Inlägg från: Anonym (En stolt föräld­er som kämpar för sin dotter) |Visa alla inlägg
  • Anonym (En stolt föräld­er som kämpar för sin dotter)

LVU

När det fattades beslut om utredningshem så var det EN anmälan som gjordes av BVC sköterskan i samband med att jag rådfrågat henne, detta tillsammans med ett agerande från den andra föräldern orsakade vistelsen på utredningshem.

Jag håller med om att det låter konstigt men det är så det var

Det är relevant för det visar på vad som kan hända när tjänstemän får för mycket makt och det inte finns det som i vårt övriga samhälle garanterar rättsäkerhet.

Du kanske är socionom och kanske till och med arbetar inom detta område, i så fall var öppen med det och belys det som du anser vara tokigt i det jag förmedlar.

Jag har samarbetat något otroligt fram till att jag blev lurad av socialsekreteraren när det gäller LVU.

Jag har tyvärr fått erfara att Socionomer/Socialsekreterare är otroligt lätt stötta och gärna använder maktmedel som bestraffning.

Anonym (Galenskap) skrev 2018-07-17 20:48:30 följande:
    Jag är verkligen inte socionom eller ens arbetar inom Socialtjänsten. Men din historia har luckor och saknat självrannsakan. Hur länge har din och den andra förälderns konflikt pågått? Hur gammalt är barnet? Vad var orsaken till att BVC anmälde? Vad blev resultatet av utredningen? Det saknas som sagt mycket i din berättelse.
    Ok, naturligtvis är historien ganska komplex som i många fall och det som beskrivits här är förenklingar om en helt korrekta. Min Dotter är nu snart 1år och sex månader och detta startade innan hon blev 1 år. Orsaken till BVC anmälan har jag beskrivit tidigare (det hade inträffat "olyckshändelser" som påkallat vården vid tillfällen när den andra föräldern haft omsorgsansvaret)
    Anonym (Galenskap) skrev 2018-07-17 21:00:10 följande:
    Trots flertalet olyckshändelser som krävde vård så anmälde du alltså bara oro vid ett tillfälle innan barnet och den andra föräldern var på utredningshem?
    Korrekt, allt går till en viss gräns och det första som jag tänkte var att detta var just olyckshändelser vilket kan inträffa, men när det började bli lite för mycket så sökte jag råd hos BVC sköterskan.
    Sandraberg skrev 2018-07-17 22:42:42 följande:
    Och efter det fick barnet bo hos den andra föräldern och du fick bara träffa barnet några timmar?
    Vad är det för typ av olyckor?
    Det handlar om bl.a. huvudskador och att hon fått i sig hushållskemikalier mm.

Och efter att jag gjorde orosanmälan om detta så straffades jag som visselblåsare med övervakat umgänge och den andra föräldern belönades med LVU i hemmet (utan någon nämnvärd tillsyn)
    Anonym (q) skrev 2018-07-18 08:35:17 följande:

Du har alltså orosanmält den andra föräldern? Och den andra föräldern har gett sin sida av historien (sagt att du är skyldig till "olyckshändelserna") vilket socialtjänsten har trott på? Och därför får du de konsekvenserna som den andra föräldern borde haft baserat på vad du har sagt i din orosanmälan?

Tolkar jag dig rätt nu?

Det är korrekt så tillvida att jag gjorde en orosanmälan efter inte mindre än 5 dokumenterade "olyckshändelser" på mindre än en vecka då den andra föräldern var ensam med vår dotter på utredningshemmet.

Det finns ingen anklagelse att jag skulle vara orsak till någon skada på min dotter.

Så detta är helt obegripligt för mig och säkerligen det för den som läser också

Jag har avikligt valt att inte göra ett könsfokus och har därför använt mig av uttrycket förälder i stället för kvinna, mor, mamma respektive man, far, pappa.

Jag anser att frågeställningarna ska värderas utifrån fakta inte kön.

Jag har också undvikit att gå in på familjekonstruktionen, Mamma, Pappa och barn eller Mamma, Mamma och barn eller kanske Pappa och Pappa och barn.

Anonym (??) skrev 2018-07-18 10:40:24 följande:

Varför hamnade mamman och dottern på utredningshem från första början?

Som jag skriver på annan plats har jag valt att inte ha ett genusperspektiv, jag har därför använt mig av benämningen förälder och gör så fortsättningsvis.

Det hade inträffat ett antal "olyckshändelser" när den andra föräldern haft omsorgsansvaret och till slut blev det lite för mycket och då rådfrågade jag BVC sköterskan och därefter blev det en orosanmälan via henne och detta fick tillsammans med agerandet från den andra föräldern socialtjänsten att fatta beslut om att det skulle ske en vistelsen på utredningshem.
    Anonym (q) skrev 2018-07-18 13:17:31 följande:
    Anonym (En stolt föräld­er som kämpar för sin dotter) skrev 2018-07-18 12:53:03 följande:
    Som jag skriver på annan plats har jag valt att inte ha ett genusperspektiv, jag har därför använt mig av benämningen förälder och gör så fortsättningsvis.

Det hade inträffat ett antal "olyckshändelser" när den andra föräldern haft omsorgsansvaret och till slut blev det lite för mycket och då rådfrågade jag BVC sköterskan och därefter blev det en orosanmälan via henne och detta fick tillsammans med agerandet från den andra föräldern socialtjänsten att fatta beslut om att det skulle ske en vistelsen på utredningshem.

Jag vet inte riktigt om jag hänger med på ordningen av händelserna nu. I det andra (av de citerade) inlägget så låter det som att olyckshändelserna var det som gjorde att den andra föräldern hamnade på utredningshem, men i det första inlägget låter det som att olyckshändelserna skedde på utredningshemmet. I vilken ordning skedde allt?

Oavsett vilket så låter det ju galet att du inte får träffa din dotter om det var den andra föräldern som var närvarande när alla olyckshändelserna skedde och det inte ens finns någon misstanke om att du skulle ha gjort din dotter något illa. Men jag förstår bara inte händelseförloppet. 

Eller menar du att dottern och den andra föräldern är på utredningshemmet nu och att det är därför du inte får träffa dottern? Jag tänkte först att du menade att det har fattats ett beslut att den andra föräldern ska ha ensam vårdnad i framtiden, men du kanske menade att det är under utredningen som dottern har fråntagits tryggheten hon har hos dig?

Först var det händelser i hemmet och detta gjorde att det blev vistelse på utredningshem och på utredningshemmet sker nya olyckshändelser och då gjorde jag en orosanmälan om detta och det gjorde att jag som visselblåsare inte får träffa min dotter utan umgängesstöd och att den andra föräldern belönades med LVU i hemmet

tiden på utredningshemmet tog slut och det fortsatte som LVU i hemmet hos den förälder som skadat min dotter
Svar på tråden LVU