SD varför är du för / emot?
Folkets vilja måste vara det samlade stödet utifrån de representanter som röstats fram av alla röstberättigade.
20% eller vad det nu blir är inte folkets vilja.
Folkets vilja måste vara det samlade stödet utifrån de representanter som röstats fram av alla röstberättigade.
20% eller vad det nu blir är inte folkets vilja.
Det finns fler olika sätt att se på det. Röstning i ett parlamentsval för att utse ett regerande alternativ går till lite annorlunda än det du tänker på.
Om ditt sätt att tänka skulle gällt så skulle S ha varit vinnare också de år alliansen eller de borgerliga eller för all del Ullstens minoritetsregering ledde regeringarna.
Jag tror att SDsvansen kommer att skrika rakt ut om SD får flest röster men ändå inte bilda regering - detta utan en tanke på att detsamma rimligt skulle gällt andra partier i andra tider, tex då SD ville fälla det största partiet i riksdagen för något år sedan.
Det du kallade flest kallas pluralitet eller relativ majoritet. En relativ majoritet är en minoritet.
Det finns olika typer av majoriteter och sätta att hitta en majoritet. Svensk parlamentarism gör inte SD till majoritet i Sveriges riksdag om inte SD eller SD med samarbetande partier når minst 51% eller inte får färre än 51% röster mot sig
Jag ogillar "vi och de-snacket". Det har startat många krig i Europa och världen. Illavarslande.
Ett stängt Sverige med en ledare som bestämmer vad som är tillräckligt svenskt och godkänt är inget jag vill leva i.
Vi ska utveckla landet tillsammans. Inte stänga ute, anta och beskylla varandra felaktigt och med förutfattade meningar.
Däremot ska brottslighet och terrorism beivras och straffas. Utvisning om så är möjligt vid allvarligare brott.
Jag förstår vad du menar. Men muslimer är olika varandra.
Brottslighet som tex terrorism, hedersförtyck kan vi aldrig tolerera. Inte heller spridning av ondskefull islam.
Moskeer kan inte få ledas av vilka galningar som helst.
Detta är nya sfärer för oss övriga och tyvärr blir vi andra tvungna att städa och ta tag i sådana dåliga beteenden. Övriga muslimer - som känner sig fredliga - känner däremot inget ansvar för det. Konstigt nog. Vad jag vet. Det framkommer inte i media i alla fall. Eller så vet bara Säpo. Hederskulturen borde vi kunna jobba bort i Sverige hoppas jag.
Jag har haft arbetskamrater som varit födda muslimer, men ej troende. Har också arbetat med en och annan troende muslim med hjibab. Mitt ena barn är bra kompis med ett muslimskt barn. Ingen av dessa muslimer har varken sagt eller gjort något konstigt.
Jag kan inte direkt påstå att jag vet att dessa muslimer går runt och tänker extrema tankar.. Du uppger att en vanlig muslim är likt en extrem svensk kristen. Det är möjligt. Men vad gör vi med extrema kristna ? Eller de som har andra extrema åsikter ?
Det enda jag kan se är att samhället ska förhindra brottsliga handlingar och bestraffa kriminalitet. Men att bestämma varandras tankar och tro kan vi inte göra.
Ja, det finns ju olika inriktningar på islam, shia och sunni. Den ena är mer bokstavstroende än den andra.
Det finns ju muslimer som fokuserar på sin egna relation till Gud. Som människa har man inte rätt att döma andra människor och göra andra människor illa, även om de är homosexuella tex. Det är är bara Gud som kan döma ( efter döden vill ju muslimer hamna i Paradiset och då gör väl Gud ett bokslut - enligt islam).
Jag tror det bästa vi kan göra är att förbjuda religiösa friskolor och anställa muslimer på arbetsmarknaden
( liksom alla andra ).
Skadliga handlingar mot andra, inom och utom familjen, bestraffas enligt svensk lag.
Du har nog inte riktigt förstått vad demokrati är, ett problem som du tyvärr verkar dela med en del som röstar på SD
Demokrati är inte att ta hänsyn till partier som inte har egen majoritet eller som inte år majoritet tillsammans med andra partier.
Eller tycker du vi ska visa hänsyn för alla andra partier också för att ta hänsyn till hela folkets vila? Ska vi ta hänsyn till L, C, KD, MP, V osv också då ebligt ditt tankesätt eller är det bara SD som ska särbehandlas
Tycker det är skrämmande den utvecklingen man ibalnd ser på nätforum där en stor del inte förstår vad demokrati är.
Fel - Siffrorna visar ju klart och tydligt att SD skrämer svenska folket mer än invadringen.
För trots att många alltså är kritiska mot invandringen så är fler emot SD än för, det säger ju egentligen allt.
SD är alltså inget bra alternativ om man vill få till bra förändringar då SD står för förändringar som är mer skrämmande.
Ett sätt är att kolla på opinionsundersökningarna, där framgår klart och tydligt att en stor majoritet av svenska folket är emot SD.