• Anonym (den ena idiotin efter den andra)

Nätläkare - Bra eller dåligt?

Personligen är jag helt emot all form av distansering från det fysiska mötet. Vi människor behöver snarare mer mänsklig samvaro och läkarkontakter än färre.

Kan bara tänka mig alla viktiga sjukdomar som inte upptäcks och feldiagnostiseringar.

Vill höra era åsikter och ifall ni själv kan tänka er använda en sådan och ifall det är en bra idé?

• Svar på tråden Nätläkare - Bra eller dåligt?
  • Anonym (--)

Jag är emot pga att det urholkar resurserna för den fysiska vård som inte kan skötas via video. Om du går till en nätläkare så får de full ersättning för "besöket" trots att deras kostnader är minimala. De tar enbart emot lindriga åkommor som knappt behöver vård, allt annat hänvisas till den fysiska vården. Det är dessutom många som vänder sig till dem för saker som de inte skulle bemöda sig om att gå till vårdcentralen för, dvs åkommor som inte över huvud taget behöver läkarkontakt, vilket kostar en massa skattepengar i onödan.

Kom sen inte och klaga på att det är långa köer till cancervården när alla pengar går åt till att läkare ska titta ner i halsen på barn som varit sjuka med virus i mindre än 24 timmar!

• Anonym (Bra)

För min del har de varit jätte positivt att de har kommit.

Jag lider av borderline blandannat och hamnar i perioder då jag inte klarar av att ta mig utanför dörren, att sköta hälsan o hygien ovs är en daglig kamp. Ännu värre att faktiskt söka hjälp för ens fysiska problem.

Så sen dess jag hitta läkarapp har jag kunnat få söka för en del jag behövt men inte klarat av på månader, och att klara ta hand om sin fysiska hjälper ju även den psykiska biten!

• Anonym (Siri)

Jag sällar mig till skaran som anser att de urholkar den vårdkedja man byggt upp.

Beroende på var du bor och var nätläkaren har sitt bolag/säte (vilket "konsumenten" förmodligen ger blanka 17 i ) kan det räknas som att du sökt vård i annat landsting. Detta är mer kostsamt än att söka vård på närmaste vårdcentral eller närakut.

Googla gärna artiklar gällande detta i Skåne, jag tror att de var bland de första att uppmärksamma de enorma kostnader som detta medfört.

• Anonym (apap)

Jag håller egentligen principiellt med övriga och anser att de, som systemet är utformat idag, är dåliga för vården i stort, då det medför orimliga kostnader för landstingen. Tillgänglighet är ju bra, men blir det allt för enkelt och billigt att "få vård" så kommer det ju överutnyttjas, vilket ger stora kostnader utan att faktiskt göra någon friskare.

Men å andra sidan har jag själv använt nätläkare ett par gånger, dels för att få ett sjukintyg när min son fick vattkoppor precis innan en resa som vi var tvungna att avboka (vi fick tillbaka alla pengar tack vare det intyget..), och dels för att få allergimedicin utskrivet till mig själv. Blev dock lite skrämd av hur lätt det var att få receptbelagd medicin, det var typ "Hej, jag känner mig allergisk, jag tror det är gräs", "OK, här får du fyrtioelva recept", utan några som helst följdfrågor från läkarens sida... Lite för enkelt, helt enkelt, som att det bara är volym som räknas, inte vårdkvalitet.

• Anonym (Siri)

Det som hänt på senaste, om jag refererar till inlägget ovan om tillgänglighet, är ju att många vårdcentraler hakat på webb-trenden. Så att man får ett Skype-möte med en läkare på sin vanliga husläkarmottagning. Det kan jag se vissa vinster och fördelar med. Men de doktorsappar som är helt webb-baserade bör man undvika (min åsikt).

• Anonym (--)
    Anonym (Siri) skrev 2018-07-15 08:04:55 följande:

Det som hänt på senaste, om jag refererar till inlägget ovan om tillgänglighet, är ju att många vårdcentraler hakat på webb-trenden. Så att man får ett Skype-möte med en läkare på sin vanliga husläkarmottagning. Det kan jag se vissa vinster och fördelar med. Men de doktorsappar som är helt webb-baserade bör man undvika (min åsikt).

Jag håller helt med dig, är det ens vanliga vc så är det de som får pengarna och kan använda dem till någon äldre multisjuk som tar mer tid än standardpatienten.
  • Anonym (dr)

I grunden är det enbart positivt att tillgängligheten till vård ökar med digitala verktyg.

Jag använder ingen läkarapp men har kontaktat min normala läkare via hemsidan (var det 1177?) för att hantera enklare ärenden. Typ, önskemål om ökad dos på befintlig medicinering osv.

Det som måste vara svårt med läkare-på-app är att överföra helhetsbilden av sjukdomen när läkaren skall göra sin bedömning.

DET är å andra sidan inte märkvärdigare än att jag kan ringa en sköterska på 1177 för att få hennes bedömning av man besvär och det gör många av oss idag redan.

Så egentligen kan jag inte hitta någonting negativt med fenomenet.

Och tänk lite vidare än svenska förhållande. Tänk vilken skillnad detta skulle kunna göra i fattiga länder med knappt existerande sjukvård.

• Anonym (Var)

Var finns det nätläkare?

• Anonym (dr)
    Anonym (Var) skrev 2018-07-15 08:57:31 följande:
    Var finns det nätläkare?
    Exempelvis på:

kry.se
    mindoktor.se
    doktor24.se

Finns många sådana sidor som i sin tur har appar för telefonen

Tänk bara den service och den hjälp att det finns en psykolog att tala med direkt tillgänglig i videosamtal i mobilen när man som psykiskt sjuk får en ångestattack.
  • Anonym (Var)
    Anonym (dr) skrev 2018-07-15 09:07:31 följande:

Exempelvis på:

kry.se

mindoktor.se

doktor24.se

Finns många sådana sidor som i sin tur har appar för telefonen

Tänk bara den service och den hjälp att det finns en psykolog att tala med direkt tillgänglig i videosamtal i mobilen när man som psykiskt sjuk får en ångestattack.

Kan man få recept utskrivet där? Måste man cama med läkaren ?
  • Anonym (apap)
    Anonym (Var) skrev 2018-07-15 09:09:16 följande:

Kan man få recept utskrivet där? Måste man cama med läkaren ?

Man kan kommunicera helt med text, och de skriver (åtminstone i mitt fall) gladeligen ut allehanda läkemedel utan ordentlig undersökning, enbart baserat på de symptom man säger sig ha. Borde vara väldigt lätt att bluffa sig till läkemedel (även om det i mitt fall var verkliga symptom så gjordes ju ingen som helst undersökning eller kontroll överhuvudtaget, inte ens några uppföljande frågor mer än ?jag kan skriva ut läkemedel x, y och z, låter det bra??)
  • Anonym (felfördelning)
    Anonym (--) skrev 2018-07-15 05:00:54 följande:
    Jag är emot pga att det urholkar resurserna för den fysiska vård som inte kan skötas via video. Om du går till en nätläkare så får de full ersättning för "besöket" trots att deras kostnader är minimala. De tar enbart emot lindriga åkommor som knappt behöver vård, allt annat hänvisas till den fysiska vården. Det är dessutom många som vänder sig till dem för saker som de inte skulle bemöda sig om att gå till vårdcentralen för, dvs åkommor som inte över huvud taget behöver läkarkontakt, vilket kostar en massa skattepengar i onödan. Kom sen inte och klaga på att det är långa köer till cancervården när alla pengar går åt till att läkare ska titta ner i halsen på barn som varit sjuka med virus i mindre än 24 timmar!

Det är ju främst fördelningen av pengar som är tokig, tycker jag. Det är ju toppen att man t.ex. kan ge sjukintyg till en som ligger hemma med influensa utan en massa onödiga ansträngningar och smittorisk, men den som utför tjänsten borde få betalt efter hur mycket resurser som behövs, inte ett schablonbelopp. Då hade man kunnat lägga pengarna där de gör nytta.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (dr) skrev 2018-07-15 08:55:05 följande:
    I grunden är det enbart positivt att tillgängligheten till vård ökar med digitala verktyg.

Jag använder ingen läkarapp men har kontaktat min normala läkare via hemsidan (var det 1177?) för att hantera enklare ärenden. Typ, önskemål om ökad dos på befintlig medicinering osv.

Det som måste vara svårt med läkare-på-app är att överföra helhetsbilden av sjukdomen när läkaren skall göra sin bedömning.

DET är å andra sidan inte märkvärdigare än att jag kan ringa en sköterska på 1177 för att få hennes bedömning av man besvär och det gör många av oss idag redan.

Så egentligen kan jag inte hitta någonting negativt med fenomenet.

Och tänk lite vidare än svenska förhållande. Tänk vilken skillnad detta skulle kunna göra i fattiga länder med knappt existerande sjukvård.
    Håller med
  • Anonym (hmm)

Jag tycker att det är fantastiskt bra att det finns. Känns tryggt om man skulle behöva. Jag ser inte varför folk ska behöva sitta och trängas i en lokal och träffa läkare för åkommor som är akuta men enkla att lösa. Jag undrar också om det verkligen överutnyttjas? Trots allt kostar det väl några hundra kronor, och för dom (få??) som gillar uppmärksamhet från vården är väl hela vitsen att få åka dit?! 

Snabb och enkel vård gör att man kan undvika onödiga sjukdagar. Många landsting har väl ingen "närakut", och vad jag förstår så gäller då att välja mellan att få tid på vc "nån gång i framtiden" eller söka på sjukhusets akut. Jag tycker att sjukhusets akut borde vara till för svårare problem. 

• Carabellis kusp
    Anonym (hmm) skrev 2018-07-15 13:36:59 följande:

Jag tycker att det är fantastiskt bra att det finns. Känns tryggt om man skulle behöva. Jag ser inte varför folk ska behöva sitta och trängas i en lokal och träffa läkare för åkommor som är akuta men enkla att lösa. Jag undrar också om det verkligen överutnyttjas? Trots allt kostar det väl några hundra kronor, och för dom (få??) som gillar uppmärksamhet från vården är väl hela vitsen att få åka dit?! 

Snabb och enkel vård gör att man kan undvika onödiga sjukdagar. Många landsting har väl ingen "närakut", och vad jag förstår så gäller då att välja mellan att få tid på vc "nån gång i framtiden" eller söka på sjukhusets akut. Jag tycker att sjukhusets akut borde vara till för svårare problem. 

Fast tyvärr är det gratis för barn vilket gör att föräldrar kontaktar en app istället för 1177 och är helt aningslösa angående kostnaden som det genererar för landstinget.

En annan femma är att det förskrivs mycket mer antibiotika via dessa vtårdkontakter vilket är helt galet med tanke på den snabba ökningen av antibiotikaresistens.
  • Anonym (Så bra)

För oss har det flera gånger varit riktigt bra med en doktors-app, för bedömning av utslag, utskrivning av medicin man behöver osv. När man vet vad problemet är och bara behöver medicin eller intyg så är det guld värt. Tex fick barnet inte gå på dagis trots att vi egentligen redan visste att utslagen inte var smittsamma. Eller att man vill undvika vctrl i värsta influensasäsongen.

• Carabellis kusp
    KRY skrev 2018-07-15 22:41:55 följande:

Hej! 

Intressant att ta del av era tankar om digital vård. Vi på KRY vill gärna bemöta vissa felaktiga antaganden om digital vård som vi läser i den här tråden samt förklara vilken funktion digital vård fyller för både patienten och samhället som stort. 

Vi är en del av den offentligt finansierade vårdens utbud och då landets sjukvårdspolitiker tycker att det finns ett stort värde i den vård vi ger till patienter har man nationellt kommit överens om att ersätta ett läkarbesök hos oss med 650 kronor minus eventuell patientavgift. Det innebär alltså att i de fall patienten betalar en patientavgift på 250 kr ersätts vi med 400 kr. Det kan jämföras med att ett fysiskt möte i primärvården kostar cirka 1 700 kronor att producera. Om en av våra läkare tar emot en patient som vi inte kan hjälpa så får man sin patientavgift tillbaka, ingen kostnad uppstår för samhället och vi hänvisar till fysisk vårdmottagning.

Kry gör det möjligt för patienter över hela Sverige att träffa läkare och psykolog via videosamtal i mobilen. Patienten får hjälp av en legitimerad läkare eller psykolog inom i genomsnitt 15 minuter. KRY startade med en ambition om att göra vården mer tillgänglig för alla, oavsett var en bor eller eller i vilken livssituation en befinner sig i. Svensk vård håller generellt sett en hög kvalitet men problemet är att det är svårt att få hjälp när man behöver det. Digitala vårdbesök kan avlasta köerna till de fysiska vårdcentralerna vilket kan minska både de offentliga kostnaderna i primärvården samt öka patienternas möjligheter till snabb och tillgänglig vård på rätt nivå. Bland de patienter vi behandlar på KRY uppger 93 % att de annars skulle uppsökt en fysisk vårdcentral. 

Alla våra läkare har svensk legitimation och erfarenhet från att arbeta i primärvården. De baserar sina bedömningar på samma riktlinjer som de använder när de arbetar på sjukhus eller vårdcentraler. En stor del av vårdens diagnostik handlar om sjukdomshistoria och symptombeskrivning och det finns många diagnoser, tillstånd och symptom som på ett patientsäkert sätt kan bedömas digitalt. När vi tittar på data från vården ser vi att vi på Kry i dagsläget kan ta hand om cirka 50 procent av alla de besök som sker i primärvården. 

Gällande antibiotikaförskrivning så ligger KRY mycket bra till i förhållande till de riktlinjer som finns. Då vi på Kry arbetar digitalt kan vi lättare än andra vårdgivare följa upp vår förskrivning av antibiotika och gripa in om felaktig förskrivning sker. 

Mvh KRY

www.dn.se/nyheter/sverige/fel-recept-pa-vatskeersattning-kry-uppmanade-patienter-att-kontakta-lakare/

Vilken affärsidé! Ge patienten fel råd, uppmana dem att söka läkare, mer business för er...! Man tar sig för pannan.
Svar på tråden Nätläkare - Bra eller dåligt?