Anonym (En stolt förälder som kämpar för sin dotter) skrev 2018-07-20 15:47:04 följande:
Jag förståelse för att det verkar konstigt och det är det som gör det som absurt.
Jag tar det igen, i punktad form.
Slutet på Januari 2018
-Kontakt med BVC sköterskan för rådgivning, och då blev det en orosanmälan baserat på den kontakten.
Februari 2018
-Första kontakt med socialtjänsten sker i första delen av februari
-Innan den andra kontakten med socialtjänsten som skulle vara ett gemensamt möte, så agerar den andra föräldern på ett sådant sätt att det blir en vistelse på utredningshem
Mars - Juni 2018
Vistelse på utredningshem, där det sker nya "olyckshändelser" och då jag fått besked från socialsekreteraren att skulle det hända något nytt så skulle de avbryta vistelsen på utredningshemmet. Nu skapar socialsekreteraren ett LVU i stället och vistelsen fortsätter på utredningshemmet.
Mitten Juni 2018
Vistelsen avslutas och Socialsekreteraren bestämmer att den ska fortsätta som LVU i hemmet hos den förälder som skadat barnet. i från utredningshemmet sägs att det finns omvårdnadsbrister hos denna förälder men med tillräckliga insatser kan det gå bra.
Socialsekreteraren säger också att om det ska vara umgänge med mig så ska det vara övervakat dock så anges inga skäl. Jag efterfrågade då och även senare dokumentation och skäl men har inte fått något svar vare sig i skrift eller tal.
Så ickeboende-förälder utreds på utredningshem och då blir det LVU i dennes hem dit barnet flyttar varför utreddes inte boendeföräldern på utredningshemmet?
Som det framstår så skulle barnet ha placerats i familjehem under LVU om det inte efter vistelsen på utredningshem visats att den som inte tidigare haft boendet skulle med stöd under LVU klara föräldraskap.
Du måste ju ha fått skälen till varför umgänge ska vara övervakat