Inlägg från: Anonym (En stolt föräld­er som kämpar för sin dotter) |Visa alla inlägg
  • Anonym (En stolt föräld­er som kämpar för sin dotter)

LVU

Anonym (anonym) skrev 2018-07-24 13:36:14 följande:
    Fast domstolar har ju tillgång till alla journalanteckningar och ser ju om Socialtjänsten inte uppger vad som finns i journaler
    Det fungerar inte så i Svenska domstolar, 

Läs på 
    Kjell2 skrev 2018-07-24 14:00:22 följande:
    Bifogade du inte journaler i din inlaga?
    Journalerna från utredningshemmet är på många hundra sidor och var inget som skickades in till domstolen.
    Anonym (anonym) skrev 2018-07-24 16:28:00 följande:
    Jo allt sådant skickas till domstolen, det är ombudens uppgift att plocka ut delar som gynnar klienten och ge förklaringar till de bitar som i utredning varit negativa.
    Tyvärr så var upplägget att inte angripa Mamman utan försöka visa på viljan till samarbete, nu har det framkommit att Mamman inte var intresserad av detta då hon blivit lovad LVU i hemmet av Socialsekreteraren.
    Kjell2 skrev 2018-07-24 17:37:05 följande:
    Så du och din advokat valde fel upplägg. Hur ska domstolen kunna ta saker i beaktan om ni inte lyftet fram det?
    Så var det, advokaten kunde inte tänka att någon förälder skulle kunna önska LVU men så var det i detta fall.

Genom att man bifaller LVU säger man per automatik att man inte är en fullvärdig förälder (genom att man medger att man inte klara föräldraskapet själv utan samhällsvård)

Fick äntligen redan på hur det hänger ihop med umgänget, det finns inget beslut det handlar om att Soc sekr använt SOL och skälet ska ha varit att det varit otryggt vid skiften mellan Mamman och mig på utredningshemmet.

Enligt journalen så har de skiften som skett med mig där mamman varit närvarande varit positiva och bra, så det finns inget i journalen. Återigen en konstruktion.

Kjell2 skrev 2018-07-24 18:04:36 följande:
    Vem informerade dig?
    Jag hade sökt från högsta ansvarig och neråt inom Socialförvaltningen och till slut så fick jag en återkoppling från socialsekreteraren som förvisso inte var så prat bar men jag lyckades krama ur henne några svar.

Och det bekräftade igen att det hela är en konstruktion för att ge Mamman enskild vårdnad i praktiken via LVU i hemmet.
    Kjell2 skrev 2018-07-24 17:48:59 följande:
    Slå på rätt syndabock då, din advokat. Med ett bättre upplägg från er sida borde utfallet kunna blivit annorlunda.

Återigen, vad yrkade barnets ställföreträdande på?
    Hon hade haft möte med Mamman och Socialsekreteraren och var inne på samma tanke, LVU i hemmet
    Anonym (anonym) skrev 2018-07-24 17:50:50 följande:
    Det där är inte korrekt eftersom ditt ombud får veta vilket yrkande motparten har och vilka yrkanden socialtjänsten har 
    Det fanns inga yrkanden från Mamman
    Det där är inte korrekt eftersom ditt ombud får veta vilket yrkande motparten har och vilka yrkanden socialtjänsten har 
    Kjell2 skrev 2018-07-24 21:38:02 följande:
    På vilka grunder?

Hur bemötte du förslaget om LVU?

Vad blev beslutet i förvaltningsrätten?
    Jag motsatte mig LVU, 

Som i 80-90% av fallen i förvaltningsrätten gick rätten på Socialtjänstens linje 

Anonym (anonym) skrev 2018-07-24 22:08:21 följande:
    Du menar att ditt ombud inte tog upp allt som du skrivit i trådstarten att du varit den som skött barnet som om du vore ensamstående och att barnets ombud ansåg att den andre föräldern var mest lämpad trots att detta inte alls varit fallet under tiden som varit.
    Tyvärr inte då upplägget var att visa på gott samarbete mellan oss föräldrar så föll hela den biten bort
    Kjell2 skrev 2018-07-24 22:23:53 följande:
    Hur argumenterad du mot LVU?

Så förvaltningsrättens beslut blev LVU?
    Det fanns ingenting i utredningen som påvisade att det fans en påtaglig risk hälsa eller utveckling det som framfördes var att det i framtiden kan bli problem med föräldrar som inte kommunicerar på ett bra sätt men det i sig är inte skäl för LVU.

Läkarintyg visade på god hälsa och utveckling

Soc utredning visade på god hälsa och utveckling
    Anonym (En stolt föräld­er som kämpar för sin dotter) skrev 2018-07-25 00:45:10 följande:
    Det fanns ingenting i utredningen som påvisade att det fans en påtaglig risk hälsa eller utveckling det som framfördes var att det i framtiden kan bli problem med föräldrar som inte kommunicerar på ett bra sätt men det i sig är inte skäl för LVU.

Läkarintyg visade på god hälsa och utveckling

Soc utredning visade på god hälsa och utveckling
    Förvaltningsrätten ändrade soc ansökan från 2§ och 3§ till 1§ och 2§, rätten ansåg säkert det absurda med §3

Och gick sedan som i 80-90% av fallen i förvaltningsdomstolen på soc även fast de inte visat på grund för LVU.
    Anonym (Soc sekr) skrev 2018-07-25 07:27:10 följande:
    Återigen det här stämmer inte. Man kan inte göra någon ansökan på första paragrafen. Alltså inte att man inte kan göra det i ditt fall utan man gör aldrig det. Det är Tvåan och trean som gäller. Finns ingen förvaltningsrätt som skulle göra det.
    Säkerligen helt rätt att det inte stämmer, men jag var där på plats och det var så det gick till
    Anonym (....) skrev 2018-07-25 09:01:06 följande:

Efter att ha läst inlägg efter inlägg om hur du är en perfekt förälder (formuleringarna är inte dina utan tagna ur färdiga texter), felen ligger hos den andra föräldern, socialtjänsten (förstår du hur många individer du innefattar där) är fienden som gör allt fel, och trots allt detta har en domstol dömt emot dig, tänker jag att du antingen är psykopat eller hittar på alltsammans. Eller både och.

Du påstår mycket du

Jag skriver själv det jag upplevt med egna ord så är det, sen är det upp till var och en att bilda sig sin egen uppfattning precis som i alla andra lägen, men kom inte med påståenden du inte kan styrka.

Jag har påtalat brister som även finns väl dokumenterade i olika journalsystem

Socialtjänsten har på olika sätt ljugit för att uttrycka det milt , vilket även det går att föra till bevis

Hade Förvaltningsrätten dömt efter direktiv/prejudikat från Högsta Förvaltningsrätten så hade det blivit ett helt annat utslag.

Att Förvaltningsdomstolen i 80-90% av fallen dömer i enlighet med Socialtjänsten innebär för den del inte att det är en korrekt dom i 80-90% av fallen.

Ett tydligt exempel på att domstolen inte alltid dömer rätt är fallet med Pappan från Malmö som får strida i 3 år för att få sin son. www.helahalsingland.se/artikel/halsingland/bollnas/fick-ratt-mot-bollnas-socialtjanst-nu-bor-sonen-hos-tobias-i-malmo

Det du skriver i övrigt berättar mer om dig än om mig.
    Kjell2 skrev 2018-07-25 09:39:29 följande:
    Hur går det med överklagandet?

Har du fått besked om du kan dela dokumentet?
    Sommar och sol med semester stör lite i planeringen men vi är mitt uppe i överklagandet.

Jag inväntar besked beträffande handlingarna
    Kjell2 skrev 2018-07-25 12:40:13 följande:
    När är deadline för överklagandet?

När får du besked?
    Vi har begärt anstånd med vissa delar av överklagan pga semestertider

Jag vet inte när det kommer besked och jag vill inte gissa och förmedla något som kanske inte stämmer

Jag vann i Kammarrätten, LVU upphör med omedelbar verkan 

Anonym (Grattis) skrev 2018-09-29 03:31:51 följande:
    Jättegrattis! Lycka till i framtiden!
    Tack så mycket, det har varit en otroligt jobbig och hemsk period.

Nu börjar livet, med små steg ska vi försöka att komma tillbaka till en vardag, det som de flesta tar för givet känns som högsta vinsten.

Att kunna själv bestämma vad vi ska gör etc är en otrolig känsla när man har varit i denna tortyrliknande situation.

SoligNalle
Svar på tråden LVU