Inlägg från: Anonym (anonym) |Visa alla inlägg
  • Anonym (anonym)

LVU

Anonym (En stolt föräld­er som kämpar för sin dotter) skrev 2018-07-18 09:02:36 följande:
    Det är korrekt så tillvida att jag gjorde en orosanmälan efter inte mindre än 5 dokumenterade "olyckshändelser" på mindre än en vecka då den andra föräldern var ensam med vår dotter på utredningshemmet.

Det finns ingen anklagelse att jag skulle vara orsak till någon skada på min dotter.

Så detta är helt obegripligt för mig och säkerligen det för den som läser också
    Om det varit tveksamheter kring dessa olyckshändelser så skulle detta självfallet uppmärksammas av personal på utredningshemmet vilket det uppenbarligen inte gjordes med tanke på att den förälder som inte var på utredningshemmet får övervakat umgänge medan den andre får vården av barnet under LVU i hemmet.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (En stolt föräld­er som kämpar för sin dotter) skrev 2018-07-19 08:52:27 följande:
    En liten fråga till dig som arbetar inom socialtjänsten, varför är det så otroligt svårt att få reda på vad som ligger till grund för det ställningstagande som socialsekreteraren lutar sig emot.

Exempelvis när det gäller att det ska vara sk. umgängesstöd när jag ska träffa min dotter eller vad som är grunden att hon ska isoleras ifrån alla anknytningspersoner på min sida och bara träffa den andra förälderns två vuxna bröder och dennes mor?

Det blir så obegripligt och så svårt att förhålla sig till då det bara ser ut som bestraffning och vendetta från socialsekreteraren för att hon blivit stött.

Hur jag än har frågat så blir det enda svaret "det är vår bedömning" och det säger precis ingenting.
    Det står självfallet i utredningen vilka skäl som ligger till grund för bedömningen. Det står exempelvis förälder x gör och reagerar si och så när...förälder x inser inte att..kan inte ta till sig..x talar om y på ett sätt som.. x anser inte...x kan inte möta behov..
    Sällan det är umgängesstöd om det inte finns starka skäl till detta, skäl som domstolen godkänt de skälen lär du tagit del av det är ju nämligen de skälen som du och din advokat ska visa inte är riktiga
  • Anonym (anonym)
    Anonym (En stolt föräld­er som kämpar för sin dotter) skrev 2018-07-19 18:32:55 följande:
    Föräldrarna kan inte kommunicera med varandra och har där igenom en djupgående konflikt.
    Djupgående konflikt är ett skäl till ensam vårdnad, LVU, umgängesstöd osv. om det anses att konflikten påverkar barnet.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (En stolt föräld­er som kämpar för sin dotter) skrev 2018-07-19 19:49:29 följande:
    Det står att "barnet lever i en oförutsägbar vardag som påverkar hennes utveckling negativt"

Det finns inget som styrker detta. i läkarintyget inför LVU framgår att dottern mår bra och utvecklas bra och inga tecken på något annat finns
     Oförutsägbar vardag är något allvarligt för små barn och deras utveckling, att det inte kan påvisas skador ännu är positivt för barnets utveckling.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (En stolt föräld­er som kämpar för sin dotter) skrev 2018-07-19 19:54:22 följande:
    Förklara gärna på vilket sätt det skulle vara bra för min dotter att helt avgränsas från all kontakt med de anknytningspersoner som hon haft under hela sin uppväxt
    Oförutsägbar vardag är ledorden barn allra helst små barn behöver en förutsägbar vardag.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (En stolt föräld­er som kämpar för sin dotter) skrev 2018-07-19 21:09:26 följande:

Och hur hänger det ihop med min fråga "Förklara gärna på vilket sätt det skulle vara bra för min dotter att helt avgränsas från all kontakt med de anknytningspersoner som hon haft under hela sin uppväxt"?

Jag hänger inte riktigt med

Det står självklart i utredningen varför vardagen anses oförutsägbar. Ett exempel där ett barn blev placerat i familjehem rörde ett barn kring året där barnet sedan det var några månader lämnats bort till mormor, mostrar, farmor för någon vecka i taget utan att den primära anknytningspersonen var med. 
    Mor och farföräldrar får själva söka umgängesrätt och kan om de anses tillföra något positivt till barnet få umgänge
  • Anonym (anonym)
    Anonym (En stolt föräld­er som kämpar för sin dotter) skrev 2018-07-20 14:08:50 följande:
    Vi är ett antal av "vanliga" människor som har läst men det kan säkert vara så att det finns ett sätt att skriva som inte är helt lätt att se om man inte arbetar inom den här sektorn.

Är det något speciellt du kan tänka på som kan vara värt att höja på ögonbrynen för?
    Jag gav ett exempel på att ett barn omhändertagits för att det under sin korta levnad lämnats bort till diverse  släktingar dagar och veckor i tagit, där ansåg inte föräldern att detta var ett problem eftersom barnet kände dessa personer och tyckte om dem och BVC sagt att barnet följde sin kurva.
    En enskild sak kan verka oviktig men bli viktig om det finns mängder med små saker som inte är så bra
  • Anonym (anonym)
    Anonym (En stolt föräld­er som kämpar för sin dotter) skrev 2018-07-20 14:30:52 följande:
    Bra synpunkter

Jag kan dock inte se att det i mitt fall skulle finnas något anmärkningsvärt, jag har alltid tagit hand om vår lilla dotter hon har inte varit bortlämnad har alltid haft min trygghet nära, men har för den skull inte isolerats utan har haft ett antal nära familjer som varit trygga anknytningspersoner.

Jag har alltid tillsett att min dotter fått alla sina primära behov tillgodosedda på ett bra sätt, därtill att hon fått stimulans och pedagogisk vägledning såväl hemma som via exempelvis öppna förskolan. 

Det finns ingen problematik med vare sig våld, droger eller något annat socialt nedbrytande beteende hos någon, det är etablerade familjer med bra förhållanden.  
    Om du vill veta av utomstående varför socialtjänsten agerat som den gjort så måste du redogöra för vilka punkter de hänvisar till, varför den andra föräldern får ha barnet ensam, varför det ska vara umgängesstöd, varför det överhuvudtaget blev utredningshem samt om det funnits en bakgrund som gjort att socialen ens visste att just ni fått barn. Ibland kan inte närstående se att det är problem eller förstå att vissa saker är problematiska eftersom de är just närstående eller vänner 
  • Anonym (anonym)
    Anonym (En stolt föräld­er som kämpar för sin dotter) skrev 2018-07-20 15:47:04 följande:
    Jag förståelse för att det verkar konstigt och det är det som gör det som absurt.

Jag tar det igen, i punktad form.

Slutet på Januari 2018
    -Kontakt med BVC sköterskan för rådgivning, och då blev det en orosanmälan baserat på den kontakten.

Februari 2018
    -Första kontakt med socialtjänsten sker i första delen av februari

-Innan den andra kontakten med socialtjänsten som skulle vara ett gemensamt möte, så agerar den andra föräldern på ett sådant sätt att det blir en vistelse på utredningshem

Mars - Juni 2018
    Vistelse på utredningshem, där det sker nya "olyckshändelser" och då jag fått besked från socialsekreteraren att skulle det hända något nytt så skulle de avbryta vistelsen på utredningshemmet. Nu skapar socialsekreteraren ett LVU i stället och vistelsen fortsätter på utredningshemmet.

Mitten Juni 2018
    Vistelsen avslutas och Socialsekreteraren bestämmer att den ska fortsätta som LVU i hemmet hos den förälder som skadat barnet. i från utredningshemmet sägs att det finns omvårdnadsbrister hos denna förälder men med tillräckliga insatser kan det gå bra.

Socialsekreteraren säger också att om det ska vara umgänge med mig så ska det vara övervakat dock så anges inga skäl. Jag efterfrågade då och även senare dokumentation och skäl men har inte fått något svar vare sig i skrift eller tal.

Så ickeboende-förälder utreds på utredningshem och då blir det LVU i dennes hem dit barnet flyttar varför utreddes inte boendeföräldern på utredningshemmet?
    Som det framstår så skulle barnet ha placerats i familjehem under LVU om det inte efter vistelsen på utredningshem visats att den som inte tidigare haft boendet skulle med stöd under LVU klara föräldraskap.
    Du måste ju ha fått skälen till varför umgänge ska vara övervakat 
  • Anonym (anonym)
    Anonym (En stolt föräld­er som kämpar för sin dotter) skrev 2018-07-20 16:08:59 följande:
    Det var en kombination av kontakten med BVC sköterskan beträffande "olyckshändelserna" och på det sättet den andra föräldern agerade som gjorde att socialtjänsten tyckte att de behövde utreda detta genom vistelse på utredningshem.
    Varför utreddes inte föräldern som inte var med vid olyckshändelserna den föräldern borde ju i första hand utredas.
    Självklart vet båda föräldrarna skälet till varför åtgärder som LVU och umgängesstöd satts in all dokumentation finns ju så att föräldrar med hjälp av ombud ska kunna överklaga och dessutom kunna reda ut saker som kan ha missförståtts och av utredare tolkats fel
Svar på tråden LVU