• Mamss55

Kan pappan ta hand om barnen?

Idag åkte vi och kvällsbada hela familjen, jag, pappan och barnen. Våra pojkar är 2,5 år och yngre sonen 13 månader. Nu kan ju ingen av dem simma, så vi måste se efter dem väldigt mycket vid vattnet. Vi gick till stranden som är rätt så grund till en början, ca 30cm vatten en meter in i havet, med berg på sidan. Vi kommer till vattnet, barnen går i och jag tänker att jag kan gå och doppa mig längre ut i havet, eftersom pappan är med och då borde se efter barnen tänker jag. Vi utbyter några ord om vem som går i djupet först, han säger att jag kan gå först. Ca 10 meter bort ändrar jag mig, massor med sjögräs och småfisk så jag börjar gå tillbaka på dom icke-gräsiga ställena (tänker att jag går och doppar mig sen, pappan kan gå först ifall han känner för det). Då ser jag honom stå på knäna i det låga vattnet med äldre sonen framför sig. Han berättar och pratar om fisken och försöker då tydligen peka ut en till sonen. Vår yngre står bakom.

Nu är problemet då att den yngre sonen kan ju inte klara sig utan uppsikt i vattnet. Han faller omkull, det kommer en plums o pappan skriker till. Jag hinner se sonen ligga i vattnet med kroppen helt i, huvudet ovanför ytan dock. Pappan vänder sig om, men befinner sig 1-2 meter ifrån honom, så huvudet hinner gå under ytan och endast ryggen på pojken syns. Mitt hjärta helt fullständigt stannar, jag står kanske 8 meter bort. Pappan tar naturligtvis genast upp honom och bär honom till stranden. Jag springer till dom och frågar hur det är med pojken. Pappan säger att han är okej, men jag är fortfarande skärrad länge. Pojken säger inte ett pip, hostar inte, ingenting. Snart på stranden så skrattar han, leker i sanden och beter sig som vanligt.

Pappan blir väääldigt tystlåten och säger knappt en knyst innan vi är hemma. Sen börjar vi bråka, nämligen så ifrågasätter jag lite hur han vände ryggen till vår minsting så där. Han vill inte svara på hur det gick till eller blev så utan säger att jag "beskyller honom för att försöka ta livet av honom" (?!)

Han förstår att han har gjort fel som vänt pojken ryggen i vattnet, men verkar väldigt arg och defensiv över att jag påpekar saken och försöker prata om det. Försökte också fråga om jag gjorde fel i att gå bort eller om han ignorerade sonen på flit för att lära mig någon läxa eller demonstrera något, men det säger han att det inte är. Får ingen vettig förklaring på det som hände och undrar hur han prioriterar/ om jag kan våga gå bort från dem alls i fortsättningen. Är detta normalt, borde inte pappor ha det lika mycket i sig att prioritera säkerhet som mammor eller överdriver jag?

Till saken hör att jag småningom hade tänkt börja plugga/jobba och detta oroar mig, ifall han inte har barnens säkerhet lika mycket inbyggd i sig/ struntar i det för att "ha kul" med äldre sonen... han skulle bli hemma med barnen då en tid, möjligtvis. Vanligtvis sköter han barnen lika mycket som jag, förutom då han är på jobbet och jag hemma med dem. Förstår inte varför han blir arg på mig då jag försöker prata om HUR vi sköter barnen tillsammans och fråga om vi borde ändra på något så att farliga saker inte händer. Jag gjorde också klart för honom att jag verkligen inte förstår hur det "bara blir så" att man vänder en bebis ryggen till i vattnet..

• Svar på tråden Kan pappan ta hand om barnen?
  • Anonym (Viktigt)

Barn och vatten,sjöar bassänger ,bryggor är farlig kom.Och när dom inte kan simma.Gäller att hålla koll hela tiden eller avstå att vara närä vatten.

• hon mot strömmen

Med två små barn som behöver tillsyn i vattnet så tar man hand om ett barn var helt enkelt. Man får doppa sig som vuxen när bägge barnen är uppe ur vattnet och en förälder har lättare att se till bägge barnen.

• Mamss55
    hon mot strömmen skrev 2018-07-16 00:13:26 följande:

Med två små barn som behöver tillsyn i vattnet så tar man hand om ett barn var helt enkelt. Man får doppa sig som vuxen när bägge barnen är uppe ur vattnet och en förälder har lättare att se till bägge barnen.

Riktigt bra idé nog, tänkte inte på det. Dock så litade jag ju på att han kunde se efter dem båda tillika, eftersom jag själv också gjort det vid vattnet flera gånger. Också han har naturligtvis gjort det, men hans defensiva attityd när något sånt här händer gör mig en aning förvirrad. Men jo, det är en bra point att kanske doppa sig efter barnen förstås.
  • Anonym (Iris)

Jag tror att pappan fick en ordentlig tankeställare och kommer vara försiktigare med vatten nu.

Hade min man frågat mig om riskerade mitt barns liv med avsikt så hade jag blivi arg. Tror du på fullaste allvar att han gjorde det med flit för att lära dig en läxa ?

Med tre så små barn så gissar jag att ni mer eller mindre har konstant sömnbrist. Man tappar lätt fokus och gör misstag när man är trött tyvärr. Han gjorde en tabbe och mår troligtvis dåligt över det. Att du är helt oförstående och till och med anklagar honom för att gjort det med flit gör gör det knappast lätt att föra en givande konversation om saken.

Vänta med att ta upp saken tills ni båda har lugnat ner er.

• Mamss55
    Anonym (Iris) skrev 2018-07-16 00:22:17 följande:

Jag tror att pappan fick en ordentlig tankeställare och kommer vara försiktigare med vatten nu.

Hade min man frågat mig om riskerade mitt barns liv med avsikt så hade jag blivi arg. Tror du på fullaste allvar att han gjorde det med flit för att lära dig en läxa ?

Med tre så små barn så gissar jag att ni mer eller mindre har konstant sömnbrist. Man tappar lätt fokus och gör misstag när man är trött tyvärr. Han gjorde en tabbe och mår troligtvis dåligt över det. Att du är helt oförstående och till och med anklagar honom för att gjort det med flit gör gör det knappast lätt att föra en givande konversation om saken.

Vänta med att ta upp saken tills ni båda har lugnat ner er.

Haha nej det var kanske inte så bra sagt heller nej. Undrar ju bara hur sådant ens kan hända, jag känner mig alltid så rädd vid vattnet med dem och annars också är lite smått "hysterisk" över säkerheten ibland. Han är lite väl avslappnad ibland tycker jag. Man tar ju inte ögonen ifrån ungen vid vatten ju!!???????? den äldre sonen kan ju faktist klara sig bra vid det låga vattnet eftersom han har balansen, motoriken och storleken på sin sida, men den yngre sonen kan ju falla då han går på marken också, så det känns som ett dumt val att "prioritera" den större i det sammanhanget.
  • Anonym (ärligt?)

Pappan är säkert lika chockad och skärrad som du är. Klart han blir defensiv när du frågar om han försöker dränka ungen liksom. Jag är ganska säker på att när ni båda har lugnat ner er och fått lite distans till det hela så kommer ni kunna prata konstruktivt om händelsen.

Och helt ärligt hade lille (eller store för den delen) barnet kunnat snubbla och få en kallsup även om du eller pappan höll ett barn i varje hand. Olyckor händer, barn skrapar knän och får näsblod och kallsupar och tar i en varm tallrik och sticker sig på ett häftstift och allt möjligt och omöjligt. Även om man skulle vilja går det inte att rulla in dem i bubbelplast, sätta en hjälm på dem och låsa in dem i ett bomullstuss-fyllt rum tills de blir 18. Solig

• Anonym (mmm)

Att ett barn är bakom ryggen medan man visar fisk för det andra, det har säkert alla råkat ut för. Dock vände han sig om direkt och tog upp pojken som jag förstår din text. Det kan inte gått många sekunder, pojken fick en kallsup och sen gick det över? 
    Tycker inte du ska klandra din man mer, han insåg ju hur allvarligt allt blev och ni får båda ta på er skulden för att ni gjorde "nybörjarfelet" att låta en gå och bada och en vakta båda barnen. Nu vet ni att det inte funkar förrän de blivit större. Om några år kan man absolut ta hand om 2 barn själv vid stranden. 

Jag förstod nog inte helt vad du menade med att "lära en läxa" , jag fattar helt enkelt inte din tankegång alls där och det gjorde ju tydligen inte pappan heller (gissar att du försökte hitta en förklaring) 

Sedan kommer det säkert ske saker även när de är äldre, vid bad, badhus, när de ska lära sig cykla, när man åker skidor osv. Man kan inte helt undvika incidenter. Ni måste dock vara överens vid varje tillfälle hur ni vuxna fördelar ansvaret. 

Jag minns när jag var ca 7 år och kunde simma, hur jag och en kompis simmade in under båtbryggan, jag slog i huvudet lite och höll på att simma åt fel håll när jag skulle ut igen. Min luft var nästan slut och jag fick lite panik, men kom sen rätt och ut igen men jag hann tänka att ingen vet var jag är, ingen kan höra mig och ingen kan hjälpa mig.
    Hur skulle mina föräldrar ha kunnat undvika att jag gjorde så? De hade givetvis sagt att vi inte fick simma in under bryggan men det gjorde vi ju ändå (och hade gjort flera gånger innan detta hände)

• Unaangelita

Läskig situation för hela familjen. Skönt att det gick bra. Det är ju sånt som händer, det går inte att ha stenkoll på barn 100% av tiden, man gör ju så gott man kan. Tror pappan själv blev rädd och skärrad och kommer nog tänka sig för i framtiden. Man lär sig ju av sina misstag menar jag.

Min sambo, pappa till våra 2 små barn, har lika mycket säkerhetstänk som jag. Han är tom mer hönsig än vad jag är haha. Jag har aldrig någonsin känt oro att barnen skulle vara mindre säkra med pappan än med mig.

• Mamss55

Tack för alla svar! ????

Jo jag överdrev nog en aning, med lära en läxa, men tänkte att möjligen så kan han ju ha varit sur på mig och därför glömt att se efter honom. Ja, ganska tokigt, men ville förstå vad som hände för att det inte skulle hända igen. Sen förstår jag också att saker händer med barn osv men just vatten känns väldigt skrämmande eftersom det kan gå snabbt så tokigt. Han var under vattnet med huvudet bara någon sekund, men tillräckligt för att skrämma upp mig. Jag har badat med dem tidigare många gånger och visst blir jag skrämd varje gång huvudet hamnar under vattenytan, men nu kändes det extra skrämmande då han var en bit ifrån och felvänd från honom osv.. men följande gång ser vi till att båda vakta i vattnet, åtminstone vet vi båda att vara väldigt uppmärksamma nu. Så länge man får upp dem väldigt snabbt så är det ju inget farligt tänker jag, men går det längre finns det ju massa risker. Tror nog pappan också vaknade till av det här och faktist så sa han också att han blev en aning defensiv när jag frågade om han gjorde det "på flit". Men riktigt så menade jag inte. Glad sommar!????

Svar på tråden Kan pappan ta hand om barnen?