Inlägg från: Less is more |Visa alla inlägg
  • Less is more

SD varför är du för / emot?

...inte längre har på sig sånt som 8-åring ......(rättelse ovan ).

• Less is more
    Anonym (mor) skrev 2018-07-16 17:39:43 följande:

Det kryllar av SD-trådar. SÅ känner man igen ett framgångsparti. Inte en enda tråd om M eller S. Vem bryr sig om dom liksom. SD 2018!

Det är roligare att diskutera SD för det är ett "nytt" parti man vill lära känna och förstå. Sen kanske man ändå väljer S eller M när det kommer till kritan.
  • Less is more
    Anonym (mor) skrev 2018-07-16 17:58:30 följande:

Nja särskilt nya är ju inte SD. Liksom första hänförelsen borde lagt sig? Självklart så röstar man inte SD bara för att man vill älta om dom 24/7 utan antagligen ngt annat. Kanske F! rentav

F! ...nu hänger jag inte med. Men det spelar ingen roll...
  • Less is more
    Anonym (xyz) skrev 2018-07-16 18:17:20 följande:

Hur skulle det vara om du läste det som du själv länkar till?

"Personer med etableringsersättning ingår endast om de deltar i ett arbetsmarknadspolitiskt program.".

Där kan regeringen gömma undan de flesta asylsökande utan att de syns i statistiken. Det är inte förvånande eftersom Socialdemokraterna tidigare förtidspensionerade personer på löpande band för att de skulle försvinna ur arbetslöshets-statistiken.

Förtidspension på grund av arbetslöshet har väl aldrig någon fått ?
  • Less is more
    Anonym (anonym) skrev 2018-07-16 18:39:59 följande:

Jo, de oanställningsbara fick förr förtidspension numera valsar de istället omkring i diverse åtgärdsprogram inte sälla i årtionden. Märks inte minst på hur många sekond-hand-butiker som startas av diverse ideella organisationer, de som förr fick förtidspension jobbar för ersättning från försäkringskassan och då kallas det för arbetsträning

Men det berodde nog snarare på sjukdom och funktionsnedsättningar. Därför var / är många av de arbetslösa. En grupp som inte får glömmas bort faktiskt - då de antagligen är ganska många. De får kämpa dubbelt i motvind i vårt samhälle utifrån deras förutsättningar.
  • Less is more
    Anonym (anonym) skrev 2018-07-17 19:41:36 följande:

Nu skyfflas de med diverse problem istället runt i diverse åtgärder som aldrig leder någonstans förutom till ohälsa

Visstvär det så och politikerna borde titta på detta, komma ut i den operativa verkligheten och se hur det fungerarvoch hänger ihop - elller inte hänger ihop.
  • Less is more
    Anonym (anonym) skrev 2018-07-17 20:03:15 följande:

De har ju varit ute och tittat på verksamheten i olika åtgärder och pratat med personer som deltagit, dessa har ju dock hållit tyst i rädsla för att bli av med ersättningen

Politikerna och deras tjänstemän behöver komma ut och prata med handläggare inom t.ex. AF, FK och kommuner - i stad och land. Det finns tex mycket kunskap om vad som inte fungerar och vilka regelsystem som motarbetar varandra. Det blir ineffektivt. De måste ut och se och hur det fungerar i verkligheten, lägga pusslet, och fundera på den röda tråden.
  • Less is more

Låt nuvarande regler vara kvar. Kvinnor som behöver rådgivning, information och stöd bör kunna få det. Det ska vara så medvetet ingrepp som möjligt.

Det kräver en massa administration och byråkrati att besluta om folk ska få rätt till abort. Vi har inte riktigt plats för det i Sverige.

I övrigt kan det vara bra att på olika sätt jobba förebyggande så att de onödigaste graviditeterna inte alls hade blivit ett faktum.

• Less is more
    tobbe01 skrev 2018-07-21 12:57:33 följande:

Självklart speglar FL lite av klimatet i samhället, men jag har inte min världsbild baserad på vad jag läser här. Jag är LIIITE större än så. Helt klart så väcker SD enormt mkt känslor och engagemang. Har du sett ngn tråd om MP? Nä tänkte väl det. Vi kan diskutera tills helv..tet fryser till is huruvida SD är bra eller dåliga så vi får invänta valet helt enkelt och inse att människor tycker väldigt olika och det får man i vårt underbara land. Jag tror SD kommer göra ett KANONVAL.......men vem vet.

Det är för att de andra partierna upplevs som så otroligt sömniga och tråkiga. Finns ingen passion eller driv. SD anhängare härjar runt på sociala medier och det är de man får prata med. Fast jag kan inte rösta på SD bara för den anledningen.
  • Less is more

Jag ogillar "vi och de-snacket". Det har startat många krig i Europa och världen. Illavarslande.

Ett stängt Sverige med en ledare som bestämmer vad som är tillräckligt svenskt och godkänt är inget jag vill leva i.

Vi ska utveckla landet tillsammans. Inte stänga ute, anta och beskylla varandra felaktigt och med förutfattade meningar.

Däremot ska brottslighet och terrorism beivras och straffas. Utvisning om så är möjligt vid allvarligare brott.

• Less is more
    oanonym skrev 2018-08-21 14:00:21 följande:

Håller med dig till stor del. Tyvärr är det en viss religion som inte är kompatibelt med ditt och mitt synsätt. Andra religioner är det också, men har fått flytta sig eller anpassat sig.

Kommer islam att göra det? Det är det som är frågan. Religioner, och framförallt islam, har ju mycket av detta Vi och de - snacket, som du pratar om.

Orkar och klarar vi av att ändra en religion, och dess anhängare, en gång till?

Vill tillägga att jag absolut inte är SD.

Jag förstår vad du menar. Men muslimer är olika varandra.

Brottslighet som tex terrorism, hedersförtyck kan vi aldrig tolerera. Inte heller spridning av ondskefull islam.

Moskeer kan inte få ledas av vilka galningar som helst.

Detta är nya sfärer för oss övriga och tyvärr blir vi andra tvungna att städa och ta tag i sådana dåliga beteenden. Övriga muslimer - som känner sig fredliga - känner däremot inget ansvar för det. Konstigt nog. Vad jag vet. Det framkommer inte i media i alla fall. Eller så vet bara Säpo. Hederskulturen borde vi kunna jobba bort i Sverige hoppas jag.
  • Less is more
    oanonym skrev 2018-08-21 15:44:30 följande:

Alla koncentrerar sig bara på terrorister och självmordsbombare. Det gör ju att vissa muslimer kan ses som ?vanliga troende?, fastän de har ganska dåliga värderingar, människosyn, kvinnosyn, o.s.v.

En vanlig muslim kan jämföras med en ganska extrem svensk kristen. Där ligger det stora problemet, anser jag.

Jag har haft arbetskamrater som varit födda muslimer, men ej troende. Har också arbetat med en och annan troende muslim med hjibab. Mitt ena barn är bra kompis med ett muslimskt barn. Ingen av dessa muslimer har varken sagt eller gjort något konstigt.

Jag kan inte direkt påstå att jag vet att dessa muslimer går runt och tänker extrema tankar.. Du uppger att en vanlig muslim är likt en extrem svensk kristen. Det är möjligt. Men vad gör vi med extrema kristna ? Eller de som har andra extrema åsikter ?

Det enda jag kan se är att samhället ska förhindra brottsliga handlingar och bestraffa kriminalitet. Men att bestämma varandras tankar och tro kan vi inte göra.
  • Less is more
    oanonym skrev 2018-08-21 21:01:39 följande:

De extrema kristna i Sverige får ofta kritik för sina uttalanden om t.ex. kvinnor, homosexuella.

Ganska ofta kallas det sektbeteende.

Det är lättare för en kristen att tolka bibeln så den passar in i ett modernt samhälle än vad det är för en muslim att göra samma med koranen. Den får ju inte tolkas, egentligen.

Det är när man diskuterar kvinnors rättighter, homosexuellas rättigheter, allmän människosyn, o.s.v. som man märker hur extrem en troende är. Och de flesta diskuterar inte sådant på jobbet.

Nej, vi kan inte bestämma andras tankar och tro. Däremot så har man rätt att kritisera religion på samma sätt som man kan kritisera nazism och rasism, t.ex. Många är ganska feg att kritisera islam. Det ska vara ganska extrem islam innan kritiken kommer fram.

Ja, det finns ju olika inriktningar på islam, shia och sunni. Den ena är mer bokstavstroende än den andra.

Det finns ju muslimer som fokuserar på sin egna relation till Gud. Som människa har man inte rätt att döma andra människor och göra andra människor illa, även om de är homosexuella tex. Det är är bara Gud som kan döma ( efter döden vill ju muslimer hamna i Paradiset och då gör väl Gud ett bokslut - enligt islam).

Jag tror det bästa vi kan göra är att förbjuda religiösa friskolor och anställa muslimer på arbetsmarknaden

( liksom alla andra ).

Skadliga handlingar mot andra, inom och utom familjen, bestraffas enligt svensk lag.
  • Less is more
    Anonym (Affe) skrev 2018-08-22 23:50:59 följande:

Är invandringens kostnader och konsekvenser som skrämmer mig.

Enormt många kommer ha ett livslångt bidragsberoende och många kommer hamna i kriminalitet. Påverkar Sverige på så många olika plan.

Invandrare skrämmer mig dock inte.

Arbetsgivarna behöver också anställa personer med utländsk bakgrund.
Svar på tråden SD varför är du för / emot?