• Lillajag2

Orättvisa?

Hej!

Jag har en sak jag brukar irritera mig på ibland, men som är svårt att ta upp med min man utan att såra honom eller göra honom arg.

Min man och jag bor 60 mil från resten av min mans familj och hemort. Vi själva bor 30 minuter från min familj. Vi är väldigt ofta och hälsar på för att upprätthålla en god relation och kontakt med mannens famil och vi är ofta där långhelger och högtidsdagar.

Min man är sladdbarn och har en äldre halvbror som är i 50-års åldern, medan jag och min man är ca 30. Vi väntar vårt första barn och har därmed börjat att inhandla div. Förberedande saker inför barnets ankomst om ca en månad. Bland annat en begagnad barnvagn.

När min mans halvbror fick barn för 7 år sedan fick han och hans fru barnvagn och div smågrejor/kläder leksaker efter min man av mina svärföräldrar. Vi måste därmed köpa allt nytt/begagnat själva.

Jag och min man har pluggat i 4-5 år och har jobbat i 5 år och har fina jobb med stabil inkomst. ( dock har vi också studielån pga detta). Min mans halvbror och fru är outbildade och jobbar inom vård/industrin.

Min svärmor är väldigt barnkär och när hennes första barnbarn kom för 7 år sedan var hon överlycklig. Nu känns det mer som att hon ör glad för min och min mans skull, men inte sådär överdrivet.

Till min fråga: tycker ni att det är rimligt av mina svärföräldrar att inte ge oss en barnvag/ett bidrag till den? Bor vi för långt bort så att det är mina föräldrars skydlighet? Eller är det så att vi som har utbildningar och bättre jobb skall klara att handla det vi behöver själva?

Det kändes dessutom inte så uppskattande när vi var där för ett par helger sedan och de kollade på en hammock till min mans halvbror, medan vi inte ens blivit rättvist behandlade pga barnvagnen. Jag blir uppriktigt sagt ledsen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-07-17 14:00
    Min mans halvbror med fru fick en ny barnvagn, det var övriga grejor som var begagnade.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-07-17 14:23
    Samt att de har ny bil och byggt till huset för en miljon kr.

• Svar på tråden Orättvisa?
  • Lillajag2

Hej!

Tråkigt att det verkar som att jag är girig, men jag tycker att man borde kunna förväntas att bli lite rättvist behandlad, men det är nog som flera av er skriver inte så. Det är säkert lättare att ge dem man bor nära mer?

1. Jag och min sambo har tagit semester i 5 år för att tillbringa semester i fjällen för att ta hand om halvbroderns barn för att åka skidor med dem när halvbrodern varit hemmaoch jobbat.

2. Halvbroder m sambo har fast jobb och inkomst och har haft det länge (och han är dessutom 15 år äldre). De har inte sämre ekonomi än oss, snarare tvärt om.

3. Vi lägger pengar, tid och semester på att åka iväg de 60 milen och får då ofta ta hand om barnen tillsammans med svärmodern (åka och bada/ leka passa osv) när de gör annat eller jobbar.

4. De får väldigt mycket andra saker till barnen (säng,cyklar skidor, resa till Legoland, fjällen mfl ställen) betalda. Som vi får uppdrag att åka och köpa eller boka åt svärmodern, då hon inte kan eller vill göra själv.

Jag vill och behöver inget bidrag till barnvagn. Men vill då inte heller inte längre ställa upp en massa fastän svärmor tycker att jag och min man borde göra det.

Jag kräver Inte millimeterrättvisa, jag älskar barnen och svärmor/svärfar jättemycket. Vi försöker att ställa upp och åka dit så ofta vi kan och orkar. Min man som är så himla snäll och gör precis som mamman vill och tar hand om och ställer upp för barnen. Helt underbar människa är han! Vi vill såklart de barnen allt det bästa och vi båda älskar barnen verkligen. Det är mer själva gesten att nu känna att inte vi blir behandlade lite liknande.

Svar på tråden Orättvisa?