Ture888 skrev 2018-08-03 22:50:10 följande:
USA exporterar sin kultur via kapitalism, men det är en kultur vi tar till oss. Det finns andra kulturer som förs in via invandring som tvingar sig på, det är en skillnad.
Sedan ska man också komma ihåg att ett land som Japan har tagit in massor av amerikansk kultur med din definition. Japan har efter USA flest antal McDonalds i hela världen sett till antal invånare. De har ett Disneyland. Men trots Coca Cola och allt annat amerikanskt så har de fortfarande en otroligt homogen kultur med vardagliga saker som utmärker sig i hur man bemöter andra människor, hur man ser på andra människor och hur de ser sig själva som en enhet snarare än massa olika individer.
Kulturen jag pratar om finns det tusentals pyttesmå exempel på som tillsammans utgör den svenska kulturen. En sådan liten enkel sak som att man gör sig mindre när man möter någon på trottoaren istället för att bara gå fram som en buffel. Att man tålmodigt väntar i kön istället för att tränga sig föra. Att våra köer faktiskt ser ut som köer och inte som ett virrvar av människor.
Det finns en svensk kultur, och det finns svenska värderingar. Och det gäller i alla länder, mer eller mindre. Vill man inte anpassa sig till den kulturen kommer man att skapa segregation och små separata samhällen, och det sliter isär landet.
Känns väldigt bra att få veta att kapitalism ALDRIG tvingar på ett folk ett visst tankesätt utan det är något alla väljer helt själva. Det är också bra att jag får veta att invandrare som kommer hit tvingar på MIG sin kultur - vilken kultur har du blivit påtvingad senaste tiden?
Det här med att trycka ihop sig när man möts - är det svenskt? Isf, är det något som skolorna kommer lära ut när SD får makten? Eller kommer det ändras så man får lära sig vara en buffel.... eller nej det går ju inte att importera andras kulturella beteende... förlåt...
(Sarkasm... FTW!)
Jobbar inom skola. Där ser jag segregation mellan elev med olika bakgrund. När det blir bråk (det blir det) så säga båda lägren: "Det var dem som började, det är deras fel, varför skäller du inte på dem". Varje gång...
Jag som står utanför bråket (och är vuxen) ser bara att båda vill bråka för att bråka. Det är "alltid" samma elever. Detta har INGET att göra med kultur, bakgrund, etnicitet, kön - det har att göra med individen.
Det är samma ute i vanliga samhället. Jag kan ha mer gemensamt med en kille från Afganistan än med min granne - det är inte kulturen som gör att vi inte kan hålla ihop eller sams. Det är hur individen är - känner många svenskar som beter sig som bufflar i stan, lika många som aktar sig.
Problemet (som jag ser det) är att vissa svenskar och vissa invandrare är som de grupper som bråkar på skolorna. De har bestämt sig att det är fel på "de andra" och de kan därför inte ens tänka sig vara vänliga mot dem.
De är sedan dessa grupper som försöker övertyga alla andra från "sin" grupp att man måste samla sig för att "slåss". (Väldigt vanligt när jag var yngre: "SWO, du är med och slåss mot dem sen, de jävla piiip. De ska inte vara här för de bråkar bara". Jag gick därifrån...)
SWO