• Lavalampa

    Värt att föda vaginalt trots kort mellangård?

    Hej!
    Är nu i vecka 24 och har inte vågat yttra ett ord om mina  tankar kring förlossning till någon. Inte ens till barnmorskan.

    Som jag förstått det finns det ett antal riskfaktorer för att få allvarliga förlossningsskador. En av riskfaktorerna för sfinkterruptur är kort mellangård. Meddellängden sägs vara 4cm. Jag uppskattar att min är 1-1,5cm. Mellangården blir ofta kortare efter en vaginal förlossning även efter noll komplikationer eller efter läkning. Därtill ska vi tillägga att vården ofta "missar" små bristningar.

    Även med en liten spricka så spricker jag ju hela vägen... Är det värt risken?

    Vet att detta inte är det enda "hållet" man kan spricka på och att utdrivningsskede spelar stor roll osv. Men jag menar...come on...1-1,5cm.

  • Svar på tråden Värt att föda vaginalt trots kort mellangård?
  • Lavalampa

    Visste att detta svar skulle komma hehe Tungan ute

    Uppenbarligen är det ju så, men sjukvården vill ju helst att man föder vaginalt och det verkar vara mer fokus på att "samtala" än om att utreda faktiska risker för förlossningsskador om mamma och barn är friska i övrigt. Som jag förstått det genomförs ingen riskbedömning för om mamman kommer få en funktionsnedsättning (tex inkontinens eller förlorad känsel och oförmåga att ha sex) medan barnet utreds på kromosomnivå. Jag tycker att detta är extremt kvinnofientligt och därför vill jag vända mig till andra kvinnor och deras erfarenheter så att jag kan få lite kött på benen innan jag pratar med vården Oskyldig

    Det ÄR ju möjligt att standardisera en sådan undersökning rent vetenskapligt. Varje kvinna borde enligt mig kunna få en procentsats eller ett värde eller liknande. "Utifrån antagandet att det inte uppstår komplikationer under förlossningen och att utdrivningsskedet inte går för snabbt är det 1% risk att du kommer spricka enligt grad 4 och 50% chans att du kommer spricka enligt grad 3" typ.

    I socialstyrelsens senaste rapport om förlossningsskador finns inte ens sexliv med som ett kapitel... snacka om att institutionalisera hora-madonna syndromet liksom.

    Jag  ska dess utom föda i Malmö där man bara får stanna i 6h efter förlossningen. De försöker enligt egen utsaga "bli bättre på att fånga upp mindre förlossingsskador" innan kvinnor blir hemskickade vilket jag tycker är en HELT VÄRDELÖS standard att utgå ifrån. Jag kan alltså inte veta om jag egentligen skulle ha behövt vård när jag blir hemskickad från sjukhuset??????????

  • FrökenFlower

    Jag har inget svar på din fråga egentligen men jag har fött två barn utan att få bristningar. Vet inte om det berodde.på att jag inte tokkrystade utan lät mycket av krystenergin försvinna genom att låta. Detta för att minska bristningsrisken. Men om det var därför eller nått annat vet jag inte.

  • mrsLina

    Jag har själv varit orolig över detta. Har också alltid haft litet avstånd i mellangården. Har hört att om man för ett finger i anus och ett i slidan så kan man känna hur tjockt det är på insidan och det har en större betydelse. Dock så är jag i v34 nu och den senaste veckan har det blivit mycket mycket tjockare i mellangården då Jg gör så. Jag tänker att mkt blodansamlig händer där nere och saker och ting ändrar sig.

  • Meriall

    Grejen är väl att det är ännu större risk för skador pga snitt och barnet måste ju ut... :/

  • Fritidsmamman

    Jag sa redan innan att de får klippa. Så de klippte, på min begäran, rakt och snyggt! Sydde sedan ihop det lika fint igen.

    Bättre att klippas än att spricka. De klipper rakt och fokuserat. Spricker man så går det fort, för långt och väldigt krokigt (vilket blir svårare att sy och läka).

Svar på tråden Värt att föda vaginalt trots kort mellangård?