Inlägg från: Anonym (En stolt föräld­er som kämpar för sin dotter) |Visa alla inlägg
  • Anonym (En stolt föräld­er som kämpar för sin dotter)

LVU

Anonym (Soc sekr) skrev 2018-07-19 17:43:07 följande:
    Om det verkligen är umgängesstöd du menar så beslutas det ju av tingsrätten i en dom. Så vad står det i domen? Annars är det övervakat umgänge under LVU. I så fall har socialnämnden fattat beslut om umgängesbegränsning. Det finns skriftligt underlag på det. Vad står det där?

Socialsekreterare kan i princip inte bestämma nånting på egen hand. Och när det gäller lvu måste nästan alla beslut gå genom socialnämnden och de får alltid ett skriftligt beslutsunderlag.
    Det finns ingen dom, det finns inget skriftligt det finns bara muntligt "det är vår bedömning"

Hur knasigt det än kan låta
    Anonym (En stolt föräld­er som kämpar för sin dotter) skrev 2018-07-19 18:28:05 följande:
    Det finns ingen dom, det finns inget skriftligt det finns bara muntligt "det är vår bedömning"

Hur knasigt det än kan låta
    Jag måste ha blivit riktigt förd bakom ljuset av den inhyrda konsult socialsekreteraren
    Anonym (Soc sekr) skrev 2018-07-19 17:37:44 följande:
    Finns ingen förvaltningsrätt som skulle bifalla LVU-ansökan på en mening=att föräldrarna har svårt att kommunicera. Det står mer. Vad står det?
    Föräldrarna kan inte kommunicera med varandra och har där igenom en djupgående konflikt.
    Anonym (Soc sekr) skrev 2018-07-19 19:36:43 följande:
    Återigen. Man kan inte fatta ett beslut på en mening. Det står mer i utredningen. Det står hur konflikten påverkar barnen. Vad står det om det?
    Det står att "barnet lever i en oförutsägbar vardag som påverkar hennes utveckling negativt"

Det finns inget som styrker detta. i läkarintyget inför LVU framgår att dottern mår bra och utvecklas bra och inga tecken på något annat finns
    Anonym (Soc sekr) skrev 2018-07-19 19:34:25 följande:
    Du har inte umgängesstöd. Du har en umgängesbegränsing som innebär att du får träffa barnet vid begränsade tillfällen och med personal närvarandee
    Det är väldigt lustigt alla olika termer som de häver ur sig, senast så sa de att det var umgängesstöd.

Tack för dina förklaringar
    Anonym (En stolt föräld­er som kämpar för sin dotter) skrev 2018-07-19 19:52:22 följande:
    Det är väldigt lustigt alla olika termer som de häver ur sig, senast så sa de att det var umgängesstöd.

Tack för dina förklaringar
    Förklara gärna på vilket sätt det skulle vara bra för min dotter att helt avgränsas från all kontakt med de anknytningspersoner som hon haft under hela sin uppväxt
    Anonym (En stolt föräld­er som kämpar för sin dotter) skrev 2018-07-19 19:54:22 följande:
    Förklara gärna på vilket sätt det skulle vara bra för min dotter att helt avgränsas från all kontakt med de anknytningspersoner som hon haft under hela sin uppväxt
    Allt blir så svårt när man inte vet hur Socialsekreterare tänker och resonerar
    Anonym (....) skrev 2018-07-19 20:04:53 följande:
    Om socialsekreteraren är konsult eller inte är fullkomligt irrelevant. Alla konsulter har varit kommunanställda och många blir det igen vid något tillfälle. Alla socialsekreterare arbetar utifrån samma lagar oavsett vem som signerar löneutbetalningen.
    Det kanske är så, det känns bara lite konstigt med konsulter som gör myndighetsutövning. Vet du orsak till att det blir fler konsulter och färre anställda?
    Anonym (Soc sekr) skrev 2018-07-19 20:21:00 följande:
    Ja det trot jag säkert att det står. Men en LVU-utredning är jättelång. Det står massor i den. Jag undrar vad det det finns för exempel på hur barnet påverkas? Hur är hennes vardag oförutsägbar? Hur blir det för henne när ni inte kommer överens?
    Det står inget om på vilket sätt hennes vardag skulle vara oförutsägbar 

Det har talats om att i framtiden så kan det bli problem. men LVU är ju en här och nu lag inte en förebyggande lag

Alla journaler från vården säger att hon mår bra och utvecklas enligt plan. (fram till det att jag inte längre hade hand om henne, nu vet jag inte längre)

Socialtjänsten medger brister hos den andre föräldern, men säger att med familjestöd så kan det förhoppningsvis fungera ok.

Hela det här upplägget är ett sätt att skapa enskild vårdnad genom LVU i hemmet då det troligtvis inte skulle bli en tillfredsställande dom i Tingsrätten vid en vårdnadstvist.
    Anonym (En stolt föräld­er som kämpar för sin dotter) skrev 2018-07-19 20:58:26 följande:
    Det står inget om på vilket sätt hennes vardag skulle vara oförutsägbar 

Det har talats om att i framtiden så kan det bli problem. men LVU är ju en här och nu lag inte en förebyggande lag

Alla journaler från vården säger att hon mår bra och utvecklas enligt plan. (fram till det att jag inte längre hade hand om henne, nu vet jag inte längre)

Socialtjänsten medger brister hos den andre föräldern, men säger att med familjestöd så kan det förhoppningsvis fungera ok.

Hela det här upplägget är ett sätt att skapa enskild vårdnad genom LVU i hemmet då det troligtvis inte skulle bli en tillfredsställande dom i Tingsrätten vid en vårdnadstvist.
    Jag tycker att vi till stora delar fram till att det blev LVU i hemmet lyckats bra att hålla vår dotter utanför "konflikten" som inte är våldsam utan mer i form av prat (inga skrik eller så)
Svar på tråden LVU