Inlägg från: Anonym (Soc sekr) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Soc sekr)

LVU

Jobbar som barnhandläggare. Vet att det självklart begås misstag som det alltid görs när människor är inblandade.

Jag har varit inblandad i ett antal LVU-ärenden och jag har aldrig varit med om stt föräldern erkänt att det finns ett problem. Jag har suttit i förvaltningsrätten och visat upp positiva drogtester och föräldern säger att nääää det vet jag inte hur det kommer sig. Eller där barnen haft grova fysiska skador som föräldern blivit dömd för och ändå är de helt oförstående till varför det blivit lvu. I de fall där föräldern erkänner sina brister och tar emot hjälp jobbar vi stenhårt med att undvika placering. Kan de ta emot intensivt stöd? Finns det personer runt omkring som kan säkra och stötta upp? Om föräldern verkligen inte kan ens med stöd kan vi göra en solplacering, gärna i nätverket, där föräldern kan vara aktiv och delaktig och fortsätta finnas som en viktig person i barnets liv?

• Anonym (Soc sekr)

Sol sagt var. Där människor är inblandade begås det misstag. Det går inte att förhindra helt. Men vi har ett ganska säkert system idag där socialsekreteraren först gör en bedömning allt som oftast tillsammans med chef/arbetsledare. Det skickas vidare till politisk nämnd och sedan till förvaltningsrätten. Och rätten köper verkligen inte allt socialnämnden säger.

Jag undrar vilka skäl som anges i utredningen kring ditt barn?

• Anonym (Soc sekr)
    Anonym (En stolt föräld­er som kämpar för sin dotter) skrev 2018-07-19 08:25:33 följande:

Det enda som poängteras är att föräldrarna har svårt att kommunicera med varandra. inga problem med omvårdnad eller dyl.

Finns ingen förvaltningsrätt som skulle bifalla LVU-ansökan på en mening=att föräldrarna har svårt att kommunicera. Det står mer. Vad står det?
  • Anonym (Soc sekr)
    Anonym (En stolt föräld­er som kämpar för sin dotter) skrev 2018-07-19 08:52:27 följande: