• nihka

SD varför är du för / emot?

Ture888 skrev 2018-08-12 11:02:57 följande:
    Med samma logik ska då jag få kalla dig skattesmitare. Spelar ingen roll om du är det eller inte, det är min rätt att kalla vem jag vill för skattesmitare för att smäda den personen.

Eller?
    Fast jag kallar ingen som inte är rasist för rasist, men en rasist tycker ju inte att hen är rasist. Har du någonsin hört någon säga "Jag är rasist"? Rasister är tydligen ett utdött släkte. Enligt rasisterna själva iaf
    Om du vill behålla min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Ture888 skrev 2018-08-12 11:23:54 följande:
    Det blir en svår uppgift eftersom de har noll kontroll över vilka som kommer in. Vem som helst kan hitta på vad som helst. Det är bara att slänga sitt pass, segla i hamn och dra en lögnhistoria med tillräckligt mycket inlevelse. Det är exakt så det praktiskt går till idag.

För att inte tala om alla flyktningar som "flyr" till Sverige. Dvs de tycker inte att Italien, Österrike, Danmark eller Frankrike duger, utan de vill upp till Sverige. När de sätter sin fot i Europa upphör de att vara flyktningar.
    Om det är så enkelt varför finns det exempelvis över huvudtaget 9000 asylsökande som det divideras om gällande om de ska få stanna eller inte?

Man upphör aldrig att vara flykting så länge man inte kan när man vill återvända till sitt hemland. 
  • nihka
    Ture888 skrev 2018-08-12 11:44:05 följande:
    Vilka är det som kallas dessa för asylsökande? Jo, media. Dessa 9 000 har gått genom hela Europa för att få "asyl". Det är sådan bullshit att man baxnar, men eftersom det råder fri rörlighet inom EU är det inga andra länder som kontrollerar dessa människor. Så snart de tagit sig in i Europa upphör de att klassas som flyktningar, men eftersom det inte finns några gränser kan de bege sig var de vill.

Hade varje land inom EU inte varit styrda från Bryssel hade det här aldrig hänt.
    Du svarade inte på frågan.

Om det är så enkelt varför finns det exempelvis över huvudtaget 9000 personer som det divideras om gällande om de ska få stanna eller inte?
  • nihka
    Anonym (Olle.P) skrev 2018-08-12 21:27:23 följande:

Bara jag som anser att den här mannen inte har här att göra? Ser man oss svenskar som "orena grisar" är det tacken för vår gästfrihet?
    barometern.se/kalmar/sfi-elev-ville-rena-spraklarare-med-kontroll-doms-till-fangelse/

Kan man tycka, men om en taskig attityd skulle räcka för utvisning skulle nog många SD-anhängare ligga risigt till.
  • nihka
    Anonym (Folket.) skrev 2018-08-13 14:00:30 följande:

Det är bara kolla på en statlig jobb annons för att se detta är verklighet. Man skriver rakt ut att man primerar mångfald=ej vita cis män. och det är meriterande.

En del av mångfalden ÄR "vita cis män", men man behöver även andra. Om det inte finns så många "vita cis män" på en arbetsplats så är det ju meriterande att var en. 
  • nihka
    Padirac skrev 2018-08-13 18:49:18 följande:
    Jag är osäker på om du faktiskt klarar av att förstå 
    Det är inte jag
  • nihka
    Anonym (Folket.) skrev 2018-08-13 19:39:50 följande:
    Jo jag vet att flera tycker som du, jag fattar inte varför hudfärg överhuvudtaget ska ha ngt med i ekvationen att göra. Som när SRs repotrar frågar landslagets tränare varför det är så få svarta i laget... Därför hudfärg är inte viktigast utan hur bra man spelar fotboll kanske?

Att välja ut folk från ras för att motverka rasism ...herregud hur får man ens ihop resonemanget?

SDs väljare håller inte heller med dig, men då är de kränkta outbildade bönder för de inte köper din världsbild.

En stor del av befolkningen får inte ihop ekvationen hur man kan vara mer värd pga sitt kön/husfärg, eller att det finns dolda patrikala strukturer som får kvinnor att välja mer omvårdnadsyrken ex eller vill vara hemma mer med barnen och inte gör det av egen fri vilja och är nöjda med sitt liv.

El ex fridolins utspel om att förskolebarn ska utmanans i stereotypa könsroller, låt mitt barn leka som han vill.

Frankrike förbjöd idag statliga medel att sponsra genusvetenskap, det finns hopp.

Invandringen och identitespolitiken är stora spelare, både till trump och SD. Och fortfarande har vänstern inte fattat någonting, man är bara förundrar.
    Det var inte jag som började prata om hudfärg. Det var du. Jag bara påpekade att ingen är undantagen från mångfalden som handlar om så mycket mer än hudfärg.

Man väljer ut den mest kompetenta personen till jobbet, men om det är en stor övervikt av exempelvis kvinnor så som det är inom skolvärlden och två sökande, en man och en kvinna, är lika lämpliga för jobbet får troligtvis mannen jobbet. Inget konstigt alls.

Inget fel på att låta ungar leka som de vill.

Du har faktiskt ingen aning om hur min världsbild ser ut. Du inbillar dig bara en jävla massa. Nästa gång tänk ett varv innan du postar så du inte talar om för personer som lever på lantbruk att de anser att andra är kränkta outbildade bönder.
  • nihka
    Padirac skrev 2018-08-13 19:03:54 följande:
    Klartext är befriande

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=5949803

En enklare förklaring av SDs essens, 'deras tidigare symbol liknade för mycket en nazistisk symbol' 
    Det får du inte därifrån utan en psykedelisk gyttja.

Länken funkar inte. Det gör av någon anledning nästan aldrig länkar till adressen sverigesradio.se utan man får göra om dem till tinyurl eller köra på gamla FL.
  • nihka
    Anonym (Folket.) skrev 2018-08-14 00:13:35 följande:
    Det är inte jag som anser SD är kränkta outbildade bönder, utan ?etablissemanget?.

Om du är bonde så är väl det jättebra, men tror jag blandade ihop dig med Kylban som sa att identitetspolitiken är en myt. Men du skrev själv att om det va många vita cis män på en arbetsplats så är det bra med andra, vad jag förstår det som annat kön/hudfärg. Ex SR där bara detta ha betydelse och inte ex politisktillhörighet. Därav antog jag att du tyckte identitetspolitik va en bra ide, men om inte så ber jag om ursäkt.

Jag tycker inte det ska vara en faktor överhuvudtaget, lämplighet utan inblandning av kön/ras. Som fallet ovan med skolläraren som kan andra språk, där är det meriter inte att personen är utländsk.

Samtidigt driver man ideen om att kön bara är en konstruktion...? Som kan få de mest utballade slutsatserna eftersom om kön bara är en konsteuktion varför ska man kvotera in från första börja .

Iden om positiv särbehandling är skadlig för samhället, speciellt när det slår mot den andra svaga grupper aka delvis folk som röstar på SD. Man trycker ut en storgrupp från bostadsmarknaden, arbetslivet där man ordnar riktade jobb åt flyktingar sen tror man de undanträngda ska acceptera detta. De gör uppoffringen och har därför rätt till sin åsikt utan en ytlig rasistisk etikett. Man röstar för de frågorna som påverkar en mest och när det är invandring/ani identitetspolitik så äger sd den.

Man kan inte ge invandrare/kvinnor förtur och bättre förutsättningar bara för de ser ut på ett visst sett.

Man kan inte sätta grupper framför andra i bostadsköerna och köpa bostadsrätter för skattebetalarnas pengar som trissar upp priserna. Det klingar lixom inte i ok en normal arbetares öra som precis fått skuldsätta sig för livet. El sparla ut en ensamstånde mamma med barn för kommunen ska sätta en asylsökande där.

Detta driver folk till SD, både det som är verklighet och den upplevda verkligheten.

Men bara det faktum att detta avfärdas som en orsak där vissa inte ens förstår problemet gör mig väldigt förvånad, speciellt efter Trumps vinst i Usa. Var finns analysen, den verkar inte finnas överhuvudtaget då man är fullt upptagen med att skriva SD har rasistiska rötter och kleta rasist på alla SD väljare.
    Och vem är "etablissemanget"? Enligt de SDare som jag har pratat med här verkar det vara alla som inte håller med dem. Och så kallar denna minoritet sig för "folket". Vad är då jag och majoriteten som inte vurmar för SD? 80 procent av befolkningen är inte folket utan tillhör etablissemanget. Nä, det köper jag inte.

Vi sätter hela tiden grupper framför andra, positiv särbehandling. Jag får exempelvis inget försörjningsstöd eller bostadsbidrag eller gratis glasögon - det sistnämnda för att jag inte är barn. Det är det andra som får och jag är med och subventionerar detta. Jag upplever att det är en massa mindre bemedlade människor som vill bestämma att MINA skattepengar ska gå till dem och inte till någon annan.

"Den upplevda verkligheten" är ju många gånger skrönor som den om 30-åriga barn som bor i slott med butlers.

Det kan vara en merit att vara bara utländsk eftersom man tillför något som de som inte är utländska saknar - sin utländskhet. Mina år som utlandssvensk har iaf bara berikat och gett perspektiv.

Läs på om biologiskt kön kontra socialt kön. Socialt kön ÄR en konstruktion. Det hade lika gärna varit killar som sminkar sig så som var brukligt för 1700-tals män i Frankrike, men nu är det något som associeras med kvinnor och vi anser att kvinnor blir mer kvinnliga med lite smink. Detta är en social konstruktion. Finns ingen naturlag som föreskriver mascara på kvinnor utan vi har bara bestämt så och det kan ändras.

Analyser finns det gott om. Du ger en onyanserad bild.

Långt ifrån alla SD-väljare är rasister, men av de rasister som finns är det oproportionerligt många som söker sig till SD. Och så är principprogrammet med sitt obskyra prat om "essänser" rasistiskt jämte hela assimileringsideologin som SDs politik vilar på. Den som inte anser sig överlägsen begär inte att alla som inte är som dem ska konvertera och radera sin bakgrund. Jag tror att en minoritet av SDs väljare har satt sig in i vad SD ideologiskt står för.
  • nihka
    Anonym (Folket.) skrev 2018-08-14 02:39:42 följande:

Jag vill väl påstå att största delen sveriges rasister röstar SD, och jag förstår att just SD drar just deras röster.

Restoriska frågor om vilka etablissemanget är kan du likaväl ställa till Hakelius, om en av de bättre krönikörerna i Sverige använder utrycket så behöver jag nog inte förklara det. Jag uppfattar dig som en intelligent person så du har nog en väldigt bra uppfattning om vad jag menar. Du kan inte missat att media/politiker/kändisar etc föraktar SD.

Jag tror SDs väljare är extremt väl upplysta om SD rasistiska rötter och diverse skrivelser i partiprogrammen. Det är det media/de andra partierna fokuserar på, svårt att missa det även för den mest nyhetsföraktande rasisten om man har ex Fb.

Därimot tror jag inte de frågorna om diverse mindre skrivelser i partiprogramen anses som prioiterade. I verkligheten så pushar man för att man tycker invandrare ska kunna prata svenska, fixa arbeten och ställa motkrav. Om sen partiet i framtiden försöker flytta fram retoriken/politiken än mer, så drar bort sin röst, de extrema har redan till stor del gått vidare till ex afs och liknande.

Jag tror just nu SDs väljare vill stoppa invandring och hantera situationen så det blir lag och ordning, trötta på identitetspolitiken överlag ,skuldbeläggandet och åsiktskorridoren där det är dubbla måttstockar för Media Vänstern och SD.

Kolla på ett klipp på youtube med alexander bard där han förklarar trump fenomenet som i princip kan översättas direkt till SD. Jenny Sjöström sitter och rynkar näsan åt hela resonemanget, ungefär som stora delar av Sverige sen efter valet kommer de inte förstå vad som hände.

Fast det var ingen retorisk fråga. Om jag enligt SD-synen inte är "folket" vad är jag då för dem? Att media/politiker/kändisar etc föraktar SD är inte konstigt. MÅNGA föraktar SD för att de är värda förakt och det vore konstigt om detta inte gällde media/politiker/kändisar. Jag är inget av dessa och jag föraktar SD och skulle jag då vara "etablissemanget" för det eller om jag skulle bli exempelvis politiker eller kändis och behålla min syn automatiskt bli en del av "etablissemanget"?

Nej, jag har en egen kunskap och en egen grundad åsikt och är inte "förd bakom ljuset" av något slags konspirationssamhälle. Dessutom finns media/politiker/kändisar som vurmar för SD. De är bara inte lika många. Och om ens historia och nutid ser ut som den gör är det inte konstigt om man inte vinner allmän acceptans.

Vad många SDare inte tycks fatta är att det är de själva som behöver "vakna" och är "radiostyrda" när man påstår att alla som är emot dem är det för att man inte ser "sanningen" och "verkligheten" där Sverige har kollapsat. Sverige är ett extremt välmående samhälle, men naturligtvis har var tid sina problem. Dessa ska naturligtvis adresseras, men inte av domedagsprofter som lovar guld och gröna skogar bara vi stoppar invandringen. Alla utom de längst ner på samhällsstegen har fått det bättre. Detta skapar splittring. Jag har bott utomland i många år och det har sedan decennier funnits synlig gängkriminalitet och dödsskjutningar. Hur länge trodde lilla Sverige att vi skulle slippa? Där det finns något att hämta där finns det kriminalitet. Om man tar bort en part flyttar genast nästa in oftast direkt eller indirekt underställda internationella ligor. För att bekämpa detta behövs MER samarbete över gränserna - inte SDs isolering och tanke om att kriminalitet sitter i generna/nationaliteten.

Och vilka partier vill INTE att invandrare ska kunna prata svenska, fixa arbeten och ställer inga motkrav? SD försöker sparka in öppna dörrar. Och så kanske inte allt går så fort för demokrati är en seg process.

Jag har bättre koll på SD än många SD:are här som inte ens vet vad assimileringspolik är - och då är det ändå SDs ideologiska grund som alla andra beslut fattas utifrån.

Det finns inget annat parti där det finns så många följare med chips on their shoulders och som går in i SD likt romane/filmen The Wave. Det här är farligt för ett samhälle. SD tankegods är farligt för samhället. 

Och vi har redan röstat om EU. Folket har sagt sitt. EU är inget man hoppar in och ut ur. Det kostar MASSOR att anpassa sig både in och ut. En majoritet av svenska folket vill INTE ha en ny folkomröstning. Varför ska man rätta sig efter vad en minortiet vill och köra över majoriteten bara för att SD är minoriteten och ensamma betraktar sig som "folket"?

AFS har inte alls (ännu?) dragit till sig så många väljare. "Övriga" mäter 2,9% och merparten av dessa är sannolikt inte AFS utan många pyttesmå partier och så MED. SD kommer att fortsätta husera merparten av rasisterna för att de är inte dummare än att de fattar att där finns störst chans att kunna påverka.
Svar på tråden SD varför är du för / emot?