Inlägg från: Anonym (Soc sekr) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Soc sekr)

LVU

Jobbar som barnhandläggare. Vet att det självklart begås misstag som det alltid görs när människor är inblandade.

Jag har varit inblandad i ett antal LVU-ärenden och jag har aldrig varit med om stt föräldern erkänt att det finns ett problem. Jag har suttit i förvaltningsrätten och visat upp positiva drogtester och föräldern säger att nääää det vet jag inte hur det kommer sig. Eller där barnen haft grova fysiska skador som föräldern blivit dömd för och ändå är de helt oförstående till varför det blivit lvu. I de fall där föräldern erkänner sina brister och tar emot hjälp jobbar vi stenhårt med att undvika placering. Kan de ta emot intensivt stöd? Finns det personer runt omkring som kan säkra och stötta upp? Om föräldern verkligen inte kan ens med stöd kan vi göra en solplacering, gärna i nätverket, där föräldern kan vara aktiv och delaktig och fortsätta finnas som en viktig person i barnets liv?

• Anonym (Soc sekr)

Sol sagt var. Där människor är inblandade begås det misstag. Det går inte att förhindra helt. Men vi har ett ganska säkert system idag där socialsekreteraren först gör en bedömning allt som oftast tillsammans med chef/arbetsledare. Det skickas vidare till politisk nämnd och sedan till förvaltningsrätten. Och rätten köper verkligen inte allt socialnämnden säger.

Jag undrar vilka skäl som anges i utredningen kring ditt barn?

• Anonym (Soc sekr)
    Anonym (En stolt föräld­er som kämpar för sin dotter) skrev 2018-07-19 08:25:33 följande:

Det enda som poängteras är att föräldrarna har svårt att kommunicera med varandra. inga problem med omvårdnad eller dyl.

Finns ingen förvaltningsrätt som skulle bifalla LVU-ansökan på en mening=att föräldrarna har svårt att kommunicera. Det står mer. Vad står det?
  • Anonym (Soc sekr)
    Anonym (En stolt föräld­er som kämpar för sin dotter) skrev 2018-07-19 08:52:27 följande:

En liten fråga till dig som arbetar inom socialtjänsten, varför är det så otroligt svårt att få reda på vad som ligger till grund för det ställningstagande som socialsekreteraren lutar sig emot.

Exempelvis när det gäller att det ska vara sk. umgängesstöd när jag ska träffa min dotter eller vad som är grunden att hon ska isoleras ifrån alla anknytningspersoner på min sida och bara träffa den andra förälderns två vuxna bröder och dennes mor?

Det blir så obegripligt och så svårt att förhålla sig till då det bara ser ut som bestraffning och vendetta från socialsekreteraren för att hon blivit stött.

Hur jag än har frågat så blir det enda svaret "det är vår bedömning" och det säger precis ingenting.

Om det verkligen är umgängesstöd du menar så beslutas det ju av tingsrätten i en dom. Så vad står det i domen? Annars är det övervakat umgänge under LVU. I så fall har socialnämnden fattat beslut om umgängesbegränsning. Det finns skriftligt underlag på det. Vad står det där?

Socialsekreterare kan i princip inte bestämma nånting på egen hand. Och när det gäller lvu måste nästan alla beslut gå genom socialnämnden och de får alltid ett skriftligt beslutsunderlag.
  • Anonym (Soc sekr)
    Anonym (En stolt föräld­er som kämpar för sin dotter) skrev 2018-07-19 18:28:05 följande:

Det finns ingen dom, det finns inget skriftligt det finns bara muntligt "det är vår bedömning"

Hur knasigt det än kan låta

Det är inte knasigt. Det stämmer inte. Begär ut underlaget och beslutet om umgängesbegränsning.
  • Anonym (Soc sekr)
    Anonym (En stolt föräld­er som kämpar för sin dotter) skrev 2018-07-19 18:29:30 följande:

Jag måste ha blivit riktigt förd bakom ljuset av den inhyrda konsult socialsekreteraren

Du har inte umgängesstöd. Du har en umgängesbegränsing som innebär att du får träffa barnet vid begränsade tillfällen och med personal närvarandee
  • Anonym (Soc sekr)
    Anonym (En stolt föräld­er som kämpar för sin dotter) skrev 2018-07-19 18:32:55 följande:

Föräldrarna kan inte kommunicera med varandra och har där igenom en djupgående konflikt.

Återigen. Man kan inte fatta ett beslut på en mening. Det står mer i utredningen. Det står hur konflikten påverkar barnen. Vad står det om det?
  • Anonym (Soc sekr)
    Anonym (En stolt föräld­er som kämpar för sin dotter) skrev 2018-07-19 19:49:29 följande:

Det står att "barnet lever i en oförutsägbar vardag som påverkar hennes utveckling negativt"

Det finns inget som styrker detta. i läkarintyget inför LVU framgår att dottern mår bra och utvecklas bra och inga tecken på något annat finns

Ja det trot jag säkert att det står. Men en LVU-utredning är jättelång. Det står massor i den. Jag undrar vad det det finns för exempel på hur barnet påverkas? Hur är hennes vardag oförutsägbar? Hur blir det för henne när ni inte kommer överens?
  • Anonym (Soc sekr)

Jag ställer jobbiga frågor men det är för att det är helt omöjligt för mig att förklara något när du inte ger all information.

• Anonym (Soc sekr)

Jag har frågat flera gånger vad det står i utredningen. Det finns inga LVU-utredningar som består av en mening men det är det enda du refererar till. Om du inte kan säga mer om vad det står i utredningen så är det omöjligt att förstå beslutet.

• Anonym (Soc sekr)
    Anonym (En stolt föräld­er som kämpar för sin dotter) skrev 2018-07-20 08:11:38 följande:

Det mesta som står är utfyllnad utan någon vikt och det som framhävs som väsentligt är att föräldrarna har svårt att kommunicera.

Jag ska läsa igenom och se hur det kan förmedlas, alternativt göra en pdf och lägga ut, kan dock vara känsligt med tanke på personuppgifter och lagstiftning.

Jag ska se på vilket sätt jag kan göra

Du kanske inte förstår vad som är av vikt.
  • Anonym (Soc sekr)

Det stämmer inte helt enkelt. Alla dokument finns annars hade inget av det här blivit beviljat. Av någon anledning verkar du inte vilja prata om kärnan i ärendet eller så har du ingen insikt i problemet. Jag vet inte vilket så jag säger varken bu eller bä.

• Anonym (Soc sekr)
    Anonym (En stolt föräld­er som kämpar för sin dotter) skrev 2018-07-22 15:32:53 följande:

När det gäller att förstärka respektive förstöra anknytning så är det en viktig fråga och det står utan allt tvivel att när det gäller små barn (0-3 år) så är det extra viktigt för barnet att man bibehåller relationen med anknytningspersonerna.

I mitt fall så pratar vi om snart ett halv år i ett barns liv på ett och ett år och sex månader, detta är en alldeles för lång tid.

Du får gärna utveckla vad du bygger din ståndpunkt på "Barn tar ingen skada av att inte träffa dina släktingar på några månader."

Finns forskning som pekar på att en defintiv separation från en primär anknytningsperson är mindre skadlig än en otrygg anknytning där det förekommer hot och ostabilitet. När föräldrar är i konflikt med varandra så blir de otillgängliga för barnet och DET kan skapa en otrygg anknytning vilket är väldigt skadligt för barnet.
  • Anonym (Soc sekr)
    Anonym (En stolt föräld­er som kämpar för sin dotter) skrev 2018-07-22 20:18:01 följande:

Några hot eller dyl. har inte förekommit, efter min kontakt med BVC sköterskan så blev den andra föräldern stött och vill därefter inte kommunicera. Detta kan inte på något sätt vara applicerbart på det du skriver, eller?

Du får du gärna utveckla då detta du framhåller går tvärt emot Förenta Nationernas Barnkonvention, Svenska och Internationella Barnorganisationer ... listan kan göras lång.

Jo det kan det beroende på hur er konflikt påverkar barnet. Men du verkar inte ha förmåga att reflektera kring det så det är nog ingen poäng att diskutera.

Står det i FN:s barnkonvention att en otrygg/desorienterad anknytning är bättre än att separeras från föräldern och knyta an till en ny person? Det får du nog hänvisa till om jag ska tro på det.
  • Anonym (Soc sekr)
    Anonym (anonym) skrev 2018-07-22 21:25:30 följande:

Du säger ju dessutom att LVU är enligt både paragraf 2 och 3, hur kan barns eget beteende gälla ett spädbarn

Har TS skrivit att barnet blivit omhändertaget på trean? Det är fullständigt omöjligt. Finns INGEN förvaltningsrätt som skulle släppa igenom det.
  • Anonym (Soc sekr)
    Anonym (En stolt föräld­er som kämpar för sin dotter) skrev 2018-07-25 00:48:09 följande:

Förvaltningsrätten ändrade soc ansökan från 2§ och 3§ till 1§ och 2§, rätten ansåg säkert det absurda med §3

Och gick sedan som i 80-90% av fallen i förvaltningsdomstolen på soc även fast de inte visat på grund för LVU.

Återigen det här stämmer inte. Man kan inte göra någon ansökan på första paragrafen. Alltså inte att man inte kan göra det i ditt fall utan man gör aldrig det. Det är Tvåan och trean som gäller. Finns ingen förvaltningsrätt som skulle göra det.
Svar på tråden LVU