Anonym (Folket.) skrev 2018-08-14 00:13:35 följande:
Det är inte jag som anser SD är kränkta outbildade bönder, utan ?etablissemanget?.
Om du är bonde så är väl det jättebra, men tror jag blandade ihop dig med Kylban som sa att identitetspolitiken är en myt. Men du skrev själv att om det va många vita cis män på en arbetsplats så är det bra med andra, vad jag förstår det som annat kön/hudfärg. Ex SR där bara detta ha betydelse och inte ex politisktillhörighet. Därav antog jag att du tyckte identitetspolitik va en bra ide, men om inte så ber jag om ursäkt.
Jag tycker inte det ska vara en faktor överhuvudtaget, lämplighet utan inblandning av kön/ras. Som fallet ovan med skolläraren som kan andra språk, där är det meriter inte att personen är utländsk.
Samtidigt driver man ideen om att kön bara är en konstruktion...? Som kan få de mest utballade slutsatserna eftersom om kön bara är en konsteuktion varför ska man kvotera in från första börja .
Iden om positiv särbehandling är skadlig för samhället, speciellt när det slår mot den andra svaga grupper aka delvis folk som röstar på SD. Man trycker ut en storgrupp från bostadsmarknaden, arbetslivet där man ordnar riktade jobb åt flyktingar sen tror man de undanträngda ska acceptera detta. De gör uppoffringen och har därför rätt till sin åsikt utan en ytlig rasistisk etikett. Man röstar för de frågorna som påverkar en mest och när det är invandring/ani identitetspolitik så äger sd den.
Man kan inte ge invandrare/kvinnor förtur och bättre förutsättningar bara för de ser ut på ett visst sett.
Man kan inte sätta grupper framför andra i bostadsköerna och köpa bostadsrätter för skattebetalarnas pengar som trissar upp priserna. Det klingar lixom inte i ok en normal arbetares öra som precis fått skuldsätta sig för livet. El sparla ut en ensamstånde mamma med barn för kommunen ska sätta en asylsökande där.
Detta driver folk till SD, både det som är verklighet och den upplevda verkligheten.
Men bara det faktum att detta avfärdas som en orsak där vissa inte ens förstår problemet gör mig väldigt förvånad, speciellt efter Trumps vinst i Usa. Var finns analysen, den verkar inte finnas överhuvudtaget då man är fullt upptagen med att skriva SD har rasistiska rötter och kleta rasist på alla SD väljare.
Och vem är "etablissemanget"? Enligt de SDare som jag har pratat med här verkar det vara alla som inte håller med dem. Och så kallar denna minoritet sig för "folket". Vad är då jag och majoriteten som inte vurmar för SD? 80 procent av befolkningen är inte folket utan tillhör etablissemanget. Nä, det köper jag inte.
Vi sätter hela tiden grupper framför andra, positiv särbehandling. Jag får exempelvis inget försörjningsstöd eller bostadsbidrag eller gratis glasögon - det sistnämnda för att jag inte är barn. Det är det andra som får och jag är med och subventionerar detta. Jag upplever att det är en massa mindre bemedlade människor som vill bestämma att MINA skattepengar ska gå till dem och inte till någon annan.
"Den upplevda verkligheten" är ju många gånger skrönor som den om 30-åriga barn som bor i slott med butlers.
Det kan vara en merit att vara bara utländsk eftersom man tillför något som de som inte är utländska saknar - sin utländskhet. Mina år som utlandssvensk har iaf bara berikat och gett perspektiv.
Läs på om biologiskt kön kontra socialt kön. Socialt kön ÄR en konstruktion. Det hade lika gärna varit killar som sminkar sig så som var brukligt för 1700-tals män i Frankrike, men nu är det något som associeras med kvinnor och vi anser att kvinnor blir mer kvinnliga med lite smink. Detta är en social konstruktion. Finns ingen naturlag som föreskriver mascara på kvinnor utan vi har bara bestämt så och det kan ändras.
Analyser finns det gott om. Du ger en onyanserad bild.
Långt ifrån alla SD-väljare är rasister, men av de rasister som finns är det oproportionerligt många som söker sig till SD. Och så är principprogrammet med sitt obskyra prat om "essänser" rasistiskt jämte hela assimileringsideologin som SDs politik vilar på. Den som inte anser sig överlägsen begär inte att alla som inte är som dem ska konvertera och radera sin bakgrund. Jag tror att en minoritet av SDs väljare har satt sig in i vad SD ideologiskt står för.