• Anonym (MnN)

    Barnens pappa hatar mig och vägrar samarbete

    Pappan är konstant arg (på mig), på gränsen till hat, och vägrar diskutera våra barns framtid.

    Vi separerade för ca 3 år sedan. Vi har två barn tillsammans, som nu är mellan 3 och 8 år. Det verkar som att de har det bra när de är hos sin pappa, förutom att han säger saker till dem som att han kommer flytta tillbaka hem till oss, att min släkt är dålig för dem (familjemedlemmar som de älskar och avgudar), att han ska ta med sig barnen till sitt hemland  (som är ett BIG NO från min sida, eftersom det är en diktatur och exet har där alla möjligheter att behålla barnen i hemlandet utan att jag har något att säga om det). Barnens pass är numera spärrade.

    Han kritiserar i princip allt jag gör och kör samtidigt bil olovligt och utan kuddar till barnen. Trots att jag naturligtvis så gott som förbjudit honom till det.

    Han hatar min särbo sedan ett par år, trots att de aldrig pratat  (om man nu inte räknar med hot via mail till honom, om att göra upp som en karl... ja ni hör ju.)

    Jag har bönat och bett om att vi ska vara vänner inför barnen, för deras skull. Men icke. Han är sån här säger han bara, och kommer alltid att vara sån. Han vägrar allt slags samarbete. Vi möttes ett par gånger på Familjerätten efter att han uppträtt våldsamt och hotfullt.

     Det slutade med att han skällde på sekreteraren och vägrade lyssna på denne, som i sin tur började svära och hotade med anmälan om han inte lugnade ner sig. Familjerätten sa till mig efteråt att det inte är någon mening med att försöka få till samarbete med någon som redan är så fientligt inställd.

    Hur ska jag göra nu? Han vill uttryckligen inte samarbeta med vare sig mig eller Familjerätten. Vad återstår för mig att göra?

  • Svar på tråden Barnens pappa hatar mig och vägrar samarbete
  • Anonym (V)

    Om du misstänker att han kör barnen i bilen olovligt och utan kuddar så gör en socanmälan. Anmäl allt du oroar dig för att barnen mår dåligt av.

  • Anonym (Mamma ochså)

    Kunde ha varit jag som skrivit detta.Enda skillnaden är väl att pappan kan samarbeta ibland,tills det är dags för hot och trakasserier.Viktigt att sätta gränser,vara kortfattat och sakkunnig och alltid påpeka barnets bästa.Så lite kontakt som möjligt och det ska vara på bra sätt.Vet hur det är...

  • Anonym (Mamma ochså)

    Du är aldrig ensam i din situation.Familjeenheten ger gratis samtalskontakt .Det kanske inte löser problemet,men det är bra att prata med nån som är villig att lyssna.Sen lever jag i hoppet att pappan hittar nåt annat i sitt liv och lämnar en ifred.Viktigt att dom känner att deras beteende ger ingen nytta för dom.Ignonera och anmäla hot.

  • Anonym (??)
    Anonym (V) skrev 2018-07-18 21:37:35 följande:

    Om du misstänker att han kör barnen i bilen olovligt och utan kuddar så gör en socanmälan. Anmäl allt du oroar dig för att barnen mår dåligt av.


    precis. det är ju faktiskt olagligt och visar på stora brister i omdömet 
  • Anonym (MnN)
    Anonym (V) skrev 2018-07-18 21:37:35 följande:

    Om du misstänker att han kör barnen i bilen olovligt och utan kuddar så gör en socanmälan. Anmäl allt du oroar dig för att barnen mår dåligt av.


    Ämnet kom upp sist vi var på försök till samarbetssamtal. Sekreteraren påpekade (och svor lite) att det var olagligt och han lovade att inte köra med barnen igen. Jag tror att han höll på det ett bra tag, men nu verkar det som att han har varit ute och kört med dem igen.
  • Drottningen1970
    Anonym (MnN) skrev 2018-07-18 22:25:30 följande:

    Ämnet kom upp sist vi var på försök till samarbetssamtal. Sekreteraren påpekade (och svor lite) att det var olagligt och han lovade att inte köra med barnen igen. Jag tror att han höll på det ett bra tag, men nu verkar det som att han har varit ute och kört med dem igen.


    Köp kuddar åt fanskapet då.
  • Anonym (MnN)
    Anonym (Mamma ochså) skrev 2018-07-18 21:38:03 följande:

    Kunde ha varit jag som skrivit detta.Enda skillnaden är väl att pappan kan samarbeta ibland,tills det är dags för hot och trakasserier.Viktigt att sätta gränser,vara kortfattat och sakkunnig och alltid påpeka barnets bästa.Så lite kontakt som möjligt och det ska vara på bra sätt.Vet hur det är...


    Jo, våra samtal är för det mesta på ja/nej-nivå, men ibland måste man ju ta upp viktiga saker. Oavsett hur sansad jag själv än är så slutar det alltid med svordomar och och påhopp från hans sida. Det går inte alls att resonera med honom, oavsett vad det handlar om. Kan bara hoppas, som du, att han hittar någon/något som får honom att vara mindre arg. Tänker ofta att det måste vara väldigt jobbig att leva med ett sånt hat. Och snart nog (om inte redan) så kommer ju barnen också få leva med pappans bitterhet.
  • Anonym (MnN)
    Drottningen1970 skrev 2018-07-18 22:28:56 följande:

    Köp kuddar åt fanskapet då.


    Funderade på det ett tag, tills jag kom på att jag ju då hade "tillåtit" honom att köra med dem alls. Han kör ju som sagt olovligt nu.
  • Anonym (Mamma ochså)
    Anonym (MnN) skrev 2018-07-18 22:33:36 följande:

    Jo, våra samtal är för det mesta på ja/nej-nivå, men ibland måste man ju ta upp viktiga saker. Oavsett hur sansad jag själv än är så slutar det alltid med svordomar och och påhopp från hans sida. Det går inte alls att resonera med honom, oavsett vad det handlar om. Kan bara hoppas, som du, att han hittar någon/något som får honom att vara mindre arg. Tänker ofta att det måste vara väldigt jobbig att leva med ett sånt hat. Och snart nog (om inte redan) så kommer ju barnen också få leva med pappans bitterhet.


    Är han väldigt otrevlig när du pratar med honom,så kan du säga att det är Mail som gäller.Du behöver inte lyssna på hans hat,han kan skriva till dig istället.Jag har blockerat mitt ex.
  • Drottningen1970
    Anonym (MnN) skrev 2018-07-18 22:36:14 följande:

    Funderade på det ett tag, tills jag kom på att jag ju då hade "tillåtit" honom att köra med dem alls. Han kör ju som sagt olovligt nu.


    Fast dina barns säkerhet kanske går före signalpolitik. Kör gör han ju ändå.
  • Anonym (MnN)
    Drottningen1970 skrev 2018-07-18 22:42:55 följande:

    Fast dina barns säkerhet kanske går före signalpolitik. Kör gör han ju ändå.


    Ja självklart. Trodde faktiskt att han fattade efter att soc skällt ut honom, men igår fick jag höra att han kört med dem för några dagar sedan ändå. Ska försöka ta reda på om det är helt sant först, innan jag går vidare med det.
Svar på tråden Barnens pappa hatar mig och vägrar samarbete