inte som ett virrvar av människor.

Det finns en svensk kultur, och det finns svenska värderingar. Och det gäller i alla länder, mer eller mindre. Vill man inte anpassa sig till den kulturen kommer man att skapa segregation och små separata samhällen, och det sliter isär landet.

Känns väldigt bra att få veta att kapitalism ALDRIG tvingar på ett folk ett visst tankesätt utan det är något alla väljer helt själva. Det är också bra att jag får veta att invandrare som kommer hit tvingar på MIG sin kultur - vilken kultur har du blivit påtvingad senaste tiden?

Det här med att trycka ihop sig när man möts - är det svenskt? Isf, är det något som skolorna kommer lära ut när SD får makten? Eller kommer det ändras så man får lära sig vara en buffel.... eller nej det går ju inte att importera andras kulturella beteende... förlåt...

(Sarkasm... FTW!)

Jobbar inom skola. Där ser jag segregation mellan elev med olika bakgrund. När det blir bråk (det blir det) så säga båda lägren: "Det var dem som började, det är deras fel, varför skäller du inte på dem". Varje gång...

Jag som står utanför bråket (och är vuxen) ser bara att båda vill bråka för att bråka. Det är "alltid" samma elever. Detta har INGET att göra med kultur, bakgrund, etnicitet, kön - det har att göra med individen.

Det är samma ute i vanliga samhället. Jag kan ha mer gemensamt med en kille från Afganistan än med min granne - det är inte kulturen som gör att vi inte kan hålla ihop eller sams. Det är hur individen är - känner många svenskar som beter sig som bufflar i stan, lika många som aktar sig.

Problemet (som jag ser det) är att vissa svenskar och vissa invandrare är som de grupper som bråkar på skolorna. De har bestämt sig att det är fel på "de andra" och de kan därför inte ens tänka sig vara vänliga mot dem.

De är sedan dessa grupper som försöker övertyga alla andra från "sin" grupp att man måste samla sig för att "slåss". (Väldigt vanligt när jag var yngre: "SWO, du är med och slåss mot dem sen, de jävla piiip. De ska inte vara här för de bråkar bara". Jag gick därifrån...)

SWO
  • SWO
    klyban skrev 2018-08-07 15:37:08 följande:

Inte ens nära i att vara en fungerande länk.

Hmmm. Lyckas aldrig länka här på forumet.

Www.oecd.org/migration

Där finns en hel del om man vill leta.

SWO
  • SWO
    klyban skrev 2018-08-07 16:24:59 följande:

Det verkar som när längre länkar kommer, och kanske med någon konstig bokstav/tecken(som sen byter till nått helt annat), så fallerar det helt.

Ibland kan man gissa sig till vad det ska vara, men en så lång länk är det extremt svårt och reda ut.

Jepp. Har testat länkar, men får inte riktigt till det...

Testar igen med lite kod:

[url="www.google.se/url&source=web&rct=j&url=www.oecd.org/migration/OECD%2520Migration%2520Policy%2520Debates%2520Numero%25202.pdf&ved=2ahUKEwiOhriGkdvcAhVFJpoKHbfMCmYQFjAAegQIChAB&usg=AOvVaw2ImcGaSyQizrZG1DpCv85L"]Migration och ekonomi[/url]

Håller tummarna...

SWO
  • SWO
    SWO skrev 2018-08-07 16:28:49 följande:

Jepp. Har testat länkar, men får inte riktigt till det...

Testar igen med lite kod:

[url="www.google.se/url&source=web&rct=j&url=www.oecd.org/migration/OECD%2520Migration%2520Policy%2520Debates%2520Numero%25202.pdf&ved=2ahUKEwiOhriGkdvcAhVFJpoKHbfMCmYQFjAAegQIChAB&usg=AOvVaw2ImcGaSyQizrZG1DpCv85L"]Migration och ekonomi[/url]

Håller tummarna...

SWO

Helt off topic - någon som har en bra länkkurs på familjeliv?

SWO
  • SWO
    Anonym (Nyfiken) skrev 2018-08-31 13:15:16 följande:

Fast nu ljuger du. Vad menar du skulle vara "typiska svenska värderingar om jämställdhet"? Vem har gjort dig till talesperson för svenska folkets värderingar osv? De är väldigt svenska. De är som vi svenskar var innan vänsterpolitiken tog över som självupptagen norm i de etablerade partierna. Vilket många politiker i de etablerade partierna fortfarande också är men knappt vågar yttra högt med rädsla för repressalier.

Vem har gjort SD till talespersoner för svenska folkets värderingar? Jag (och många med mig) anser att dagens demokratiska värderingar, där vi värnar om människor utan att värdera deras yttre egenskaper, ÄR svenska värderingar. Innan "vänsterpolitiken" tog över så var värderingarna att slå din fru, aga dina barn, tycka illa om andra med fel hudfärg/läggning mm (ja, ni förstår grejen). Det var helt ok att agera utifrån denna misstanke mot sagda grupper. Är detta de värderingar SD vill ha tillbaka? Förklara gärna!

SWO
  • SWO
    Padirac skrev 2018-09-07 14:12:30 följande:

Det där är ju fel, SD, dvs det 8:nde partiet är ju de som driver apokalypsen och står för det kaos de påstår finns. Det är klart att det är verkligheten för SDsvansen, det är ju de so skapar kaoset de pratar om.

Detr SD som inte tål att människor har olika seder och bruk. Det är SD som sprider samma budskap som de ryska trollfabrikerna om svenska Samhällets kollaps. Allt är en överdrift som någons nyttiga idioter eller möjligtvis lejda agenter sprider för att destabilisera ett samhälle som är öppet och tolerant.

Putins budskap trummas fram av SDsvansen om e förestående apokalyps. Allt är skitsnack i det stora hela.

Detta är bra. Att det finns områden med extra svår problem vet alla, poliser klassar dessa också som det (precis som de ska).

Förslag om hårdare staff, mer kontroll och polarisering verkar lockande, men de funkar sällan då de attackerar symptomen. Istället ska man fokusera på problemet: fattigdom och utanförskap. Man fixar inte detta med SDs politik då det skapar mer utanförskap med polarisering.

SWO
Svar på tråden SD varför är du för / emot?